"Myggbett" i ansiktet på hästen..

M

Mindra

Tog nyss in hästarna från hagen och såg då att en av mina hästar hade små "pluppar" i hela ansiktet och på halsen, mest på vänstra sidan men även några på höger. De ser nästan ut som en miljon myggbet, ungefär den storleken. Hon verkar inte ha ont av dem och ser pigg och glad ut. Ingen feber. Men hon ser ju ut som om hon blivit attackerad av en miljardflock med mygg. Ngn som har tips på vad det kan vara? :confused:

Sv: "Myggbett" i ansiktet på hästen..

Det är alltid svårt att gissa när man inte ser det i verkligheten. Och det kan ju mkt väl vara ngn insekt men det jag tänkte på spontant vid din beskrivning var nässelutslag. Vissa får större blaffor medans andra får mer som myggbett. Kan ju uppstå om de käkat ngn växt de inte tål.

Jo, funderade också på det. Svårt att veta vad hon inte tål i så fall, eftersom hon gått i den hagen i 3 veckor utan att få sånna. Får väl vänta och se om dem går bort, känns dock lite olustigt om hon är allergisk och ska gå där 4 veckor till.

Ska man göra ngt åt nässelutslag?

Min också! Små pyttebett ser det ut som, lite ruvor uppe på toppen som sen lämnar röda små sår när de faller av.

Han har hela huvudet fullt:(

Tänkte på knottsvärm eller någon växt han har stoppat huvudet i/ätit av. Fick låna lite lotion ( hette något med vrs14 eller liknande )och smörjde honom med i två omgångar. Redan i dag så har det försvunnit en hel del. Sorry att jag inte kan ge dig det korrekta namnet men det finns kanske fler här som vet vilket jag menar.

Nja, om det bara rör sig om inte allt för mga utslag så brukar man bara vänta ut det. Men om de får kraftiga utslag och feber så brukar laxerande ibland ges samt medicin.

Min häst hade också sådana i morse.
Hon får ofta små bulor på sommaren. Men de brukar vara lite mer som knölar. Lite större och lite hårdare ock inte så många på samma ställe som dessa. Hon besväras ej av dem.

Hmm... Nu har pälsen släppt där "myggbetsliknande plupparna" va innan. Så hon blir lite skabbig på den sidan. Fortfarande ingen feber, inte ont av det, kliar inte osv. Ska man ringa veterinär eller vänta? Ngn?

Du kan ju alltid ringa och rådfråga en veterinär, eftersom hästen inte mår dåligt så behöver ju veterinären inte komma ut. Men det kan alltid vara skönt att prata med någon som vet, det kan ju hända att de vet precis vad hästen har fått utan att de behöver komma ut och kan ge lite råd och tips på behandling.

Njaa.. vi tror mest på allergi då hon bara får fler så fort hon går i en viss hage. Har verkligen letat efter vad som finns i den som inte finns i de andra men kan inte för mitt liv förstå vad det är hon i så fal reagerar på.

Min häst är överkänslig mot knott. (även mot mygg broms mm)
Förra året var han ganska skonad mot angrepp men i år har han nästan hela ansiktet, lite på undersidan av halsen och även lite på frambenen.

Det blir små knoppar som sedan blir hårlösa. Tyvärr tar det ganska lång tid innan pälsen växer ut trots att "betten" är borta, så han ser maläten ut.

Detta är något han har drabbats av mer eller mindre under alla 12 somrar jag haft honom, vissa år har han nästan haft hela kroppen.

Tyvärr har jag inte hittat något mirakelmedel, men själva "betten" brukar klia mindre och gå bort snabbare av aloe vera gel.

Kanske kan vara något liknande din häst har??

Låter onekligen lite som det min häst fått. Fast hon har inte varit överkänslig innan..Men vem vem, de kan säkert dyka upp. Inte så kul för henne och hon ser inte så kul ut att ha med på tävlingar heller *

( * lägger till så ingen hoppar på mig: självklart är det inte huvudsaken men de är inte heller kul)

Ska ta ut veterinär på mån så får vi se om han kan ge mirakelkur. Hojtar till om han har det och tipsar er andra om ngn har liknande problem...

Min hästs besvär har varierar lite, beroende på vad för hage/ställe han varit på under sommaren.
Nu går han ganska skogsligt och lite "våtmark" utanför hagen, så jag antar det är därför han fått så mycket i år.

Förra året var det väldigt torrt och då hade han inga besvär = mindre knott och mygg.

Till mig har bara vet. sagt att försöka förebygga med medel, men jag har inte hittat något som funkat förutom något som han tappade pälsen av..... :(

Säj gärna till om du får något bra tips (om det skulle vara bett relaterade problem din har)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: Masse
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Lindsen
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 568
Småbarn Min 2-åring fick vattkoppor för ca 1mån sedan, inget konstigt med det. Blev bra på 2v. Sen var han som vanligt på förskolan en v innan...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka