Jag har bott i York och min man kommer därifrån så vi återvänder regelbundet.
Hem till gården spelades från början in i Arncliffe ute i Yorkshire Dales men flyttades snart till byn Esholt närmare Leeds och det är den vi som tittade på 70-talet känner igen som Beckinsale med puben Woolpack. Esholt ligger nordost om Shipley utanför Leeds. Sedan några år tillbaka spelas Emmerdale in på ägorna till Harewood House alldeles utanför Leeds (palatset går att besöka). Serien blev helt enkelt så populär att man måste ha kontroll över besöksantalet och så byggde man upp byn därinne 1998. Nu planeras turer för fans men jag vet inte hur långt de kommit.
Tillbaka till Aidensfield / Heartbeat är inte alls i samma område utan i byn Goathlands i nationalparken North York Moors. Den ligger på vägen mellan York och den jättemysiga staden Whitby (där Dracula klev iland i boken och som jag bloggat om - se Cambries länk). I byn ligger fåren och sover i busskuren och där är många TV-turister men ändå väldigt mysigt. Det går att åka ånglok dit från den lilla staden Pickering om man gillar sådant. Pickering skulle faktiskt kunna vara en trevlig bas men även just Whitby (som förekommer i sjukhusscener och annat i Aidensfield) är en underbar bas. Kapten Cook seglade därifrån förövrigt och där finns en stor klosterruin.
På väg från York till Whitby finns också Castle Howard som var med i TV-serien En förlorad värld (Brideshead Revisited). En fantastisk sevärdhet. Även själva York är otroligt välbevarad med medeltida hus, största gotiska katedralen norr om Alperna, vikingamuseum, nationella järnvägsmuséet, stadsmurar att gå på, romarminnen och mycket rolig shopping. Även det finns såklart på bloggen och jag har också gästbloggat hos Resia om den:
http://blogg.resia.se/2013/11/18/12009/
York är en bra bas så tillvida att man kan ta sig till både heden och kusten i öster och Emmerdale och Yorkshire Dales i väster. Har man inte tid så får man fråga sig vilket man helst ser.
Sedan har vi ju I vår herres hage om veterinär Herriot också. Han bodde på riktigt i Thirsk norr om York men TV-serien är inspelad i Yorkshire Dales. Till stora delar i Wensleydale. Jag har bloggat om Hawes men också om den fantastiska slottsstaden Richmond som är en underbar bas.
Tänker ni hyra bil? Var man baserar sig beror lite på detta.