Mycket grovfoder=smulig bajs????

LillaGeisha

Trådstartare
Jag och min kompis är de två hästägare som ger mest grovfoder i stallet till våra hästar. Min får 12-13 kg per dag (det är vad hon hinner få i sig, då jag inte kan ge fri tillgång i hagen pga de andra ägarna samt så är proteinnivån låg i höt). De andra hästarna får runt 8-9 kg.

Problemet är att min och kompisens häst får väldigt "smulig" bajs. Den trillar sönder när man mockar (om man har tur att hitta hela kulor). Låter kanske inte som ett stort bekymmer, men försök att mocka i det. Ibland får jag tömma nästan hela boxen för att det ska kännas rent (=dyrt :mad: ) och så tar det en evinnerlig tid. Det är inte roligt att behöva mocka mellan 30 - 50 min per dag :crazy: när man bara har en häst.

Är det någon som känner igen problemet och har några tips och idéer? Kan det bero på att de får mycket grovfoder och detta "sätter igång" tarmarna? Mängden hö är nämligen det enda som vi kan komma på som skiljer mellan våra och de andra hästarnas foderstater.

Jag bör kanske tillägga att hästarna är i gott hull. Friska och krya, tränas regelbundet samt har analyserat hö och beräknade foderstater. Min häst ligger på:

Kvot - 6,3
Energi - 120 MJ

Tacksam för hjälp

Mvh//LG

Sv: Mycket grovfoder=smulig bajs????

Jag har aldrig märkt att bajset skulle bli smuligt att mycket grovfoder. Dricker dom tillräckligt med vatten?

Ja, det tror jag åtminstonde. Hon har vattenkopp + hink med vatten i boxen samt ett badkar med vatten ute. Hon rör sällan hinken i boxen och jag har sett henne dricka både i vattenkoppen och i badkaret ute.

Min förra häst som jag hade tyckte jag också hade det så, tills jag kom på att det var småfåglar som hackat sönder det under dan. :o

Ja, det problemet hade vi i sommar, inte roligt alls men detta är annorlunda. Även om kulorna är runda på boxgolvet smular dom sig när man ska mocka. Lite svårt att beskriva. Bajsen är liksom lite ljusare och porös. Tack för svaret

Jag har märkt detsamma hos min häst nu när han står och käkar hö och en del halm på boxvila. Han dricker och så. Vet inte om det har med myket fibrer att göra??

Det var just det jag var inne på. Vet inte om det påverkar. Man tycker ju att det inte borde göra det eftersom hästmagar är gjorda för att äta fibrer. Vi var lite inne på att kanske är det våra som egentligen är bra i magen och de andra hårda. Hästarna är ju pigga och krya. De enda som lider är ju vi och våra plånböcker :-).

LillaGeisha skrev:
Jag och min kompis är de två hästägare som ger mest grovfoder i stallet till våra hästar. Min får 12-13 kg per dag (det är vad hon hinner få i sig, då jag inte kan ge fri tillgång i hagen pga de andra ägarna samt så är proteinnivån låg i höt). De andra hästarna får runt 8-9 kg.

Problemet är att min och kompisens häst får väldigt "smulig" bajs. Den trillar sönder när man mockar (om man har tur att hitta hela kulor). Låter kanske inte som ett stort bekymmer, men försök att mocka i det. Ibland får jag tömma nästan hela boxen för att det ska kännas rent (=dyrt :mad: ) och så tar det en evinnerlig tid. Det är inte roligt att behöva mocka mellan 30 - 50 min per dag :crazy: när man bara har en häst.

Är det någon som känner igen problemet och har några tips och idéer? Kan det bero på att de får mycket grovfoder och detta "sätter igång" tarmarna? Mängden hö är nämligen det enda som vi kan komma på som skiljer mellan våra och de andra hästarnas foderstater.

Jag bör kanske tillägga att hästarna är i gott hull. Friska och krya, tränas regelbundet samt har analyserat hö och beräknade foderstater. Min häst ligger på:

Kvot - 6,3
Energi - 120 MJ

Tacksam för hjälp

Mvh//LG

Det är inte mängden hö du ger som det beror på utan att hästen har lite svårt att smälta höet,alltså att finfördela höet. Jag har det här problemet med min häst också och han har varit hos veterinären av annan anledning men jag har med henne kollat hans träck med diverse prover och hon tog en bajsboll i handen och klämde på och det var torr så att den smulade.
Tillsätt olja i fodret så hjälper det och se till att hästen dricker mycket vatten, ofta tror man att hästen dricker lagom med vatten fast det i själva verket kanske inte är så.
Häll mycket äppeljuice i hans/hennes vattenhink så ska du se att hästen slurpar vatten.

Hm, låter ju logiskt när du skriver det.

Kruxet är bara att i andra stallet så hade hon bara vattenhinkar på vintern (rören frös) och då drack hon rejält, men samma problem ändå. Det är dock lite värre just nu, så jag ska definitivt prova att ha i något i vattnet. Olja kan jag tyvärr inte tillsätta då proteinnivån är så lågt i höt. Kvoten skulle gå åt fanders (om ni inte känner till någon olja med protein i :-). Finns det något annat som "smörjer" tarmarna?

Tack för tipset.

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Hm, låter ju logiskt när du skriver det.

Kruxet är bara att i andra stallet så hade hon bara vattenhinkar på vintern (rören frös) och då drack hon rejält, men samma problem ändå. Det är dock lite värre just nu, så jag ska definitivt prova att ha i något i vattnet. Olja kan jag tyvärr inte tillsätta då proteinnivån är så lågt i höt. Kvoten skulle gå åt fanders (om ni inte känner till någon olja med protein i :-). Finns det något annat som "smörjer" tarmarna?

Tack för tipset.

Mvh//LG

Ja, parafinolja smörjer men det ska du inte ge dagligen utan ge det ett par ggr i veckan och då ca 1/2 dl. Det är medicinsk paraffinolja och det säljs på byggvaruhusen.
Om det finns vattenkopp nu i stallet så kan du hänga upp en spann ändå med äppeljuice och vatten så att den verklligen dricker vatten.
Lycka till
Mvh Zeeke

du kan ge hästen mer salt då dricker den mer.

stäng av vattenkoppen, häng in två eller tre hinkar med vatten då ser du exat hur mycket dom dricker, förutom det dom dricker ute då....

Jo det skulle jag kunna. Problemet är bara att då skulle jag få bära hinkar till tjugo hästar till :-).

LillaGeisha skrev:
Jo det skulle jag kunna. Problemet är bara att då skulle jag få bära hinkar till tjugo hästar till :-).

knyt fast en påse över vattenkoppen bara så kommer inte hästen åt o dricka i den o du slipper stänga av vattnet för de andra hästarna.

LillaGeisha skrev:

ok i nästan alla stall jag varit har varje vattenkopp haft en egen avstägning ifall det skulle hända något, just för att man ska slippa bära vatten till de andra hästarna..

men som ovanstånade skrev med plast påsen funkar bra

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 835
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 782
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 303
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar