Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nja se det kan man inte svara på rak arm, för att veta bör man känna till dess innehåll. Grundbehovet för strå på 450 kg häst är ca 5,5-6,7 kilo per dygn, beroende på hur man räknar. Men har man ett vettigt grovfoder, och täcker hästens behov så är ju det absolut det bästa. Frågan är bara vem gör det idag, när grovfodret överlag verkar urkasst vart man än vänder sig.
10 kilo tycker jag låter mycket till en häst som väger så pass lite. Har han/hon svårt att lägag på sig? Jag har ett halvblod som väger ca 500-600 kg och han får 9 kg/dag. Men det där är mycket individuellt från häst till häst och dessutom väldigt beroende av din hökvalitet!
det är ingen som vet vad höt innehåller hos oss.. (dom köper in hö ifrån olika ställen så det går inte att ta analys eftersom det kommer in nytt hö "hela" tiden)
dom som sagt att det är mycket hö ger sina egena hästar (Stora hästar) 6-10 kilo
Mina hästar som väger runt 400-450 får alltid minst 10 kg hö om de inte har extremt lätt för att hålla hullet.
Mycket hö är bra för hästarna och gör att man behöver ge mindre av kraftfodret för att täcka upp allt.
Så bara fortsätt att ge din häst mycket hö. Rekomendationen 1 kg ts hö per 100 kg häst är det MINSTA man ska ge sin häst helst så ska man ge 1,5 kg ts hö per 100 kg häst.
Min häst som väger ca 500 kr fick förra vintern ca 12-15 kg per dag (hade fri tillgång ute) och det var ett hö med bra värden.
Men han är tunn och har svårt att lägga på sig.
Men en annan i stallet blev helt chockad när han hörde det, tror han gav ca 6 kg till sitt tunna varmblod. Vilket jag tycker är för lite.
Kolla på hästen, ser den ut att vara i bra hull? Ja men då verkar det stämma. Ser h*n för tunn ut eller för tjock, ja då får du väl ändra.
Men ändra inte för att andra tycker att det är mycket.
Hästens mag- och tarmsystem är skapad för regelbunden tillförsel av föda dygnet runt. Fri tillgång är att rekommendera eller att man ger mindre men uppdelat på flera måltider. Har själv i stort sett fri tillgång på grovfoder och har fått lugnare i stallet. Ingen mathysteri att tala om. Åtgången ökade marginellt. Från att ha legat på ca 8-10 är åtgången nu ca 10-15 kg per häst. Att en häst har kvar hö i boxen på morgonen är sunt och betyder att hästen kunnat agera högst normalt/naturligt under hela natten. Om folk kunde inse att det är viktigare med grovfoder än kraftfoder...Självklart ska man försöka ha koll på näringsinnehåll och sen tillföra vitaminer/mineraler som inte täcks men i de fall där det är svårt med att ha koll på näringsinnehåll måste du se med dina egna ögon och avgöra om det är något som fattas.
Det beror ju på, det är ju aldrig fel att ge mycket hö så länge den inte blir överviktig.
Dom som står på våran gård, väger väll 350-400 kg nånstans där å dom ska få 7 kilo hö å 2 kilo halm i år, så jag tycker att det låter helt okej, det är ju verkligen inte för mycket hö.
Jag gav min travare som mest 14 kg hö. Men för det mesta fick han bara i sig 10-12 kg. Så länge de inte blir smällfeta eller kvoterna blir fel så tycker jag att man ska ge dem så mycket som möjligt.
Han vägde 460 kg när han var som finast i hull och muskulärt.
Om din häst inte är tjock så är det väl inte något fel att ge mycket hö utan snarare positivt, för då har ju hästen något att göra. På vårt stall så har vi en tjej som har ett fullblod och hon ger en bal hö per dag (dvs. ca. 15 kg), hästen är inte ett dugg tjock så den enda som lider är väl hennes plånbok=dyrt!! :smirk:
Min häst är mycket lik din, och hon har lätt ätit mellan 9 och 11 kg om det har varit bra hö. Till det har jag gett en skvätt av t.ex. lucern eller Hippo Alfa + de mineraler som behövts.
I år blir det dock minimigiva med hösilage och resten lucern och andra proteintillskott...
Hästen är en grovfoderätare... Tyvärr glömmer många i detta avlånga land detta och överutfodrar med kraftfoder istället! Själv vill jag ha så mkt grovfoder i foderstaten som möjligt!
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.