Sv: mutter

hur många längder varje kg gör inom montén är svårt att säga men säkert har det någon betydelse, det gör ju slutligen att det för spelarna skulle bli väldigt orättvist om du som ryttare rider på 50 kg och hästarna du möter har ryttare som rider på 75, förutsatt att ni är ungefär lika duktiga ryttare då givetvis.

Men isf borde det ju vara viktgränser i sulkyloppen oxå. Det är ju ganska 'orättvist' att den ena hästens kusk väger 100 kg och den andra bara 50 kg... :angel:

Frågan är om det inte är bättre att handicapa ryttaren som rider, d.v.s innan ryttaren ridit x antal lopp alternativt tagit x antal segrar så får (men behöver inte?) den rida på 55 kg, en till gräns vid 60 o.s.v....
Det blir nog svårt att rekrytera nya "normala" ryttare då...

Handicapa efter hästarna känns lite svårare, i så fall skulle det ju införas någon form av system som det är inom galoppen, men jag har svårt att se att STC skulle ge det administrativa uppdraget för att hitta en handicaper....
Det var inte en sån handicaper jag menade. Jag menade att den som skriver propositionerna är en handicaper, dvs ska ha koll på vilka tilläggsgränser som är rimliga för de vikter som jag skrev i exemplet. Hur många meter motsvarar 5 kg i monté? o.s.v.

för min del får de gärna sätta maxvikt också, bara de sänker minimivikten...för den är störande hög.
Tänker du då i förstahand på dig själv och din ryttarkarriär eller hästarnas hälsa?

Hur skadligt är det med ryttare som väger 80 kg för hästarna? Jag har ingen aning, men förstår att det sliter mer men hur mycket mer. Är det marginellt eller är det en djurskyddsfråga? Hur ser det ut i andra ridsporter (förutom galoppen)? Hur mycket väger exempelvis en genomsnittlig fälttävlingsryttare?

Det går utmärkt att rekrytera nya ryttare inom både galoppen och montésporten i Frankrike som har lägre lärlingsvikt... Och galoppen har ju, som de flesta vet, betydligt lägre vikter. Om vi nu ska tänka på sportens och hästarnas bästa... Jag vet inte heller hur mycket det gör per kilo, men nog är jag ganska säker på, förutsatt att båda ryttarna rider med balans och inte stör hästarna och båda hästarna är jämngoda, att hästen med en 60-kg ryttare skulle vinna över hästen med en 75 kg. Varför skulle annars vikten vara så viktig inom galoppen? Inom sulkysporten som någon var inne på betyder vikten inte lika mycket, vet faktiskt inte var jag har läst det men vet att det gjorts någon form av utvärdering inom trav kontra galopp för en herrans massa år sedan.

Ska man hc hästarna efter hur mycket de har tjänat blir ju det också fel då (med undantag för de lägsta klasserna) många montéhästar är jämngoda, en häst som tjänat ett par hundra är oftast god med en häst som tjänat en miljon.

Svårt det där. Et sätt är ju att köra handikapplopp som de gör på Jägersro med hästens senast visade form som underlag.

Det går utmärkt att rekrytera nya ryttare inom både galoppen och montésporten i Frankrike som har lägre lärlingsvikt... Och galoppen har ju, som de flesta vet, betydligt lägre vikter.
Jo, men den franska montésporten är väl rätt etablerad. Den svenska är fortfarande i en relativt liten. Jag tror inte montén i Sverige har råd att stänga ute aktiva som är "normalviktade", i alla fall inte i ett initialskede. Jag kan ha fel.
Känner inte till så mycket om galoppen i Sverige, men det känns inte som om det är någon växande (ursäkta ordvitsen...) sport.

Om vi nu ska tänka på sportens och hästarnas bästa... Jag vet inte heller hur mycket det gör per kilo, men nog är jag ganska säker på, förutsatt att båda ryttarna rider med balans och inte stör hästarna och båda hästarna är jämngoda, att hästen med en 60-kg ryttare skulle vinna över hästen med en 75 kg. Varför skulle annars vikten vara så viktig inom galoppen?
Givetvis är det så! Därför kan man använda vikt som ett handicapredskap. Min undran är hur många meter skiljer det mellan dessa? Hur stor "slitageskillnad" är det?

Inom sulkysporten som någon var inne på betyder vikten inte lika mycket, vet faktiskt inte var jag har läst det men vet att det gjorts någon form av utvärdering inom trav kontra galopp för en herrans massa år sedan.
Betydligt jobbigare att bära ungarna på axlarna, än att dra dom i en vagn. Tror som du skriver att inom sulky spelar det betydligt mindre roll. Ändå köper tränarna nya vagnar för 65.000 kr för att tjäna 5 kg!

Ska man hc hästarna efter hur mycket de har tjänat blir ju det också fel då (med undantag för de lägsta klasserna) många montéhästar är jämngoda, en häst som tjänat ett par hundra är oftast god med en häst som tjänat en miljon.
Detta har jag ingen insikt i eller åsikt om. Det är väl vedertaget inom sulky alla fall.

...nog hade det varit intressant att få se ett volt, alternativt vikt handicap lopp efter hästarnas form...:idea: Det skulle bli en spännande serie istället för att stänga ute de ryttare som ridit för många lopp.

För övrigt var inte jämförelsen med vikter inom sulky sporten och montén riktat till dig utan till den som svarade att det borde skilja lika mycket på en lätt kusk och en tung kusk i längder räknat som på en lättare ryttare och en tyngre ryttare inom montén/galoppen. Fast personligen tror jag att Erik A har en jäkla fördel mot Björn Linder men jag tror ändå inte det skiljer lika mycket i vagn som om de skulle rida ett lopp mot varandra :D

...nog hade det varit intressant att få se ett volt, alternativt vikt handicap lopp efter hästarnas form...:idea: Det skulle bli en spännande serie istället för att stänga ute de ryttare som ridit för många lopp.
Jag håller helt med.

För övrigt var inte jämförelsen med vikter inom sulky sporten och montén riktat till dig utan till den som svarade att det borde skilja lika mycket på en lätt kusk och en tung kusk i längder räknat som på en lättare ryttare och en tyngre ryttare inom montén/galoppen. Fast personligen tror jag att Erik A har en jäkla fördel mot Björn Linder men jag tror ändå inte det skiljer lika mycket i vagn som om de skulle rida ett lopp mot varandra :D
Ok, men jag ville ändå lägga mig i och kommentera. ;)

OM det skulle spela någon större roll i sulky är det massor imponerande av Alf Jonsson att kunna vinna över 1000 lopp.

snacka om att generalisera.. så alla tjejer väger minilite??+ NOT"!!! lika lite som att killar väger mycket...

Kl
De som har bestämt viktgränsen kanske inte vill att tjejer ska var med och tävla. :mad:
Skämtar du aprilo med mig? :eek:
Montésporten har väl ca 98% aktiva av det kvinnliga könet. Gränsen är nog satt så att även "normal-viktade" ska kunna tävla. I Sverige är montésporten ännu för liten för att kunna stänga ute stora delar av de potentiella aktiva ryttarna.

Kl
De som har bestämt viktgränsen kanske inte vill att tjejer ska var med och tävla. :mad:

hahaha. ja så kan man också se det ;)

allvarligt, 65 kg...de kanske inte är så mkt, men va tusan de är en MINSTA vikt. hade de varit maxvikt förstår jag om folk höjer på ögonbrynen men snälla nån, även om minsta vikten är 60 så får ju den som väger 70 rida...

men vadå stänga ute :crazy: även om minstavikten sänks så kan väl de andra rida? och hur många rider INTE med extravikter?
Jag ursäktar mitt ordval "stänga ute". Det var otydligt. De får naturligtvis rida, men oro tämligen chanslösa med den vikthadicap de får. De kanske rider 10-15 kg tyngre än mingränsen och det förstår du kanske att det gör stor skillnad.

Som det är nu får ju även den som väger 40 kg rida...med extra vikt. Ingen är ju utestängd neråt heller. Alla får ju rida (kanske med extra vikt för vissa) och som det är nu på rätt lika viktvillkor. Tyvärr är många chanslösa som väger över 70 kg, och det är ju tråkigt för dessa "normal-viktade".

snacka om att generalisera.. så alla tjejer väger minilite??+ NOT"!!! lika lite som att killar väger mycket...

Japp, generellt sett är medelvikten på män högre än på kvinnor.
Jag vet iaf inte så många killar som väger under 65kg.

Senast ändrad:

Ha! var glad för att du inte väger 48 kg som mig. När jag har sadel och allt så fattas det 10 kg som jag får ha i viktvojlocken, snacka om att sadeln är tung att lägga på. :P

Sänk minivikten till 55 kg, så får vi se hur länge vi har monté i Sverige... :angel:

De som väger 70+ får ju ändå rida om vikten sänks till 55 kg. Det är ju som sagt ingen övre viktgräns och det måste vara ännu värre för spelarna att inte veta vem som väger 65 kg eller 75 kg! Och som det är idag kommer man ju knappt med i loppen som det är, så lite mindre ryttare hade ju faktiskt inte gjort nåt:angel:

Liknande trådar

Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar