mycket konstig hälta vad tror ni?

Piek

Trådstartare
Ska börja med att skriva så att det är klart, jag sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp och hoppas på en til på kliniken omgående. Men skulle vara intressant att höra om det kanske finns några teorier på vad det kan vara.

Igår morse var min häst väldigt svullen från kotan ner till hoven vä bak, näst intill jämntjock. Svårt att se om hon var halt men lite stel var hon. Hon fick gå ut i hagen iaf så hon fick röra lite på sig och några timmar senare var svullnaden HELT borta, fanns inget som helst tecken på att det var nått fel på benet när man kände. Ingen svullnad, ingen värme, ingen puls och man fick lyfta och känna på benet hur som helst. Hon stöder på benet och vilar det andra benet (så att hon lägger tyngden på det halta benet alltså)

Tog ut henne och longerade några varv för att kika och det syns tydligt att steglängden är förkortad på vä bak. Syntes tydligast i vä varv, lite i hö också men det hade man nog nästan kunnat missat om man inte visste vart man skulle kolla.
Det är alltså inte så att hon inte vill stödja på benet och drar upp det fort när hon satt ner det utan enbart att steget är kort.

När vi kom in i stallet igen så kändes fortfarande ingenting på benet.

Nu imorse var hon svullen igen men inte lika mycket som igår.

Nån som har någon teori vad det kanske kan vara? Infektion? inflammation? nått värre ändå? :crazy:

Sv: mycket konstig hälta vad tror ni?

Fast isf är ju frågan varifrån kommer lymfangiten?

Glömde skriva hästen har tidigare haft en låsning på vänstra sidan av korset. Det är visserligen fixat för några månader sedan men kanske är nått som kan påverka?

Sv: mycket konstig hälta vad tror ni?

det är sällan en bakbenshälta tar sig uttryck i mer än just kort steg, med andra ord så kan hästen var rätt rejält halt ändå. vad det är går inte att säga såhär över nätet : )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 762
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross