Mycket stressad häst. Rådvill

millancamilla

Trådstartare
Jag köpte en häst i maj från en ridskola. Han har gått där i ca 15 år.
När han kom så var han lite stressad o visade sadeltvång. Men hans stress blir värre o värre för varje vecka. Han börjar gå ner rejält i vikt då han springer omkring i hagen o gnäggar mycket. Gav honom då mer mat plus olja. O då exploderade han totalt. Får nu hö, lucern o penionärsmüsli.
Vi red honom ca 5 dagar iveckan till att börja med o försöker trappa ner då han skulle gå som halvt penionär nu.
Han kan inte stå uppställd längre. Sliter sig. stegrar o studsar omkring vid ridningen. Står o springer o skriker i hagen. Står o bankar i boxen.
Märkte i dag tendenser till vävnig med. Han sparkade hysteriskt mot hovslagaren idag som bara lyckades verka honom .
veterinären har varit ute o hittade inga fel alls.

Tacksam för råd

Sv: Mycket stressad häst. Rådvill

Den är alltså frisk i kroppen?
Varför ska den då pensioneras?

Har den hagkompisar?
Hur länge är den ute?
Hur mycket gick hästen på ridskolan?
Hur gammal är den?
Behöver den verkligen kraftfoder? Har ni räknat foderstat?

Med frågorna ovan tänker jag lite att en äldre häst som inte flyttat/åkt mkt kan bli upprörd av flytt.
Jag tänker också att ridskolehästar ofta är vana att arbeta mycket.
Om hästen är frisk skulle jag se till att motionera den rejält. Den kan vara understimulerad.
I stor, kuperad hage med bra flock kan den stimuleras ngt bara av det.
Dock måste den då fatta hur man umgås med andra hästar och trivas i konstellationen.

Han verkar inte trivas alls i ditt stall tyvärr. Har han inga kompisar i hagen? Ridskolehästar brukar inte gå ute ensamma.

Jag skulle börja med att fundera på om det kan vare den nya miljön han inte trivs i, dvs. hur ser stallmiljön ut idag (antal hästar, sällskap i hagen etc)?
En ridskolehäst går ju liksom alltid ihop med sin flock (i stallet, i hagen, på lektionerna), kan det vara så att han känner sig ensam i nuvarande miljö?
Vissa hästar är extremt flockbenägna och beter sig som din i de lägen de känner sig ensamma.

Jag köpte själv en gammal ridskolehäst som var lite "flippad" i början, eftersom den var van att ridas ca 2-3 lektioner per dag jämfört med 1 timmes skogslullande hemma hos mig :) Han lugnade dock snart ner sig, din verkar ju snarare eskalera.
Jag skulle dock i möjligaste mån undvika kraftfoder, för att inte öka på stressen hos hästen.

Han går med mina andra 3 hästar ( en åring, en 7 åring och en 14 åring) i på 5 ha hage. de ser grannens 3 hästar med. De är ute från ca 7 till 20. han gick ca 5 dagar i veckan innan. Han skulle bli riden här med men ca hälften. Tänkt trappa ner ridningen under ca 6 månader. Ger honom kraftoch Lusern i o med att han rasar i vikt annars. Han är 20 år.

Är han bara sån när han är ensam eller är han likadan när andra hästar är med?

Stod han på samma ridskola i alla år?

Jag köpte själv en ridskolehäst för tio år sen, hon hade gått på ridskolan i åtta år. Hon hade aldrig varit ensam häst och var väldigt otrygg i sig själv. Hon betedde sig mycket som du beskriver att din häst gör.
Lösningen var främst sällskap och därefter långsam tillvänjning vid allt det nya. Jag kände hästen innan vilket var en fördel eftersom vi redan hade kontakt. Känner du inte hästen behöver den lära sig att kunna lita på dig. Till det krävs motion. En häst som är van att arbetas mycket mår dåligt av att inte få röra sig som den är van. Det är vi som tycker att de ska bli pensionärer, själva har de inte de behoven om de är friska. Arbeta hästen en timme om dagen sju dagar i veckan så blir det med största säkerhet mycket bättre om en månad.

Ge hästen tid, det tar lång tid att ställa om sig från det som varit hästens verklighet i så många år. Min blir fortfarande så där när hon byter stall, det tar ett par månader att vänja sig till det nya.

Han är likadan oavsett om han är med sällskap eller i flocken. Jag tänker fortsätta kämpa på. Motionerar honom 5 dagar nu men ska försöka m 7 dagar i stället. Problemet är att han kan inte ridas av mig 7 dagar då min kropp inte klarar av att han bara stegrar o studsar. Han stod på samma ridskola i alla år.

Kan du longera honom? Löslongera om du inte orkar hålla så att han får springa av sig.

Vad ska du ha honom till? Pensionär? Jag tycker inte det är ett värdigt pensinärsliv om han stressar så. Fundera på att avliva honom.
Uppenbarligen trivs han inte alls.

Jag skulle ha honom som ridhäst. men bara rida lättare 3-5 dagar i veckan.(det är för mig etthalvt penionärsliv) Tycker det är synd att avliva honom om han kan må bättre. Antingen här eller hos någon annan. Annars får han somna in men tycker inte man kan ge upp så lätt

Låter lite långsökt, men har du provat ge honom magnesium?? Detta kan faktiskt lugna ner spända och stirriga hästar... ge högsta dosen som står typ 2 mått! har funkat på min!

Tycker det låter som att något saknas, antingen i foderstaten eller i omgivningen eller helt enkelt för lite motion. Många hästar behöver arbetas för att fungera och då menar jag träning, alltså fysiskt och psykiskt mer ansträngande pass. Alla hästar fungerar inte med ett såkallat pensionärsliv helt enkelt. Jag tycker att sålänge inte en häst fysiskt börjar gå ner sig så tycker inte jag man bör trappa ner på träningen enbart pga ålder.

Att ta bort en frisk häst pga att den är stressad i stallet förstår jag inte, det är bara att lista ut vad det är som fattas hästen. Stallet låter ju mer eller mindre perfekt med en 5ha hage och ute hela dagen.

Att hästen blir jobbigare nu under hösten kan ju bero på att det är kallare också, många hästar vaknar ju till nytt liv efter sommaren.

Sen tycker jag alltid om lösdrift, då behöver inte hästen ta ut någon frustration i stallet genom att banka i boxen osv, då kan hästen hela tiden springa av sig sin energi under dygnet. Men det gäller ju att hitta ett bra lösdrift också och det är inte lätt.

Det är inte helt ovanligt att ridskolehästar som stått på ridskola nästan hela sitt liv har svårt att anpassa sig till livet på landet som pensionär osv .

Har skrivits rätt mycket om detta senare år , att en gammal häst som "rycks ur" den miljö den känt senaste 15+ åren , får det jobbigt med omställningen .

Hur många andra hästar har du ?

Han stressar ju inte bara i stallet, utan även i hagen. :crazy:
Och har gjort så sen i maj. 5 månader. Det blir värre o värre.

Känns inte så himla djurvänligt om ni frågar mig.

Jag har också en fd ridskolehäst som gått på ridskola i hela sitt liv. Min är dock några år yngre än din.

På ridskolan (som jag också jobbade på) var hon jättejättesnäll o lugn. Sen åkte hon typ 60 mil från södra Norge till Stockholm. Transport i 12 h sammanlagt.

Hon var jättestressad, helt bortkopplad o lyssnade inte alls.

Gav henne mkt tid och det gav sig så småningom, nu är hon lugn i de flesta situationer men kan fortfarande bli väldigt stressad ibland (läs 2 ggr per år).

Dock lugnade hon sig efter ett par veckor.

Fortsätt rid så mkt du kan och jobba med mentala övningar också så huvudet får jobba :)

Jag har tre andra hästar. Om han fortsätter bli sämre och vi inte hittar någon lösning får han somna in men tycker det är den sista utvägen. Ska börja med lite övningar för hans hjärna med.
det är en enorm omställning att första vara på en stor ridskola med massa andra hästar och människor och bara vara ute i hage 1 timme om dagen. Till att nu vara i vårt lugn o med stora utrymme och massa utevistelse. Har inte funderat innan i de termerna att man kan bli stressad av lugnet när man inte är van.

Jag har tre andra hästar. Om han fortsätter bli sämre och vi inte hittar någon lösning får han somna in men tycker det är den sista utvägen. Ska börja med lite övningar för hans hjärna med.
det är en enorm omställning att första vara på en stor ridskola med massa andra hästar och människor och bara vara ute i hage 1 timme om dagen. Till att nu vara i vårt lugn o med stora utrymme och massa utevistelse. Har inte funderat innan i de termerna att man kan bli stressad av lugnet när man inte är van.
Har du varit i kontakt med ridskolan ? kanske kan dom ta tillbaka honom .
Man tycker ju så synd om honom.

pratade med ridskolan och blev inte särskild väl mottagen då. Mitt problem inte deras nu..... Men min dotter har lovar hjälpa till med honom så hoppas vi kan aktivera honom så det räcker nu.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 693
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 382
Senast: mollyphlox
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 895
Senast: __sofia__
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31