Mys pys :)

Skreppur

Trådstartare
Kan inte ni skriva in mysiga saker man kan göra med hästen, så man kommer varandra närmare? Eller roliga saker ni brukar göra?

Jag tycker det är urmysigt att rykta, mysigt att se hur hästen sänker huvudet, dregglar, blundar, visar att den tycker om det :smirk:

Massage går alltid hem! Favoriten är att man tar tag i pannluggen längst ner i hårrötterna och gör långsamma cirklar, det är myspys!

Jag tycker att "lära känna hästen" och vinna dess förtroende är roligt/viktigt som att rida.

:bump:

Sv: Mys pys :)

Jag ryktar och pysslar om honom mycket och ibland så går vi ut och går.
Vi kan gå runt här i byn och ibland ut i skogen bara han och jag.

I sommras red jag förbi ett smultron ställe med sadelväska och allt.
Där stannade jag och plockade smultron medans han gick och mumsade på annat gott.
Tänk va varmt, härligt och tyst det var........ :love: :love: :love:

Min lilla pålle är ganska arg av sig i boxen... Men så fort man tar ut honom i gången är han en liten ängel :love:
Min syrra och jag brukar alltid rida till ett speciellt björnbärsställe och plocka till oss och hästarna. Min häst (Marcolio) älskar björnbär. Min förra foderponny älskar hallon. Testa och blåsa din pålle försiktigt i nosborrarna och låt han/hon blåsa i dina ;) Men var försiktig.. Marcolio gillade det inge vidare :crazy:
Ha de mysigt ;)
:rofl:

Minst fem minuter varje dag andas jag in i min hästs näsborrar. Ser till att andas i hans takt, när han blåser på mig andas jag in och tvärtom. Ser också till att jag andas långsamt och med varm luft. Samtidigt smeker jag honom i pannan. Han älskar det! Jag gör detta när jag hämtar honom i hagen och oftast också när jag ridit klart. Det är mitt sätt att tacka för en trevlig ridtur! :love:

Jag brukar vara en stund i hagen varje dag och bara gosa med hästarna och klia dom samt iaktta deras beteende gentemot varandra.

Jag brukar rykta och massera lite lätt eller bara stå och mysa med hästen. Speciellt nu när han är halt.

Jag brukar gosa medCharlie. Rykta honom länge, klia honom på undersidan av halsen som han älskar och klia honom mellan bakbenen. Smeka honom i ansiktet. Vi går långa promenader i lugnt tempo med långtgrimskaft. Älskar min lille bebis :love:

Jag provade att blåsa brenna i näsborrarna, och hon blåste tillbaka (ot. så gott de luktar! :love: ) men vad betyder det att hon blåser tillbaka? Vad menar de?

Det handlar nog inte så mycket om vad man gör.. utan hur man gör det.
Jag pysslar bara om jag är lugn inombords, då brukar det bli mysigt oavsett vad vi hittar på. Tom Tömkörningen brukar bli mysig då :)

Är jag inte på spec. bra humör så kliar jag lite bara å säger hej.

Hej!
Har du provat Horsemanship?
Det är super bra och du och hästen får jättebra kontakt.
Har en gammal tävlingsponny med förstörda nerver som surade och markerade att boxen var minsann hans revir.
Efter några månader med Horsemanship träning är han hur snäll som helst.
Du kan ju bara hålla på i boxen eller på stallgången, så jag försöker göra det så ofta så möjligt.

Det menas att hon respekterar och tycker om dej om hon blåste löst.
Blåser hästen hårt betyder det att den hatar dej och vill slåss.

Verkar helt otroligt avslappnande och skönt. :bow:

Jag tycker om när man kan ta det lugnt och bara njuta av att
få komma ut och rida.
Det ska inte vara något stress så man ska skynda sig med allting, det får ta den tid det gör. :smirk: :smirk:

Ofta är man ju lite halvstressad tycker jag. Borsta snabbt så man hinner rida längre innan man måste ditten och datten.

Igår hade jag insläppet och mockade och fodrade och allt som man ska göra. Sen när jag skulle gå så funderade jag lite vad jag skulle hen till. Jag ringde sambon och frågade vad han gjorde. Han var i garaget och fixade med bilen.

Jaha då är jag kvar i stallet istället. Tog fram rykthinken och började rykta min häst. Han älskar det särskilt halsen och manen. Man ska borsta manen med min speciella man och svansborste det gillar han. Hästen glänste när jag var klar och det var jätte mysigt att bara stå och dra långa tag med ryktborsten. Det gör jag verkligen för sällan.

Lillamyggan, kan förstå det! Låter jättemysigt! Försöker kan inte glänsa nu på vintern.. hehe, får vänta till sommaren :P

Jag har klarat "stressfaktorn" rätt så bra ändå, jag kommer dit, ryktar någon halvtimma-trekvart, sadlar, tränsar, rider ut 2-3timmar i skogen, kommer tillbaka, de får hö och vet pellets+ fåren..

Mna slipper mockningen nu på vintern :)

Patsy är lite otålig och stå och borsta länge fungerar bara vissa dagar.

Men vi brukar leka på banan, hon har en lite trist "hagkamrat" så hon blir ibland jättebusig och då leker vi tafatt (fast det är bara jag som "jagar") och då kan hon bli helt tossig och rusa, stegra, hoppa, snurra osv med lysande ögon. :love:

Sen så promenerar vi en del i skogen i snöre och det tycker hon är kul också.

Men favoriten av allt är att bli riden och nu när hon är sjuk så går inte det och då blir hon frustrerad, det märks.

Olika mys för olika hästar :)

jag och Evelyn brukar gosa jättemkt.
hon gillar att bli kliad i ansiktet och runt öronen, sen brukar vi kramas också.
gå promenader och äta morötter..

Lillan brukar jag gå in till i hagen och sätta mig framför och klia. Eller vänder hon upp rumpan och vill bli kliad över ryggen m.m. Sen kan man hänga där och bara mysa. En riktig goshäst som vill bli gosad med myket. Kliad och pysslad med. I perioder är vi ute och går ganska mycket, men hon tycker det är lite tråkigt i längden. Händer för lite :rofl: . Kiwi tycker inte om att bli ompysslad. Vill helst bli lämnad i fred om man inte har godis med sig.. men det har nog att göra med att hon har ont i sitt ben... Hon är ju fortfarande lika halt....

Jag tycker det är mysigt att bara sitta i boxen på kvällen och titta på hästen. Jag kan sitta hur länge som helst och bara titta på den vackra varelsen och förundras över att den är så stor och varm och snäll. Att sitta och lyssna på ljudet av en älsklingshäst som äter är bättre terapi för mig än något annat, blir alldeles varm och lycklig!

Majken älskar att bli kliad över allt, i öronen, på korset, bogen... hon kliar tillbaka när jag står och pysslar med henne. När jag "klöser" henne på ryggen och på korset så når hon inte att klia tillbaka då står hon och vibrerar med mulen i luften och dreglar.. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar