"Myndigheten har inte blivit tokig"

(Aftonbladet)
Nej, Lotta Gröning, Djurskyddsmyndigheten har inte ”blivit tokig”. Vi har heller inte gjort något nytt ”utspel” om djurskydd och hästar. Däremot har myndighetens styrelse fattat beslut om nya föreskrifter för hållande av häst, vilket vi informerat om på vår hemsida.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,1107467,00.html

Sv: "Myndigheten har inte blivit tokig"

Jag tycker fortvarande att vi i första hand skall skylla på de organisationer i samrådsgruppen som protesterade mot ett strikt krav på utevistelse.
PL

Håller med dig!

Djurskyddssmyndigheten borde nog tänka efter lite.

Vadå "inte har belägg". Det var det dummaste jag hört.

Djurskyddsmyndigheten är numera nedlagd. Snarare för att ha gått för hårt fram än för feghet. Kasta skiten där den hör hemma, dvs ffa ridsportförbundet.
PL

De organisationerna? Vilka var de mer än ridsportsförbundet som protesterade?

Jo, Djurskyddsmyndigheten har varit tokig HELA tiden!!
Miljöpartisterna fickdettaköttben av sossarna efter förra valet.
det fanns en väl fungerande avd. för djurskyddsfrågor på jordbruksverket, nu är man efter 1 Juli tillbaka på jordbruksverket, BRA...
Det värsta var att det fanns nästan ingen på myndigheten i Skara somvar uppfödd med djur resp. landet utan man var sk. "SKRIVBORDS-Teoretiker" utan den viktiga egenskapen som heter SUNT FÖRNUFT.
detta visade sig i fallet med ligghallstvånget på KC Ranch där man som sista halmstrå tog till hjälp en expert vars forskning låg ca: 20-30 bak i tiden.
Nä bevare oss för sådana "miljöfjantar" som gömmer sig bak skrivbord ointe är förankrade i verkligheten.
mvh!
lennart holst med ca: 40 års erfarenhet av lantbruk o hästhållning o min fader före mig samt dessförinnan min morfar, m.fl.

Nu får du förklara dig, skulle vi ha kvar Skrivbords-teoretikerna, som inget begrep av djurhållning långt mindre har någon erfarenhet av djur ? Miljöfjantar det är inte detsamma som att värna om våra husdjur

Ja, men lång erfarenhet är ingen garant för en vettig utveckling av djurskyddet. Djurskyddsmyndigheten har gjort ett bra arbete - men släppte tyvärr de viktigaste kraven i samrådet. Usch.

Självklart skulle utevistelse lagfästas för hästar. Det är skandal att många hästar ALDRIG får röra sig fritt!!!!

Jag vill inte att vi med all ny kunskap som finns, återgår till hästhållning som den var förr. Det var andra förutsättningar. Däremot bör man alltid snegla på historien för att hitta de bitar som faktiskt gjordes på ett bra sätt.

Fler miljömuppar som faktiskt står på djurens sida, vore utmärkt. Det finns givetvis ett fåtal som är helt verklighetsfrånvända, men särskilt många sådana utsagor har i alla fall jag inte sett. Det brukar tillhöra puckona som är med i Djurens Befrielsefront och andra brottsförhärligande organisationer. Det sämsta i debatten var kd:s Göran Hägglund som tyckte synd om bönderna - bara för att det skulle bli krav på att deras djur skulle ha vettiga livsvillkor. Fy f-n för en sådan populism.

Jag tror inte att djurskyddet automagiskt blir sämre för att det flyttar till SJV. Men risken finns att fokus tappas. Fokus måste vara att se till djuren och hur vi på bästa sätt kan ge dem bra villkor inom ramen för de olika arbeten de ska utföra.

Nu får du förklara dig, skulle vi ha kvar Skrivbords-teoretikerna, som inget begrep av djurhållning långt mindre har någon erfarenhet av djur ? Miljöfjantar det är inte detsamma som att värna om våra husdjur

De begrep i alla fall att hästar behöver utevistelse - det är mer än vad de traditionella "fjantarna" i Ridsportsförbundet verkar förstå.

Många av tjänstemännen på DSM hade ganska diger erfarenhet av djurhållning.

Många hästhållare verkar inte ha insett vilket djur de håller - ett djur som behöver utevistelse, fri rörelse och social hästkontakt.

* Ensamhästar borde förbjudas helt.
* Utevistelse i hage som ger rörelsefrihet i alla gångarter borde lagfästas.

Go Lotta Go Lotta Go Lotta

Jo, Djurskyddsmyndigheten har varit tokig HELA tiden!!

Det värsta var att det fanns nästan ingen på myndigheten i Skara somvar uppfödd med djur resp. landet utan man var sk. "SKRIVBORDS-Teoretiker" utan den viktiga egenskapen som heter SUNT FÖRNUFT.
.

Ursäkta men vad vet du om deras erfarenhet och kunskap? De som jag känner till har stor erfarenhet och mycket är kompetenta.

Sen är det ju inte så att dessa personer försvinner. Vad jag har förstått så har många av dem börjat arbeta på jordbruksverket istället.

*kl*

Ehmm, det var mest bara SvRF som protesterade riktigt högljutt...
Kanske för att många bland våra tävlingsryttare och ridskolor har en hästhållning som är under all kritik.

*kl*

Ehmm, det var mest bara SvRF som protesterade riktigt högljutt...
Kanske för att många bland våra tävlingsryttare och ridskolor har en hästhållning som är under all kritik.

Garanterat att det är så. Dom som tävlar på den högre nivån har ju inte alltid sina hästar i hage, och om dom har det så är det i minimalhage.
Men det är klart. De hästarna brukar ju få röra sig i skrittmaskin :smirk:

Och ridskolorna är ju SÅ viktiga för att SvRF ska få in pengar :mad:

Myndigheterna har tappat sin gnista totalt när det gäller djurhållning överhuvudtaget. Bara det här med att hästar inte ska behöva vara ute i hagar eller inte heller behöver socialt umgänge med sin egna art utan att det lika gärna kan vara en människa eller en get är helt sinneslöst.Om man som djurmänniska har läst en kurs som heter Etologi vilket menas, läran om djurs beteenden, så vet man att detta inte fungerar i längden. Djur som bara haft socialt umgängem ed människor har också trott att det är dessa de ska para sig med o.s.v.

Att rasta en häst i en paddock/ridhus är ju inte klokt, ska hästen behöva relatera ridhuset/paddocken till arbete och fritid. Det hade ju inte varje fall jag vantrivts med..

Har jag fel???

Den nya författningen är ett framsteg på så sett att den egenligen ställer kravet på daglig utevistelse o social kontakt med artfränder, att man sen fegat ur o gjort det för lätt att komma undan o ersätta med annat är synd.
Vad man än anser är detta ändå en höjning av kraven jämfört med tidigare regler.
PL

Enkel fråga : Vad tror du att man som jordbrukare med djurhållning, där djurens trivsel ligger i linjär linje med ens inkomst i företaget, att man lägger stor vikt vid djuren eller inte bryr sig ?
lennart

*kl*

I djurskyddslagen står det att - djur BÖR ges tillfälle till naturligt beteende.... synd att man inte satte in ett skall där istället.

Men, den nya "häst-lagen" är ju faktiskt ett enormt framsteg och den är ju såpass detaljerad att man kanske inte måste förlita sig på praxis och prejudikat i samma utsträckning som tidigare.

Fårmanfråga hur lång erfarenhet av hästhållning och vilka kurser / utbildning i ämnet ni har ?
hälsning lennart med ca: 40 år som jordbrukare, hästuppfödare o tävlingsryttare i min ungdom, samt läst miljökunskap på Lunds universitet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästar måste inte ha tillgång till hage. Det står klart sedan Djurskyddsmyndigheten beslutat om nya djurskyddsregler...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 788
Senast: Tacitus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hans affärsidé: köp häst på sms. Nu lanserar norske travtränaren Christian Steenland sitt nya sätt att nå hästägare. –...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästen piskades flera gånger under loppet. Nu har Djurskyddsmyndigheten anmält kusken för djurplågeri. – Det såg illa...
Svar
0
· Visningar
790
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Bråket om landslagsryttaren Lotta Schultz topphäst Calibra fortsätter. – Vi kommer att göra en polisanmälan. Det finns...
Svar
0
· Visningar
1 559
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama