Ainon

Trådstartare
Har ni hittat något bra medel mott mygg och knott för hundar?

Uno var rätt irriterad sist han var med i fjällen (utan något medel öht) så skulle behöva något bra.

Sv: Myggmedel

Jag använder vanlig myggspray för människor på mina damer. Det där U...och några siffror :p Sprayar en gång på nacken, en på baken och en på magen innan vi ger oss ut i skogen och då håller sig myggen faktiskt borta. På en så liten hund som Uno kanske det räcker med ett spraytryck över ryggen? Har iaf inte märkt av någon negativ bieffekt på mina damer.

Billy och Ivan har PROB-deo och de har hittills varit helt fria från mygg och knott (och fästingar!). :bow:

Det står att man ska droppa på varannan dag, men jag är ganska dålig på att följa instruktioner :angel: Jag häller lite på en bomullstuss och stryker den sedan längs ryggen på dem. Det luktar lite (nåja) tjära men det avtar efter att det har torkat.

Eftersom Billy har känslig hud (och dessutom är överkänslig mot knott) är det väldigt skönt att det inte är något gift i det.

Min RR var allergisk mot knottbett så där gällde det att se till att de inte bet. Testade PROB men var inte nöjd.
Det som funkade bäst var MyggA natural (valde natural före den vanliga eftersom hon slickade sig på kroppen) och satte den på ställen där hon förhoppningsvis inte klunde komma åt att slicka sig (Huvudet/halsen, manken, delar av ryggen).
Sedan hade hon även en tunn overall som hon fick ha om jag var tvungen att ha henne ute i stillhet på kvällen.

Tack hörrni :)

Har inte vågat mig på att använda myggmedel för människor men ska då ta och testa både MyggA och U"siffror" hemma innan vi far iväg på vandring (inte så kul om det skulle bli en reaktion och man är mitt ute i ingenstans...). Har båda hemma så smidigt att slippa köpa och släpa på något nytt :)

Om du vill vara extra försiktig kan du ju prova att spraya på din hand först, sedan dra med handen över ryggen på honom.

Har förövrigt en bekant som använt Mygga på sina hundar i.. många år. Det var hon som gav tipset till mig, för hon var skitnöjd och har inte heller haft några problem av något slag.

Jag kör MyggA stick (det enda jag fick tag i) och drar ut i min hand först och stryker sedan på bakbenen och huvudet på min tik - som myggorna biter halvt ihjäl annars. Fungerar skapligt och lämnar konstigt nog inget klet i pälsen:)

*kl

Slickar inte hunden i sig myggmedlet för er som använder tex MyggA? Min hund är jätteirriterad på mygg när vi är hos släkten i norrland. Men jag är rädd att hon ska få i sig giftet och bli sjuk så jag har inte vågat ha på nåt medel...

Använder PCL Fästingspray eller Espree Knock Out! på mina nakenhundar om kvällarna för att de inte ska bli uppätna när vi är ute, det fungerar finfint och innehåller naturliga ingredienser och är giftfritt. Skulle aldrig våga använda starka myggmedel och sånt som vi själva använder när mina hundar inte har nån päls och jag är livrädd för allergiska reaktioner eller att det ska vara för starkt (samt såklart risken att de slickar i sig nåt giftigt). Vet några andra som använder Näckens Myggolja på sina nakenhundar och tycker att det fungerar superbra, tydligen också bara naturliga ingredienser, men jag har inte testat den oljan så jag kan inte uttala mig hur bra den fungerar.

Senast ändrad:

*kl

Slickar inte hunden i sig myggmedlet för er som använder tex MyggA? Min hund är jätteirriterad på mygg när vi är hos släkten i norrland. Men jag är rädd att hon ska få i sig giftet och bli sjuk så jag har inte vågat ha på nåt medel...

Mina bryr sig inte ett smack.
Har du inget fästingskydd på hunden heller? Min tanke är nämligen att fästingmedlet knappast är mindre farligt än lite myggmedel :p

Jag har fästinghalsband. Det kommer hon inte åt. Samma med dropparna man sätter mellan skulderbladen som jag haft innan.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 240
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 092
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Jag har insett att varulvens dagar är räknade även om jag inte vet när räkenskapens dag är inne. Jag har hoppats på att kunna ta med...
Svar
19
· Visningar
2 063
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka