Myggjävlar

tanten

Trådstartare
Jag bor ovanför en gammal damm. Den är inte dämd sedan 1909 men områdeet är långlänt runt bäcken.

i sommar har det regnat så det varit pölar och gölar runt bäcken och där har det kläckts ofattbara mängder mygg och knott.

Inte ens myggmedel hjälper när det ser ut som en bisvärm runt en när man går ut. Att sitta ute på altanen är över huvud taget inte möjligt.

Det finns en gasoldriven myggjägare på en kulturgård i trakten och den funkar alldeles strålande. Till och med grannarna njter av färre mygg. Men det är lite för avancerat för mig, de kostar ju över 8000,- och så tillkommer gasolen.

Vad har ni för erfarenheter av sådana där mindre saker man pluggar i uttaget? Funkar de alls? Så man åtminstone skulle kuna sitta ute och njuta en stund

Sv: Myggjävlar

Funkar bra inomhus, men utomhus vet jag inte. Är det vindstilla eller lä så bör de kunna hålla ett litet område relativt myggfritt. Har du flera som kan omringa ditt utvalda område så kanske det till och med funkar bra.

Men jag har bara kört på såna där plattor som jag köpt i Grekland. Det är möjligt att de skiljer sig kemiskt från det man kan köpa i Sverige?

Myggspiraler? När flygfäna (förutom myggor även getingar och flugor) blir för närgångna, tänder vi flera myggspiraler runt om oss på altanen på landet. Det räcker alltså inte med bara en. Sedan tycker en del att spiralerna luktar skarpt - men man kan inte få allt...

(De tar inte död på djuren utan håller dem bara på avstånd.)

Det är olidligt.

Nu har jag upptäckt att Rusta säljer en av Mosquitos mindre modeller (som jag inte ens sett i landet innan) för 2995,-. En så'n får det bli imorgon.

Det är det tyvärr värt. Jämfört med att inte kunna gå utanför dörren. För att inte tala om vad som händer när man öppnar dörren för att gå IN. Ett dussin följer med in och så får man slå mygg hela tiden.

Jag har ett halvdussin med mig till jobbet om mornarna. De flyger in när jag kastar mig in i bilen.

Ärligt talat visste jag inte att det kunde finnas så här mycket mygg.

Iom att de är så många nu finns det gott om avelsdjur till nästa säsong. Alltså borde jag ha användning för fällan i flera år framåt.

Gah. Det finns till och med mygg inomhus, inne i stan. Jag slog flera stycken på jobbet idag.

Ska kolla om Rusta har mindre modeller att sätta i uttagen inomhus också. Jag är trött på att ha vinande myggor i sovrummet.

Nej, då räcker inga myggspiraler. Du måste nog ta till det tunga artilleriet. Vad bra att den mindre varianten av Mosquito finns. Men det låter vedervärdigt, fy vilken jobbig situation!

Sterminio-myggdödare använder jag för att få lugn och ro när jag ska sova, de fungerar mycket bra även med fönstret öppet. Utomhus fungerar de väl hyfsat om det inte blåser för mycket och om man har flera tabletter igång, inte bara en. Även om de är anpassade för den elektriska värmeplattan så går det utmärkt att använda tabletterna över ett värmeljus också, en liten aluminiumburk kan tjänstgöra som ljushållare om du inte hittar någon annan lämplig ljushållare som kan ha plattan ovanför. :)

Nu har jag upptäckt att Rusta säljer en av Mosquitos mindre modeller (som jag inte ens sett i landet innan) för 2995,-. En så'n får det bli imorgon.

Ja, det räcker ju att ha det fritt där man sitter.

Till nästa år köper vi den STORA. Vi har inte så mycket mygg, men förfärliga mängder knott som gör det omöjligt att vara ute i trädgården kvällstid, ens för att rasta hundarna :eek:.

Ja, det räcker ju att ha det fritt där man sitter.

Till nästa år köper vi den STORA. Vi har inte så mycket mygg, men förfärliga mängder knott som gör det omöjligt att vara ute i trädgården kvällstid, ens för att rasta hundarna :eek:.

:eek: Men hjälp!

Du menar alltså att den funkar bara i sin absoluta omgivning? Den är ju avsedd att täcka upp till 4000 kvm?

Jag sitter inte speciellt mycket här i min ensamhet. Jag är inte sådan. Är jag ute så gör jag något. Det finns oändliga mänder med arbete på det här gamla stället och jag hade ju planerat att ägna sommarmånaderna till utomhusarbetet.

Menar du att den inte hjälper mer än en sån liten i vägguttaget??? De är ju för att ha "där man sitter"

en liten i vägguttaget kostar under 200,-, menar du att en för nästan 3 tusen inte är bättre?

Oj, hoppsan :o

De vi tittat på för det priset har bara räckt till en mindre yta, men vi har uppenbarligen letat på fel ställe. Det här får jag allt undersöka närmare...

Oj, hoppsan :o

De vi tittat på för det priset har bara räckt till en mindre yta, men vi har uppenbarligen letat på fel ställe. Det här får jag allt undersöka närmare...

Puh. Lättad!

Om jag får positivt besked om lagersaldo är jag ringer efter jobet idag så far jag och köper en.

Iom att de är så många nu finns det gott om avelsdjur till nästa säsong. Alltså borde jag ha användning för fällan i flera år framåt.

En flaska diskmedel och dutta i pölarna till våren så ytspänningen fallerar och de drunknar kan vara ett tips. :cool:

En flaska diskmedel och dutta i pölarna till våren så ytspänningen fallerar och de drunknar kan vara ett tips. :cool:

Då får jag nog köpa dunkar.... det är inte en stor göl utan 50 mindre....

Nä, jag tror på min myggfälla. Köpte en idag men det har spöregnat så jag har inte haft möjlighet att montera ihop den. Hoppas på bättre väder imorgon när jag kommer från jobbet.

Funkar det inte har jag slängt närmare 5 papp i sjön. (fälla, gasolflaska, gasol, dofttablett).

Alltså - det KAN vara en tilfällighet.... men nyss när jag öppnade ytterdörren och gick ut på trappan var där inte en endaste mygga. :eek:

Jag är van vid att snabt slänga igen dörren för att det inte ska flyga in för många. Stod kvar en stund med öppen dörr men såg inte en enda.

det är väl halvannan timme sedan jag startade apparaten. De blev intresserade av den direkt.

Har placerat den tiotalet meter från ytterdörren, mot syrenerna och skogen. Målet var att locka bort dem från dörren (och att de ska DÖÖÖ :devil: ) och det verkar fungera?

Återkommer i ärendet

Hur gick det sedan, tanten? Fungerade apparaten?

Inga myggor vid ytterdörren i morse heller. Däremot masssor, massor vid vinbärsbuskarna på andra sidan huset.

Kollade i behållaren och där var det en hel hög.
Full effekt ska märkas först efter tre veckor ju...

Tänkte ha den stående där vid buskarna någon vecka och sedan flytta den till baksidan av huset där grönsaksland och bärbuskar finns. Bara att ha konkurrrens av apparaten så inte ALLA myggor är runt mig kommer att vara en lättnad.

*KL*
Vad jag förstår så är myggor ganska stationära; de flyttar sig inte över stora områden utan håller sig ungefär där de kläckts. Så med en gasolmojäng har man nog stor chans att faktiskt utrota det helt lokala myggbeståndet. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka