mycket snö i hagen, dåligt?

F

FJ_

Snön kom tidigt till Uppsala i år. Redan i mitten av november så föll snön och det kom mycket på en gång. Den har legat kvar hela tiden och som mest hade vi en halvmeter i hagarna. Är det dåligt för hästarnas ben att gå i hård, djup snö varje dag? Visserligen så gjorde dom ju stigar i snön och sen gick dom på de stigarna hela vintern för att slippa gå i djupsnön.

Vi har väldigt stora hagar, så vi har inte kunnat skotta bort snön. Vet att de som har sina hästar i små klassiska rutor skottar hagarna..

Nu var min häst rejält halt på böjprov ca 2 grader i kotlederna. Vi vet ju inte vad det beror på för vi har inte gjort någon utredning.. Jag kom att tänka på att det kanske är snön? Vi har inget ridhus på gården och våran ridbana plogas inte.. Så under hela vintern har vi ju ridit ut. Inte i djupsnö då, men där det har bildats stigar. Det blir ju ändå knögligt av snön och kanske inte är det bästa underlaget?

Ca 2 ggr i veckan så har vi åkt till ridhus och ridit och en gång i veckan har det varit hoppträning. Vi har aldirg hoppat några höjder, utan vi har lekt runt på 90cm och 100cm.. Under en längre period under vintern så har min häst varit oärlig och stannat väldigt mycket. Så var han absolut inte i våras, då hoppade han allt och var helt okomplicerad. Det var av den anledningen att jag faktiskt började ana att han kanske har ont i framkotorna och det hade han.. Tycker att det vore konstigt om det är pga att jag har hoppat en gång i veckan på låga höjder.. Så kanske det är underlaget, eftersom vi har ridit på snöigt underlag 3-4ggr i veckan. Mycket snö i hagen också som sagt.

Vad tror ni?

Sv: mycket snö i hagen, dåligt?

Mycket snö har nog alla fått känna av i vinter så då borde man hört om fler hästar med samma problem vid det här laget. Du har vad jag förstår inte ridit på upplogad stig/väg utan isiga stigar?

Har hästen varit ojämnt broddad dvs två brodd och inte fyra? I så fall kan det bero på ovana med knöggligt hårt underlag i samband med "obalans" då greppet blir bättre med fyra, hästen spänner sig och därmed lägger vikten fel eller hur man nu ska beskriva det. Men det är min teori... Men broddad häst är ju lite som att rida på häst med högklackat en del spänner sig och är den då inte van vid hårt underlag så kan det bli lite för mycket ibland.

Snön i hagarna lär inte vara grundorsaken. Det kan såklart vara snön, men då är grundorsaken att din häst är känsligare i kotorna än normalhästen.

Däremot som föregående talare sagt, om du hela tiden ridit på ojämna stigar, kanske kombinerat med dåligt grepp, är det ju inte orimligt att hästen vrickat sig och det aldrig riktigt läkt.

Men snön i hagarna i sig ska inte vara några problem för friska/normala kotor.

Ett fullblod i vårt stall fick kotledinflamation i vintras (hovslagarproblem) och då sa veterinären att det är värsta årstiden/mycket snö/knögel att få kotledsinflamation på. Han fick gå i sjukhage som skottades hela tiden så att han inte skulle gå i djup snö/knöggel. Nu var det inte snön som orsakade inflamationen men det var inte bra med mycket/djup snö och knögligt.
Att man bara har traktbroddar är ingen fara, för det mesta sjunker dom ändå ner så hästen står plant för det mesta, broddar höjer inte heller så att det så högt som klackskor, höjs ca 1cm. Vi har oftast 4 brodd fram men bara traktbrodd bak för annars trampar han sig på framfötterna, han trampar sig bak en del ändå (han får skav av boots efter ett tag) han trampar med ena bak ovanpå den andra, det är som att välja på pest eller kolera:mad:

Fast de här snömängderna som varit ger inte knöggel? Då är det värre när det inte är snö alls men upptrampad lera fryser, eller det är lite snö och töar/fryser/töar om vartannat. Går i djupsnö gör de ju heller inte mer än korta sträckor/tider, eftersom de trampar gångar i snön och använder dem.

De här snömängderna är ju ingalunda extrema heller, det är mycket för att vara Uppsala, men går man lite norrut är det ju inte mycket att höja på ögonbrynen för.

Utan jag tror - förutom då de fall där hästen från början är extra känslig (även om min med pålagringar båda kotlederna och behandlad ggr flera i höstas för att få bukt med det, inte varit alls bekymrad av snön, och vi haft mer än Uppsala) att största boven vintertid är för dåligt grepp. Enda pga ingen brodd/blindbrodd, eller för få broddar. Traktbrodd gör att de saknar grepp när de skjuter ifrån, vissa hästar bekymras mer än andra av det dock. Brist på snösulor eller sådana som inte funkar så bra och ger styltor kan ju sätta vilken broddning som helst ur spel med. Och att inte ha grepp och/eller ha styltor ger ju ökad risk för sträckning, vrickning etc och att hästen spänner sig och ändrar sitt rörelsemönster.

Nu vet jag inte hur TS häst är eller inte är broddad dock, utan det är mer allmänt svar.

Fast de här snömängderna som varit ger inte knöggel? Då är det värre när det inte är snö alls men upptrampad lera fryser, eller det är lite snö och töar/fryser/töar om vartannat. Går i djupsnö gör de ju heller inte mer än korta sträckor/tider, eftersom de trampar gångar i snön och använder dem.

De här snömängderna är ju ingalunda extrema heller, det är mycket för att vara Uppsala, men går man lite norrut är det ju inte mycket att höja på ögonbrynen för.

Utan jag tror - förutom då de fall där hästen från början är extra känslig (även om min med pålagringar båda kotlederna och behandlad ggr flera i höstas för att få bukt med det, inte varit alls bekymrad av snön, och vi haft mer än Uppsala) att största boven vintertid är för dåligt grepp. Enda pga ingen brodd/blindbrodd, eller för få broddar. Traktbrodd gör att de saknar grepp när de skjuter ifrån, vissa hästar bekymras mer än andra av det dock. Brist på snösulor eller sådana som inte funkar så bra och ger styltor kan ju sätta vilken broddning som helst ur spel med. Och att inte ha grepp och/eller ha styltor ger ju ökad risk för sträckning, vrickning etc och att hästen spänner sig och ändrar sitt rörelsemönster.

Nu vet jag inte hur TS häst är eller inte är broddad dock, utan det är mer allmänt svar.

Låter som en vettig förklaring tycker jag. :bow:

Jag har inte ridit på isiga vägar. Jag har ridit på upptrampade vägar i skogen. Det blir ju inget slätt underlag om man säger så, det blir ju knöggel, men kanske inte hårt knöggel de flesta gångerna. Det beror på om det frysit på eller inte.

Jag kan säga att jag har haft 2 brodd på varje hov, i trakterna. Kanske inte var det bästa alltså?

Hoppas verkligen min häst blir bra från det här så vi kan rida igen.. Han har fått metacam i en vecka nu och ska gå i liten sjukhage i 2veckor innan återbesök då vi böjer igenom och ser om det blivit bättre!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 378
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 543
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 609
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka