Mycket energi, men inte havre

J

julia_v

Mitt sto har alltid ätit en foderstat grundat på havre, men hon har fått annat också dels för att hon blir "het" av för mycket havre dels att hon har en känslig mage så hon har ätit foder med mycket "struktur" i tex luzern.

Nu har jag henne på havre och luzern, har höjt havren i sommar då hon har gått mer och behöver energi, problemet är bara att
hon är fin att rida, har energin som jag vill ha, men det "spårar ur"
ibland..hon får liksom "ryck", blir svår att rida ut på och hittar på dumheter för att göra av med energin :devil:

jag vill ha henne så som hon är att rida nu, ( förutom spelen) men funderar på
om jag ska testa att ge henne hälften havre, hälften HELT korn??

Jag har hört att havre och korn inehåller lika mkt energi , men att det är ngt i havrekornet som gör vissa hästar "heta" som saknas i kornet..


krossat korn, vill jag inte ha för att näringen försvinner, helt
korn ska man väl lägga i blöt??
Hur fodrar man med helt korn?

Tror ni som kan detta med foder att det kunde vara en lösning?

Tacksam för svar och även andra tankar om vad jag kan ge henne :)
 
Sv: Mycket energi, men inte havre

Du kan inte fodra med helt korn då kärnorna är för hårda för hästen att tugga. Det ska krossas eller stöpas (hällas kokande vatten på).
 
Sv: Mycket energi, men inte havre

mitt arabsto blir likadan. kan inte gå på helhavre.
det är nämligen fettsyrorna i havren som vrider om i hjärnan på dem :devil:. Har hört att det kan liknas med att få i sig arsenik.
Hon går på kornkross + vitaminer, minaraler o blötlagd betfor.
Har även sneglat en del på Mustangfoder, pelleterat o müsli, som har tagit bort fettsyrorna ur havren.
http://www.mustangfoder.se/

Lycka till!
 
Sv: Mycket energi, men inte havre

Det kan man väl om man lägger det i blöt?

En tjej i stallet ger sin svårfödda häst helt korn som hon köper på lantmännen.Hon lägger det i blöt över natten..?
 
Sv: Mycket energi, men inte havre

Ja, om man stöper det. Skrev ju det i mitt förra inlägg.
 
Sv: Mycket energi, men inte havre

Nej, du skriver att man sk ahälla kokande vatten på ;)
jag har fått för mig att det räcker att det ligger i blöt, som betfor
fast lite längre?
 
Sv: Mycket energi, men inte havre

Har aldrig testat.

Men du kan ju prova att lägga det i blöt och se vad som händer.
 
Sv: Mycket energi, men inte havre

julia_v skrev:
Nej, du skriver att man sk ahälla kokande vatten på ;)
jag har fått för mig att det räcker att det ligger i blöt, som betfor
fast lite längre?


Att koka upp korn ökar upptagnings förmågan i tunntarmen av stärkelsen i kornet. Blötläggning i kallt vatten gör inte det. HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 590
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp