*Gotlandsrusset*

Trådstartare
blir så förbannad...

Iaf, hur jag än gör så kommer jag inte upp i den idiotiska minimivikten. Jag får inskaffa en viktvojlock antar jag då jag inte kan rida i den utrustning som jag har när jag väger 65,1kg...ser ut o känner mig som en stelopererad, vinterklädd michelingubbe...

Tips på var man kan köpa en? kostnad ungefär? vilket är bäst, vikterna i vojlocken eller tyngre sadel? har en montesadel men den väger ingenting och jag kommer bara upp i 62kg, sen har jag en flatback(stavning) hoppsadel som är riktigt skön att rida i och i den kommer jag upp i 64.5-65,1 ungefär.

tänk inte på de som inte KAN gå upp i vikt...*arg*

Sv: mutter

Känner till en person (inga namn nämnda) som stoppade sten i fickorna :angel:

Nä, men skämt åsido så tror jag faktiskt det är bättre med viktvojlock :D
Men äh, jag vet inte.. men kan tro det :p

Känner till en person (inga namn nämnda) som stoppade sten i fickorna :angel:

Småsten i fickorna är ganska vanligt som extravikt, ;) så även platta järnvikter nedstoppade i stövlarna. Har även stött på en och annan ryttare med oidentifierade metallvikter gömda nånstans som formligen skramlar under lopp...

Om man inte behöver så mycket extra vikt kan det även funka med en gelpad under sadeln, de brukar väga en del.

jag köpte min viktvojlock på feednrace :)
Den funkar bra.
Förutom att jag har den fullproppad med vikter så har jag även ibland gelpad under sadeln. För som nån annan redan skrivit så väger dom en del!
Sen gäller det att välja tyngsta skorna, tyngsta stigbyglarna osv osv.

jag vet men de stigbyglarna jag har som väger närmare ett kilo är med gummiband :smirk: såååå klart. Har padd, den tyngsta säkerhetsvästen (som jag inte kan rida i...så måste hitta ett bättre alternativ så jag kan rida i den lättare) den tyngsta sadeln,skorna mm...finns de några regler för vad man får ha på sig? om de skulle kolla en :angel: sten känns rätt jobbigt att rida med...viktplattor känns mer ok, men vart är bäst att stoppa dem? skorna eller på sig? hmm...vad omständigt allt ska va då :p

om så många Måste ha extravikter kan man väl sänka minsta vikte fem kilo istället. då skulle man slippa krångel.

en kompis till mig har sytt om överdraget till sin säkerhetsväst där hon gjort sk fickor för vikter... hon väger själv 49 kg.. om inte 50 kanske.. rider med monte sadel.. så hon har de kämpigt värre att vikta upp sig till 65....

i torsdags på eskils var de en tjej som sprang å tebax till invägningen för att bylta på sig mer å mer saker .. de va inte du??? :D

Inom galoppen tar man gärna en ryttare som behöver lägga till så lite vikt som möjligt just för att det är lättare att "rida med hästen" med den vikt man har själv, dödvikt ligger ju bara där så att säga... Hur mycket detta hjälper eller själper inom monté vet jag dock inte, jag skulle dock för hästarnas väl och ve gärna se en lägre minimivikt och en lägre maxvikt (mellan 60-65 till exempel) men vet att det var liv från början från de tränare som hade tjejer i stallen som väger mer att de inte ville att det skulle bli den hetsbantningen som finns inom galoppen och att alla som vill ska kunna rida/tävla monté. Och visst, en ryttare i balans spelar nog ingen roll om den väger 50 eller 70 men nog ska man ändå i första hand tänka på hästarna.

Inom galoppen tar man gärna en ryttare som behöver lägga till så lite vikt som möjligt just för att det är lättare att "rida med hästen" med den vikt man har själv, dödvikt ligger ju bara där så att säga... Hur mycket detta hjälper eller själper inom monté vet jag dock inte, jag skulle dock för hästarnas väl och ve gärna se en lägre minimivikt och en lägre maxvikt (mellan 60-65 till exempel) men vet att det var liv från början från de tränare som hade tjejer i stallen som väger mer att de inte ville att det skulle bli den hetsbantningen som finns inom galoppen och att alla som vill ska kunna rida/tävla monté. Och visst, en ryttare i balans spelar nog ingen roll om den väger 50 eller 70 men nog ska man ändå i första hand tänka på hästarna.

Jag är ärligt talat så insatt i vare sig monté eller galopp, men jag tror nog att det blir svårt för montén att etablera sig i Sverige om man inför en lägre minvikt och även en maxvikt. I fall det ska bli "hetsbantning" bland montéryttarna, så är i alla fall jag hellre emot monté. Om hästarna far illa av att ha ryttare med utrustning som väger upp till 75 kg. Då tycker jag att det är lika bra att lägga ner montésatsningarna. Jag vill naturligtvis inte att hästarna ska fara illa. Vet inte hur utbudet med ryttare är för dagen heller. Dels ska ryttare stängas ute för att de är för rutinerade. Skulle man också stänga ute ryttare som är för tunga (normalvikt!) borde det inte bli så många kvar?

jag skulle dock för hästarnas väl och ve gärna se en lägre minimivikt och en lägre maxvikt (mellan 60-65 till exempel) men vet att det var liv från början från de tränare som hade tjejer i stallen som väger mer att de inte ville att det skulle bli den hetsbantningen som finns inom galoppen och att alla som vill ska kunna rida/tävla monté. Och visst, en ryttare i balans spelar nog ingen roll om den väger 50 eller 70 men nog ska man ändå i första hand tänka på hästarna.

håller med dig. dock tkr jag de räcker med att sänka minimivikten. alla får ju rida ändå...så löjligt.

håller med dig. dock tkr jag de räcker med att sänka minimivikten. alla får ju rida ändå...så löjligt.

Jag (och flera med mig) har tidigare föreslagit möjligheten att handicapa hästar med vikt i monté.

Ex 2140 auto
Högst 100.000 kr, minvikt 55 kg,
Högst 175.000 kr, minvikt 60 kg,
Högst 250.000 kr, minvikt 65 kg.
Skulle inte det fungera? (Obs, pengagränserna är exempel. vet inte om det är relevanta, men det bör en handicaper kunna räkna ut.)

Fast sänks minimivikten bör det ju även finnas en maxvikt. Inom galoppen startar ju hästarna med vikt efter hur de är handikappade, en dålig häst startar med lägre än en bra o.s.v, poängen med det är ju att alla hästar rent teoretiskt ska komma samtidigt över mållinjen då ett kg = 1 längd (eller om det t.o.m räknades på tre längder för varje kg, det var så längesedan jag höll på med galopp så jag kommer inte ihåg?), hur många längder varje kg gör inom montén är svårt att säga men säkert har det någon betydelse, det gör ju slutligen att det för spelarna skulle bli väldigt orättvist om du som ryttare rider på 50 kg och hästarna du möter har ryttare som rider på 75, förutsatt att ni är ungefär lika duktiga ryttare då givetvis.

I så fall är det väl bättre att ha vikten som det är nu, där de flesta som håller på har en chans att vara inom 5-6 kg från minimivikten i alla fall.. Ett handikappsystem hade givetvis varit det bästar på något sätt...

Frågan är om det inte är bättre att handicapa ryttaren som rider, d.v.s innan ryttaren ridit x antal lopp alternativt tagit x antal segrar så får (men behöver inte?) den rida på 55 kg, en till gräns vid 60 o.s.v....

Handicapa efter hästarna känns lite svårare, i så fall skulle det ju införas någon form av system som det är inom galoppen, men jag har svårt att se att STC skulle ge det administrativa uppdraget för att hitta en handicaper....

Nu har jag rånat tråden :o, förlåt, det var inte meningen...:angel:

Liknande trådar

Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter