Mycket stressad häst. Rådvill

Sv: Mycket stressad häst. Rådvill

Tycker du låter ypperligt klok och dessutom erbjuder miljö och förutsättningar till det bästa.

tråkigt med responsen från ridskolan ang. bemötandet du kände du fick..... men de har ju självklart inte möjlighet att ta tillbaka osv, men just bemötandet kan ju ändå vara trevligare framfört....

ge det lite tid om du är villig? Nu säger du ju att detta varit sen maj, det är rätt lång tid i sig, så den tiden kanske inte är rimlig eller du bedömer den gör ngn skillnad, det säger jag inget om.

men kanske iallafall ägna en tanke åt att om det nu skulle vara så att hästen befinner sig i en livsomvälvande *kris* i fråga om att allt den vetat om i 15 år, i fråga om rutiner och mljö osv, så kanske inte svaret är nödvändigtvis att den måste jobba, utan kanske handlar det mer om i denna situationen om att inte utsättas för rutin brytningar hela tiden? om ni försökt med diverse utan att det funkat i alla dessa månader, och det blir sämre, så kanske tänkt motsatt som sista utväg? Låt den ha rutiner och lugnt flyt en period, och försök att inte röra om i övriga flocken med att hämta in hästar på olika tider och lite olika osv dagligen dags en period? se om det blir bättre? som ett alternativ i sammanhanget utifrån det du provat, och vad du sett att du köpt hästen för?

Hoppas du förstår hur jag menar?

fattar precis vad du menar Mackan. Tanken var att göra så men när han började väva idag fick jag panik. Ska göra ett schema o hålla mig till det varje dag. Våra hästar har ett rätt lika schema annars. Går ut i och in i samma ordning. Matas samma tider mm
tack för alla råd

ja det skadar ju inte att prova och det är en billig peng... tänk på att hästen ska ha magnesiumoxid och inte sulfat... :-)

Hej ska man ge Magnesium ska man ge magnesium citrat det är en enorm skillnad på hur det tas upp av hästen. Jag har själv haft en häst som hade sådan brist och kramper så han föll om kull på knäna titt som tätt. Magnesium oxid hjälper dock lite lite grann. Finns att köpa bla på Khepri foder.

Du hann inte fråga om någon från ridskolan kunde komma ut till er någon dag så du kan få lite tips från de som har hanterat hästen innan?

Ridskolan jag red på innan jag skaffade egen häst hade ett par hästar som praktiskt taget var uppvuxna där. De hästarna blev kvar på ridskolan tills de var +20 och avlivades där när det var dags, just för att ridskolan bedömde att dessa hästar inte skulle klara en flytt till en ny miljö.
När de blev äldre gick de ju såklart inte lika mycket utan arbetet anpassades efter deras ålder och vad de klarade av, så de fick mest bära omkring på osäkra nybörjare tror jag.
Däremot de hästarna som ridskolan bedömde skulle klara ett pensionärsliv på annan plats fick det.

Hoppas det löser sig för er bådas skull.

Hej ska man ge Magnesium ska man ge magnesium citrat det är en enorm skillnad på hur det tas upp av hästen. Jag har själv haft en häst som hade sådan brist och kramper så han föll om kull på knäna titt som tätt. Magnesium oxid hjälper dock lite lite grann. Finns att köpa bla på Khepri foder.

Njae, jag tycker nog TS ska ge av magnesiumoxid. SpaderÄss har skrivit i en tidigare tråd

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15386086&postcount=117

Du får ju ge det lite tid... Det är väldigt jobbigt för en så gammal häst att byta miljö.

Jag hade gjort såhär:
-Försökt göra hans vardag så lik ridskolelivet som möjligt, dvs fasta rutiner och massa motion
-Ta bort allt kraftfoder!! En så stressad häst skall absolut inte ha någon müsli!! Öka istället mängden lusern och tillsätt olja samt betfiber
-Ge magnesiumtillskott (magnesiumoxid, finns på bla Horze), de flesta grovfoder orsakar kraftig magnesiumbrist. Ger du lusern som har ett extremt högt kalciuminnehåll är det extra viktig att ge magnesiumtillskott! Kvoten kalcium/magnesium skall inte vara mindre än 2:1
-Ge honom Bachs blomstermedel (Star of Betlehem, Mimulus, Cherry Plum och Impatiens)
-I en övergångsperiod ge honom valeriana (vändelrot) så han får lite hjälp med nerverna (men ge inte valeriana mer än ett par veckor!)

Lycka till och som sagt, ge honom en chans att landa. Du vet att han är en snäll och lugn häst i grunden, och när han kan hantera sin rädsla och oro så kommer han åter bli en trevlig häst.
Vill även ta med en liten varning ang lusern, vissa hästar kan bli helt tossiga av det så om han inte ätit det på ridskolan kan du försöka byta ut det med tex Speedibeet och se om det gör någon skillnad.

Det låter som om hästen har fått en maladaptiv stressreaktion p.g.a. flytten. Om så är fallet kan en adaptogen göra underverk. Du kan t.ex. prova ½ tesked jiaogulan 2 gånger per dag.

Du kan även ge magnesium, t.ex. 10 gram magnesiumoxid per dag om du inte har någon analys av ditt grovfoder.

Han stressar ju inte bara i stallet, utan även i hagen. :crazy:
Och har gjort så sen i maj. 5 månader. Det blir värre o värre.

Känns inte så himla djurvänligt om ni frågar mig.

Ja men hästen är ju inte en störd häst eller sjuk häst, det är någonting som fattas hästen och det är bara att komma på vad det är. Jag tror ju att det kan vara så enkelt att det kan vara en häst som behöver sysselsättas, som inte klarar av ett lugnt hagliv helt enkelt samtidigt som hästen tar över mer och mer i hanteringen och med vilket i sig kan göra hästen ännu mera stressad och nu är det en ond cirkel som blir värre och värre som måste brytas på nåt vänster.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 693
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 382
Senast: mollyphlox
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 895
Senast: __sofia__
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat