Mycket korkad fråga - varför sväller inte betfor i olja?

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, stenkorkad fråga men nu har jag muttrat över det hela dagen.

Varför i hela friden sväller inte betfor i matolja? Vätska som vätska borde det ju vara? Men icke, betforn ligger ligga hård och osvälld i sitt oljebad fortfarande, 12 h efteråt. De andra betforportionerna fick vatten för 2 h sen och är färdigsvällda.

Och nu ids jag inte gå och försöka förstå varför längre, men någon bukefalist kanske sitter inne på svaret vad det är som gör att just olja inte fungerar?

Sv: Mycket korkad fråga - varför sväller inte betfor i olja?

Vatten och olja är två helt olika ämnen med helt olika egenskaper. Vatten består av små polära molekyler och olja av långa opolära kolkedjor.

Exakt varför betforn inte sväller kan jag inte svara på men kan tänka mig att det har med just det att göra, vatten avdunstade ju från sockerbetorna när de torkade så det är kanske inte så konstigt att att helt annat ämne kan ta den "platsen".

Kanske finns nån som är bättre på kemi som kan ge ett bättre svar??

Haha, ärligt talat så var det en bra fråga:D
Kan kanske tänka mig att betforen inte tar upp oljan lika enkelt som vattnet gör och därför sväller den inte upp?

En fråga bara, varför lägger man betför i blöt med olja?:)

haha, det lät lite bättre än mitt svar:P:bow:

En fråga bara, varför lägger man betför i blöt med olja?:)

För man tänkte vara smart? ;) Hästen får 2 dl (torrvikt) betfor, bara för att blanda pulvret i (han är fena på att sila). Då han också ska ha 3 dl olja/dag tyckte jag det var skitsmart att blötlägga den där lilla skvätten betfor i oljan.

Det var innan jag hade provat jag tyckte det var skitsmart dock..

Jag tror inte den kan suga upp oljan.

Olja fuktar ju inte på samma sätt, om man tex doppar handen i vatten tränger det ju in i handen, men olja ligger utanpå..

Nej, uppenbart kan den ju inte suga upp oljan, och det var just varför jag blev nyfiken på, trodde ju den skulle svälla oavsett vätska. Har ju fungerat med fil och proviva och proeqo och grejer, iofs innehåller de ju vatten med.

Men jag hade inte en tanke innan på att det inte skulle suga åt sig, och blev ganska paff.

Jag ger samma mängd betfor som du, samt 1 dl linfröolja. Men jag häller i vatten samtidigt, och då fungerar det.
Vår betfor står alltid länge, bortåt tio timmar nu på vintern och den sväller precis som den ska.

Immer

Ja innan har jag haft samma mängd betfor, svällt i vatten, men haft i först ½ och sen 1 dl och sist 1½ dl rapsolja i det och då har det fungerat. Men när det blev så mkt olja tänkte jag det kunde svälla i olja istället.

Nu blev det ju vattensvälld betfor simmandes i olja, jag kunde hälla av olja. Nåja, får väl gå det med, men tyckte det kändes så bekvämt att svälla den i oljan liksom =)

Ja, jag förstår hur du tänkte :D och det var bra att du skrev om det så att jag slipper göra samma misstag (för det hade jag kanske gjort, förr eller senare)

Immer

Okej, stenkorkad fråga men nu har jag muttrat över det hela dagen.

Varför skulle det vara en stenkorkad fråga? Det finns inga dumma frågor...
Det känns som om jag borde kunna detta egentligen men jag vet inte helt säkert. Men som WildWilma skriver så är det stor skillnad på vatten och olja som lösningsmedel. De har helt olika egenskaper. Det som är vattenlösligt brukar inte lösa sig i olja och tvärtom. Men när det gäller betfor så är det ju bara en del av det som löser sig i vattnet dvs det som är vanligt socker. Fibrerna drar nog bara till sig vattnet. Min gissning är att oljan inte kan komma in i fibrerna så som vattnet kan göra.

Liknande trådar

S
Trav Skriver inte kolik eftersom min häst inte visat de klassiska koliksymptomen utan helt enkelt lätt blir förstoppad. I samband med hårdare...
Svar
17
· Visningar
1 886
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka