Mycket mygg, knott och broms?

Constance

Trådstartare
I nästan vart och vartannat inlägg frågas det efter bra medel mot dessa irriterande insekter som stör våra hjärtegull. Det slog mig när jag läste några av dem, med alla hästar som kliar av sig manen och svansen, har ni mycket knott och broms där ni har era hästar?

Jag har nästan aldrig broms eller knott hos mig, bara lite flugor på dagarna när solen skiner. Medan min granne har hur mycket knott som helst. Så hon har sina hästar ute på morgonen, tar in dem på eftermiddagen och så släpper hon ut dem några timmar senare på kvällen igen... Jag måste ha tur eftersom jag har mina hästar ute dygnet runt och inte har några problem... :angel:

Är det så att på vissa ställen trivs inte mygg och knott medan på andra ställen frodas de? :crazy:
 
Sv: Mycket mygg, knott och broms?

Mygg och knott trivs där det inte blåser så mycket och gärna mycket björkar. Har det regnat så det är fuktigt också, lever dom riktigt upp!
 
Sv: Mycket mygg, knott och broms?

Okej, då kan det bero på att det blåser väldigt mycket här. Det fläktar nästan hela tiden i hagen... :)
 
Sv: Mycket mygg, knott och broms?

om man har sin hage brevid en sjö eller en bäck till exempel så brukar det finnas MASSOR av knott, myggor, bromsar och annat "kräk"... Har man dessutom kor så brukar det vara ännu värre. Det vet jag som bor på en bondgård. Vi hade kor förut men sedan slutade vi med dom och vips så hade det minskat 70% med flugor
093.gif
Vi har sådär halvtur/halvotur med insekter... vi har inte mycket av dom men ändå inte lite. Tur är nu när det vart en sådan seg vinter för vi har verkligen knappt några insekter i år. Men annars så brukar det vara en del av dom. Fast dock inte så mycket att vi måste ha hästarna inne eller att dom störtlider av dom.
 
Sv: Mycket mygg, knott och broms?

Här har det varit okej i åratal, under högsommaren tar jag in mina för skydd mot bromsen.

Men de 2 senaste somrarna har det var masskläckning ända in i sept, så när det varit som väst under juli, har de bara kunnat vara ute en 4-5 timmar/dag.:cry:

Nu hoppas jag på en TORR och HET sommar......
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: Liten
·
Hästvård vad för medel fungerar mot knott, broms och flugor? nu så börjar det komma knott på de varma kvällarna och jag ser redan att hästarnas...
Svar
10
· Visningar
1 375
Senast: teofil
·
Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 303
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp