"Myndigheten har inte blivit tokig"

(Aftonbladet)
Nej, Lotta Gröning, Djurskyddsmyndigheten har inte ”blivit tokig”. Vi har heller inte gjort något nytt ”utspel” om djurskydd och hästar. Däremot har myndighetens styrelse fattat beslut om nya föreskrifter för hållande av häst, vilket vi informerat om på vår hemsida.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,1107467,00.html

Sv: "Myndigheten har inte blivit tokig"

Vita _N....
Man skulle ju oxå kunna se ridskolorna som mer än kassako...

Ridskolorna gör ett helt enormt jobb i att fortdriva ett intresse hos unga tjejer och killar där föräldrarna kanske varken har tid, ork eller intresse - eller pengar för den delen - att stötta sina barn fullt ut.

Visst finns det ridskolor som utfodrar sina hästar på en skiva lingongrova och en kanelbulle om dagen och där hästarna aldrig får gå ut. Och visst borde vår tid och vårt intresse för hästarnas väl och ve ligga i att få rätsida på den sidan av problemet och inte vem som säger vad eller inte.

Precis som det borde göras med hundhållning borde potentiella hästhållare få visa att de är kapabla och har en grundläggande kunskap om sitt framtida djur och dess behov (som ett grönt kort..)
Man riskerar däremot att byråkratin blir eländig...

Jag tror dessutom på att om kommunen hade hjälpt hästsporten lika mycket som den hjälper andra idotter (läs fotbollen som behöver enorma arealer) så hade ridskolorna haft en vettig chans...

5,5 år på SLU plus vidareutbildningar, 30 år egen djurhållning, hästar o andra djur. 30 års praktiskt arbete med andras djur inklusive djurskydsuppdrag för kommuner.
PL

Ordet BÖR står för DEMOKRATI och SKALL representerar DIKTATUR, visst finns det i hästdjungeln några som saknar sunt förnuft men att sitta på sina höga hästar och bestämma över en hel yrkeskår m.fl. ATT så här SKALL det vara överallt i alla lägen för ALLA, för mig låter det Sovjet-styre.
Tänk på att lilla Sverige är ett avlångt land, men visst man kan bestämma att solen SKALL lysa på hela en viss vecka i Maj samt regna en annan vecka i hela landet.
Om man använder ordet bör ihop med information och utbildning, så respekterar man den fantastiska förmåga som finns hos människan, ansvar under frihet.
tack för ordet

Du kanske skulle tala om vad du tycker är fel med de nya hästreglerna istället för att spy galla över en nedlagd myndighet!!!
PL

Tycker du att vi skall skita i regler o djurtillsyn överhuvudtaget?
Eller tycker du att vi skall ha luddiga regler som kommunerna tolkar som dom vill?
PL

KL

Betyder lagen att hästar ska gå fritt i paddock/ridhus, eller kan de rastas under ryttare med?
Jag förstod det som att hästar ska kunna röra sig fritt, utan ryttare etc i paddock/ridhus (helst i hage, naturligtvis) Och jag tycker att det är helt ok, som lag och iaf början. Naturligtvis är målet att alla hästar ska kunna gå i enorma hagar på lösdrift (gärna med aircondition på sommaren och värme på vintern ;P ) men det är i alla fall ett steg framåt att hästarna ska komma ut utan att ha en människa på ryggen (i vagn, i lina etc) jämfört med att de inte ska komma ut alls. Det är ett steg framåt, nu ska vi bara fortsätta gå därifrån. Förhoppningsvis kommer till slut en tid då vi inte ens behöver lagarna, för hästmänniskor har insett vad djuren mår bäst av och hur de håller sig friska både mentalt och fysiskt.
Sedan är alla hästar individer, och det kan vara svårt att skapa en strikt lag som passar alla.

Nedlagd myndighet, är det hemska ärendet man drev mot KC-Ranch där en del av mina vänner som är veterinärer var inblandade i och där myndigheten bekände färg på riktigt, dvs. man skulle ha igenom sin vilja till varje pris!
Där har jag erhållit mkt. inside info
det blev oxå dess fall.
När det gäller hästhållningens nya regler så har jag inte något att inlägga mer än att för min del så är vi med i EU (där regler så småningom skall harmoniseras) och för min uppfödning av tävlingshästar till bl.a Holland, så när jag exporterat den dit då upphör min förmåga att påverka hästens välbefinnande.
min "galla" gäller en myndighet som missbrukade sin makt, troligen inte till djurens bästa utan för att visa sig viktiga, detta kommer helt klart fungera bättre tillbaka på jordbruksverket, eller är din uppfattning av annan art ?
lennart

Jag har tillräckligt stor erfarenhet av djurskyddsfall för att veta att frihet underansvar ofta inte fungerar.
Dessutom behövs tydliga regler för att kunna driva djurskyddsfallen rättsligt.
PL

Att DSM drev KC ärendet fel håller jag med om men det påverkar inte min syn på deras arbete med de nya hästreglerna.
PL

Naturligtvis inte, men alltid med sunt förnuft !
Själv så rör jag mig i en hästvärld där hästarna har ett värde (kostar) från 250.000 och uppåt, knappast troligt att man inte är mån om dessa investeringar.
sedan än en gång allt som åren går kommer vi inom EU att få så långt det är möjligt samma regelverk...på både gott o ont.
förmin del slutsvar i debatten

Jag har rätt mkt. info i ärendet med KC Ranch, de personer som går vidare till Jordbruksverket är de med adekvat erfarenhet, dom andra slipper vi tillsvidare.
sedan en reflextion: det säges att marknaden (verkligheten) alltid har rätt och myndigheten finns ju inte mer eller hur !
hur vi än vrider o vänder på argument, så är den NEDLAGD

Fortvarande inte en enda synpunkt på de nya hästreglerna, du verkar inte ha ngn åsikt bara en bitterhet baserat på andra ärenden!
PL

Enkel fråga : Vad tror du att man som jordbrukare med djurhållning, där djurens trivsel ligger i linjär linje med ens inkomst i företaget, att man lägger stor vikt vid djuren eller inte bryr sig ?
lennart

Om det vore så enkelt, skulle allt givetvis vara utmärkt. Men livet är mer komplicerat än så.

Det går att driva fasansfulla anläggningar djurskyddsmässigt på ett lönsamt sätt, det beror på marknadens efterfrågan och kostnader för djurhållningen. Friska och glada djur LÄNGE är inte alltid det mest lönsamma. Det är inte alls alltid djurens bästa ligger i linje med vad som är ekonomiskt fördelaktigt.

Ett enda litet exempel:
Tänk, en ridskola i storstad. Finns ingen mark. Hästar bör ha utevistelser stora delar av dygnet i hage som ger full frihet. Det ger friskare och gladare hästar. Det kostar multum för denna att ordna, om ens möjligt. Betydligt lönsammare att byta ut hästarna oftare och helt enkelt acceptera halvdan djurhållning, MER lönsamt.

Sedan är det givetvis så att de allra flesta djurhållare har djur för att de tycker om djur och bryr sig väldigt mycket om dem. En del har trots det missförstått basala behov hos exempelvis hästen, som social kontakt och utevistelse. Därför behövs en stark aktör som står på djurens sida och kan driva frågor för djurens skull.

Vad är det för tokiga förslag som kommit från DSM, utom kravet på ligghallar på KC Ranch/Revingehed?

Är det tokigt att vilja kräva utevistelse för häst?
Är det tokigt att förbjuda att hålla ensamma hästar?
Är det tokigt att ställa krav på stallar?

Svarar du ja på någon av de 3 sista är jag benägen att framhålla att det är du själv som saknar relevant kunskap.

Inte funderat på att flytta till Ryssland ?
där är en hel del behov av dina REGLER och FÖRBUD

Varför ska jag flytta till Ryssland? Jag tycker det vore trevligt om hästar på svensk mark sköttes på ett respektfullt sätt först, där vissa grundläggande basala behov hos hästen är lagstadgade.

De två viktigaste gäller utevistelse och social kontakt.

Men det måste nästan vara pinsamt att ha så lång erfarenhet och sedan spy galla över allt som DSM jobbat för. Övervägande positiva förslag som förstärker djurskyddet i Sverige. Kanske dags att läsa på om djurslaget häst?

Annars får du gärna lista det du tycker är tokigt utöver KC/Revingehed, så kan vi debattera sakfrågorna istället.

Det är synd att det efter samrådet blev alldeles för flummigt även på de mest basala områdena.

Det blir liksom en konstig debatt om man bara ska hänvisa till sin långa erfarenhet och därför inte utveckla djurskyddet. Utan att gå in på sakfrågor.

Och ang tävlingsstall i Tyskland och Holland så är det väl inget att eftersträva. Bara för att det finns länder som sämre respekterar hästen som djur är väl inte det ett argument för att inte utveckla djurskyddet här????????

Myndigheterna har tappat sin gnista totalt när det gäller djurhållning överhuvudtaget. Bara det här med att hästar inte ska behöva vara ute i hagar eller inte heller behöver socialt umgänge med sin egna art utan att det lika gärna kan vara en människa eller en get är helt sinneslöst.Om man som djurmänniska har läst en kurs som heter Etologi vilket menas, läran om djurs beteenden, så vet man att detta inte fungerar i längden. Djur som bara haft socialt umgängem ed människor har också trott att det är dessa de ska para sig med o.s.v.

Att rasta en häst i en paddock/ridhus är ju inte klokt, ska hästen behöva relatera ridhuset/paddocken till arbete och fritid. Det hade ju inte varje fall jag vantrivts med..

Har jag fel???

Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle kunna ha paddocken som hage? Så fungerade de det på ett stall jag stod i för några år sedan.

Då var paddocken en hage för hästarna mellan 07:00 och 16:00-18:00 under den tiden på året då gräshagarna inte gick att använda. Hästarna var lika glada och pigga för det.

Mvh

Tora

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästar måste inte ha tillgång till hage. Det står klart sedan Djurskyddsmyndigheten beslutat om nya djurskyddsregler...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 788
Senast: Tacitus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hans affärsidé: köp häst på sms. Nu lanserar norske travtränaren Christian Steenland sitt nya sätt att nå hästägare. –...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästen piskades flera gånger under loppet. Nu har Djurskyddsmyndigheten anmält kusken för djurplågeri. – Det såg illa...
Svar
0
· Visningar
790
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Bråket om landslagsryttaren Lotta Schultz topphäst Calibra fortsätter. – Vi kommer att göra en polisanmälan. Det finns...
Svar
0
· Visningar
1 559
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama