Mysigt caféer i södra Sthlm/norra Sörmland?

Det är förvisso längre än till Trosa. Men på en h från södra Sthlm hinner man ju dit: Nynäs slott är fint. Sörmlandsleden har intressanta informationsskyltar om livet på slottet och dess ägor från förr. Och mysigt med odlingar och fika. Samt närhet till havet.

Emma Grön är gulligt.
Sen ligger det ngt fik vid Björndammen, som har mkt vacker natur kring.
Stendörrens naturreservat är verkligen sevärt. De har något minifik som vi aldrig ätit på. Men de har ju naturum med utställning i med utöver naturen själv. Klart värt att packa för picknick där annars.

Öster Malma är kul med all jägarhistorik/jägarinfo utöver vackra slottet. De har helt ok luncher som består av till stor del vilt i olika former. Och har väl afternoon Tea i slottet. De har kul gårdsbutik med vilt, olika udda mat/te/bröd/sylt/saft och lite inredning. Stället är fullt med uppstoppade djur och info om dem.

Jag tycker det kryllar av mysiga caféer på landsbygden i Sörmland.

Fikakultur i all ära och nog för att man växer ("kultiveras") av mycket bullar, men hur tänker din pappa att fika ska berika kulturellt?
Tja....man kanske anses kultiverad om man går på t.ex. afternoon tea? Vad vet jag.

Jag känner mig inte speciellt kultiverad när jag fikar på olika trevliga ställen, däremot kan ju en del platser innehålla mycket intressant historia. Det kanske är något sådant man är ute efter?

Om fika är kultur är jag världens kulturtant :D

Skulle rekommendera att kombinera café med nån utflykt (men jag har extremt dålig koll på vad som finns däruppe omkring).

Åk över till Oaxen och käka eller fika. Vet inte hur caféet är men mysig utflykt och vackert där. Passar fint i värmen också.

Kan rekommendera Tullgarn. Vackert slott, underbar slottspark och så kan man fika i en spilta i det gamla stallet.

galleri.jpg

Fikakultur i all ära och nog för att man växer ("kultiveras") av mycket bullar, men hur tänker din pappa att fika ska berika kulturellt?

Genom att göra det jag och mina kompisar brukar kalla en "pensionärsresa". Tag ett lämpligt slott, åk ut och kika på byggnad och park. När man så är sprängfylld av kunskaper om kakelugnar, rokoko-inredning eller skillnaden mellan franska och engelska trädgårdar så behöver man givetvis mazariner...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka