Myrgift och katter

K

Kajsabet

Jag har lite funderingar angående myrgift. Jag jobbar på ett ställe där det finns runda Anticimex 'lådor'. Jag frågade mig fram och fick höra att det var myrgift. Nu undrar jag hur farligt detta är för en katt att få i sig? Våra katter gillar att gnaga på och 'döda' våra skor i hallen och kan därför av misstag få i sig lite myrgift från mina skor.

Jag har förstått att olika myrgifter är olika farliga för katter när jag googlade runt, men jag har inte fått en helt klar bild av hur farligt det kan vara. Kommer i fortsättningen självklart att gömma undan mina skor och tvätta av dem rejält efter sommaren (bara sommarjobb), men jag har jobbat här i två veckor utan att veta om detta gift :( så jag är lite orolig.

Sv: Myrgift och katter

Det är förmodligen inte särskilt farligt alls. Myrgift är ju till för att döda myror, dvs insekter. De fungerar inte på samma sätt som katter gör, och man försöker ju göra giften så specifika som möjligt.

Tycker inte att du ska vara orolig över det.

Det är förmodligen inte särskilt farligt alls. Myrgift är ju till för att döda myror, dvs insekter. De fungerar inte på samma sätt som katter gör, och man försöker ju göra giften så specifika som möjligt.

Tycker inte att du ska vara orolig över det.

Fast insektsgifter kan vara duktigt giftiga för däggdjur (av olika slag).

TS: Jag tycker du ska kolla upp vad giftet heter och sedan kontakta din veterinär. Han/hon kan säkert hjälpa till att ta reda på om det är farligt för dina katter.

Jag ska försöka ta reda på vilket gift det är, men ingen jag har frågat verkar veta. Och då jag jobbar kväll/natt så finns det ingen mer 'kunnig' som jobbar samtidigt. Men jag ger inte upp så lätt och tills jag vet mer exakt så ställer jag mina skor på ett så kattsäkert ställe jag kan :)

Mina katter verkar som tur var inte påverkade av de två veckorna då skorna stod framme.

Om det är en sån där "myrdosa" innehåller den troligen foxim eller imadokloprid som intedera är särskilt farligt för katter.
Asolut ingen fara om du bara trampat inärheten.
PL

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 989
Senast: Enya
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 308
Senast: Asko
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka