Mycket energi i lucern?

Piek

Trådstartare
Fick komentaren idag att min häst är så hetsig och att jag ger alldeles för mycket energi i kraftfodret.

Det är bara det att hon knappt får nått kraftfoder. Hon får 1 kg lucern hack ( 7,5 mj/kg) och fritillgång på hö. Jag är väldigt dålig på foder och har fått hjälp med foderstaten men jag har alltid trott att lucern innehåller lite energi och mycket protein. Är jag helt ute och cyklar?:confused:

Sv: Mycket energi i lucern?

Du kan tala om för den som sa det att du inte ger något kraftfoder alls :) Lusern är, precis som hö, ett grovfoder. Är h'sten fin i hull och muskler får den i sig den energin och de proteiner den behöver. Är den däremot fet så får du dra ner lite på energin.

En del hästar är helt enkelt lite piggarer än andra. Det beror sällan på att man ger för mycket energi.

Jo det vet jag :) fast frågan var helt enkelt om det är mycket energi i lucern. Blev så förvånad över det påståendet

Det är ju bara att jämföra med andra foderslag, havre ger t.ex. ca 9 MJ/kg foder, och många fabriksblandade foder ligger ju på 11-13 MJ.

Sen beror det ju såklart på hur mycket man ger av det, ett proteinfoder brukar ju inte behövas i några större mängder för att komma upp i tillräcklig proteinmängd.

Beroende på vilket fabrikat du använder så kan ju lusern innehålla en viss mängd melass, vilket kan göra vissa hästar piggare?

Annars hade jag nog gissat på att det är "piggelinsäsong" just nu.
Min häst förflyttar sig gärna genom att jogga i hagen just nu, och hon är så på tårna när man är ute med henne att minsta fågel i buskarna får henne att explodera. :D Riktigt så pigg är hon inte annars...

Vårkänslor :D

Mina fullblodsdamer har gått på precis samma foderstat hela vintern, nu har det börjat spritta i kroppen och allting är spännande och orsak till att spralla. Snövallen i hagen kliver de inte längre över, utan hoppar. De masar sig inte längre ned från skogen, utan det är galopp fulla farten. Det är så trevligt att få höet i hagen istället för inne i lösdriften att man inte längre traskar snällt fram till matplatsen, utan måste stegra och bocka lite osv :devil:

Foderstatsprogrammet säger att de får mer energi än vad som verkar rimligt, det säger det varje år :angel:,men vill jag hålla dem i hull så är det vad som krävs.

Fick komentaren idag att min häst är så hetsig och att jag ger alldeles för mycket energi i kraftfodret.

Det är bara det att hon knappt får nått kraftfoder. Hon får 1 kg lucern hack ( 7,5 mj/kg) och fritillgång på hö. Jag är väldigt dålig på foder och har fått hjälp med foderstaten men jag har alltid trott att lucern innehåller lite energi och mycket protein. Är jag helt ute och cyklar?:confused:

Om hästen är pigg så kanske den behöver mer motion/stimulans. Det brukar hjälpa. Jag ger mina: mängd mat i förhållande till motion. ;)

Mina får också lucern, stoet är halvt galen den här tiden på året... Varje år.. Det är nog som någon annan skrev, piggelinsäsong helt enkelt...:laugh:

Förläng utetiden (om det finns möjlighet), släng ut lite leksaker (badboll/lekboll) så kusen kan sysselsätta sej och rid ut långturer... Såfort det blir lite varmare brukar dom lugna ner sej igen...:laugh:

Mvh Domino_s

Jag var nog lite otydlig.
Jag tycker inte att hästen är hetsig, visst är hon lite piggare än normalt men det är hon alltid den här tiden på året. Det var en människa som såg hästen för första gången i ett nytt stall som sa det. Ny miljö + en häst som alltid är lite nervig alltså ;)

Utan det var just påståendet att jag trycker i min häst så mycket energi som förvånade mig och jag frågade om. Hon har gått på samma foderstat hela vintern och funkat väldigt bra på det.

Jag tycker inte att hästen är hetsig, visst är hon lite piggare än normalt men det är hon alltid den här tiden på året. Det var en människa som såg hästen för första gången i ett nytt stall som sa det. Ny miljö + en häst som alltid är lite nervig alltså ;)

Utan det var just påståendet att jag trycker i min häst så mycket energi som förvånade mig och jag frågade om. Hon har gått på samma foderstat hela vintern och funkat väldigt bra på det.
Den personen har snöat in på att det bara skulle finnas energi i kraftfoder och inte i hö. Jag skulle inte lyssna på det örat om jag var du. Energiinnehållet gäller allt foder hästen får i sig och får hästen i sig lagom med energi så håller den hullet och är lagom pigg (för att vara den hästen) Har man en häst med lite nerv så får man, om man tycker att det känns jobbigt, motionera och stimulera hästen mer helt enkelt. Nu stör ju hästens temperament inte dig, och dessutom börjar hästarna få vårkänslor nu, så fortsätt du med lusernen om du tycker att hästen funkar bra på det.

Jag som läste lite för snabbt innan mitt första svar.:laugh: Jag har fått höra att lucern är ett väldigt snällt foder att ge om man inte kan/vill ge kraftfoder.
Jag ger det till bägge mina och jag tycker snarare att båda mina blir lugnare av det, särskilt valacken med mycket fullblod i sej som blir som en tickande bomb på bara några nävar kraftfoder....:angel:
Det är en bättre energi i lucernen, i många kraftfoder blir det en "kick" av fodret och sen tvingas hästen jobba så sparlågorna när den är över. Om jag inte minns fel utvinns energin ur grovfoder i en annan del av tarmen/magen och lagras och kan användas på ett annat sätt.. en "segare" energi kan man säga...:idea:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 350
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka