mycket grovfoder=stor mage?

C

carran

Min häst gick upp väl mycket i sommar och jag har därför räknat foderstat så att hon ska gå ned långsamt i vikt. Resultatet är att hon ska äta 15kg hösilage / dygn, och nu undrar jag om detta kommer göra att hon fortfarande kommer vara "bukig" trots at hon tappar vikt? Undrar bara eftersom runda magar ofta benäms som "höbuk" inom hästvärlden. Att hästar kan få stor mage av proteinbrist vet jag men jag undrar som sagt om hon trots viktnedgång kommer se bukig ut p.g.a. mycket hösilage? Någon som vet?

Sv: mycket grovfoder=stor mage?

Hur stor är hästen? Vikt?

15 kg hösilage är inte så mycket, om det inte är väldigt torrt. Har du bra värden på silaget och en bra kvot i foderstaten borde det inte vara något problem.

Du kan ju göra lite magträning annars, se till att hästen jobbar med magmusklerna när du rider...

Hon är 137cm hög och väger ca 425 kg, hon är en tinker så hon är ju grov från början. Låter ju bra det du säger, det vore lite trist om hon fortfarande skulle ha stor mage när hon blivit lagom i hullet. Tack för ditt svar! :bow:

Man får skilja på bukighet och hull. Bukigheten kommer ofta p.g.a. att hästen tappar muskler i bålen. Välutvecklad rygg- och bukmuskulatur håller in buken. Vid korrigering av foderstaten är det därför viktigt att titta på hullet och inte på buken. För lite foder gör det svårt att sätta muskler...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 406
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 122
Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 179
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV