"Myndigheten har inte blivit tokig"

(Aftonbladet)
Nej, Lotta Gröning, Djurskyddsmyndigheten har inte ”blivit tokig”. Vi har heller inte gjort något nytt ”utspel” om djurskydd och hästar. Däremot har myndighetens styrelse fattat beslut om nya föreskrifter för hållande av häst, vilket vi informerat om på vår hemsida.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,1107467,00.html

Sv: "Myndigheten har inte blivit tokig"

En demokrati grundläggs genom dess lagar.... annars handlar det om anarkism, vilket är något annat.

Att skriva ut skall i lagtext ger en lag där det är enklare att hindra folk från att missbruka intentionen i lagen... och ju mer man detaljstyr en lag desto högre mått av rättsäkerhet eftersom det då inte handlar lika mycket om "tyckanden" som ska vinna gehör i rättsalen och man uppnår en högre "likhet" inför lagen.

Jag skulle snarare säga att en detaljerad lag ger mindre diktaturstyre än en luddig ramlag som ska uttydas av sömniga nämdemän som många gånger har bristande kunskap om både juridiken och faktakunskaper som kanske omfattar ett rättsligt mål.

Vad gäller dina åsikter i övrigt så vittnar dom om att du anser hästen bara vara ett simpelt redskap, så varför blanda in en annan levande varelse överhuvudtaget ?

Kan man inte se hästen som en levande individ som har de grundläggande behov som nästintill alla flocklevande däggdjur har oavsett om det handlar om hästar eller människor, eller elefanter, hundar, orangutanger med för den delen... ja, då kanske man kan köpa sig en gunghäst eller varför inte en crossmotorcykel istället.
DEN kommer inte att må dåligt av att stå inomhus utan att träffa artfränder eller utan att få röra sig fritt utomhus.

Såg förresten en artikel häromdan om Grand Prix hästar som lever på lösdrift i Tyskland, funkar det för dom så funkar det säkerligen för dig också.

Sv: "Myndigheten har inte blivit tokig"

Dina inlägg verkar mer som ett sätt att få "briljera" med dina "kunskaper" och "erfarenheter"...

Jag blir nästan stum...

Jag:bow: bugar för de som är mycket bättre att skriva och uttrycka sej än jag, men jag håller fullständigt med Peter_Lundin,Tacticus, Sjöberga mfl...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästar måste inte ha tillgång till hage. Det står klart sedan Djurskyddsmyndigheten beslutat om nya djurskyddsregler...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 788
Senast: Tacitus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hans affärsidé: köp häst på sms. Nu lanserar norske travtränaren Christian Steenland sitt nya sätt att nå hästägare. –...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästen piskades flera gånger under loppet. Nu har Djurskyddsmyndigheten anmält kusken för djurplågeri. – Det såg illa...
Svar
0
· Visningar
790
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Bråket om landslagsryttaren Lotta Schultz topphäst Calibra fortsätter. – Vi kommer att göra en polisanmälan. Det finns...
Svar
0
· Visningar
1 559
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama