mycket grovfoder=stor mage?

C

carran

Min häst gick upp väl mycket i sommar och jag har därför räknat foderstat så att hon ska gå ned långsamt i vikt. Resultatet är att hon ska äta 15kg hösilage / dygn, och nu undrar jag om detta kommer göra att hon fortfarande kommer vara "bukig" trots at hon tappar vikt? Undrar bara eftersom runda magar ofta benäms som "höbuk" inom hästvärlden. Att hästar kan få stor mage av proteinbrist vet jag men jag undrar som sagt om hon trots viktnedgång kommer se bukig ut p.g.a. mycket hösilage? Någon som vet?
 
Sv: mycket grovfoder=stor mage?

Hur stor är hästen? Vikt?

15 kg hösilage är inte så mycket, om det inte är väldigt torrt. Har du bra värden på silaget och en bra kvot i foderstaten borde det inte vara något problem.

Du kan ju göra lite magträning annars, se till att hästen jobbar med magmusklerna när du rider...
 
Sv: mycket grovfoder=stor mage?

Hon är 137cm hög och väger ca 425 kg, hon är en tinker så hon är ju grov från början. Låter ju bra det du säger, det vore lite trist om hon fortfarande skulle ha stor mage när hon blivit lagom i hullet. Tack för ditt svar! :bow:
 
Sv: mycket grovfoder=stor mage?

Man får skilja på bukighet och hull. Bukigheten kommer ofta p.g.a. att hästen tappar muskler i bålen. Välutvecklad rygg- och bukmuskulatur håller in buken. Vid korrigering av foderstaten är det därför viktigt att titta på hullet och inte på buken. För lite foder gör det svårt att sätta muskler...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 951
Senast: Twirro
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Skjøldur
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 817
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp