Musskrämmare

Sv: Musskrämmare

Oj! Det låter ju underbart, hoppas det blir så här också. Inga sönderbitna schabrak och täcken och muslort överallt... Hoppas hoppas.
 
Sv: Musskrämmare

Jag hör den vi har hemma, min son hör den också men ingen av dom andra i familjen. :confused:
Djuren har jag aldrig märkt att dom skulle bli störda.
 
Sv: Musskrämmare

hanna_shetland skrev:
Någon som har erfarenheter av s k musskrämmare? Fungerar de verkligen? :confused:

Har en sådan i sadelkammaren, och mössen trivs ypperligt där ändå tillsammans med katten :D

I år verkar det vara ett fruktansvärt musår här i alla fall, har nog aldrig varit med om så mkt möss, har tyvärr tom fått in dem i huset mina katter har mkt roligt när de jagar mössen mellan bokhyllor och andra möbler inomhus :eek: Blir snart tokig !!! Satt ut fällor överallt men de verkar vara smarta de :devil: -na får alltid en när jag satt nytt "bete" i alla fällorna sedan är det precis som om de ser vad som hände den första för icke att fler går på det.
 
Sv: Musskrämmare

:eek: I huset!?!

I stallet kan jag väl stå ut med att dom finns men inte bland bokhyllor och möbler :crazy: men jag håller med om att det verkar vara mkt möss, kanske är värmen som gjort sitt? Får minst två möss/dag i fällorna i uthusen.
 
Sv: Musskrämmare

tgd skrev:
Den är vit, fyra tassar, päls, svans och säger 'mjau'.

Aha, mina är inte vita, kan det vara därför de inte funkar helt som jag vill? Den svartvita är dessutom väldigt dålig på att mjaua (och spinna), volymkontrollen verkar ha fastnat på "nästan av". Hon bidrar i alla fall med att släpa IN levande möss (+ fåglar, fladdermöss, sork, ekorre...) och det är ingen höjdare direkt.

Å andra sidan är jag inte helt nöjd med den sköldpaddsfärgade varianten heller, hon pryder huset med 60-90% av döda möss och annat oaptitligt... Till hennes försvar får väl sägas att hon fixade en vädigt grundlig höststädning av badrummet med superskurad toa inkl rengjord insida på spolcisternen, skrubbad golvbrunn, alla vattenlås och bräddavlopp grundligt rengjorda förutom golvtvätt o annat som gick av bara farten. Vi höll faktiskt på i flera dagar med att leta "skit". Sedan hittade vi det stinkande sork-liket inkilat mellan väggen och ena badkarsfoten...
 
Sv: Musskrämmare

hanna_shetland skrev:
:eek: I huset!?!

I stallet kan jag väl stå ut med att dom finns men inte bland bokhyllor och möbler :crazy: men jag håller med om att det verkar vara mkt möss, kanske är värmen som gjort sitt? Får minst två möss/dag i fällorna i uthusen.

Javist, tycker det är jättetrevligt :crazy: (inte alltså). Just nu har jag haft en disskution med Tage som har flyttat in i mitt arbetsrum då här är jättevälstädat och inte alls några pappers högar odyl på skrivbordet (läs tvärtemot ;) ) så har Tage roat sig med att prassla runt under papperna i takt med att jag har klappat händerna och tjoat (bättre än igår kväll när den lilla rackaren var bland datasladdarna - dock talade jag om för honom vad som händer med musskrällen om de rör mina datasladdar så sedan har han i alla fall lämnat dem ifred...) Sedan har vi Stina som kattskrällena råkade slarva bort igår efter att ha burit in henne i köket för en trevlig lekstund, hon har flyttat in under köksinredningen och håller på att göra både mig och katterna vansinniga genom att sitta och skrapa på golvsockeln (från insidan alltså) hon har nog glömt var hon smet in och hittar inte ut igen. Behöver jag tillägga att jag har blivit nojig när jag skall somna och tycker att det dyker upp möss i sängen hela tiden..... Tvättstugan är vid detta laget mer mössens än min.... Behöver jag tillägga att jag snart blir tokig på detta ?????
Och fångsterna i fällorna är som sagt minimal, känner ju inte precis för gift iom att katterna får det i sig om de äter dem sedan så vad gör man.. :confused:
 
Sv: Musskrämmare

Usch och fy :(

Skulle bli supernojjig om de fanns i huset, har iofs haft det förut men då på den tiden hade vi katt som släpade in ett och annat...

Har funderat på att prova att skaffa katt igen och i värsta fall ha den som utekatt. Mössen SKA bort. Äckliga små djur. Stallet är fortfarande musfritt medans de huserar vilt i höladan och andra uthus.
 
Sv: Musskrämmare

hanna_shetland skrev:
Skulle allra helst skaffa en sådan jag också men med en allergiker i huset så går det tyvärr inte. Skulle väl iofs gå att ha en utekatt men jag vet inte om det är ett speciellt kul liv.


Varför skulle inte det vara ett kul liv?

Vi har oxå en allergiker i huset och därför en utekatt som bor i ett isolerat uthus. Hon har ett varmt element, ombonade liggplatser, mat, vatten och ett stort fönster att sitta och spana i. Hon kommer och går som hon vill (kattlucka) och när vi går ut så kan hon umgås med oss om hon önskar.
Trots att hon inte bor i vårt hus så är hon väldigt social och kelig, men även en supereffektiv jägare!

Katter är inga flockdjur och har inte samma behov som t ex en hund. Visst brukar katter uppskatta att ligga och bli klappade i soffan, men det är (som jag ser det) inget krav för att de ska kunna leva ett värdigt kattliv!

Om du kan ge katten det den behöver (bra logi, mat, vatten och frihet) så tror i alla fall jag att katten kan ha ett kul liv hos dig!
En förutsättning är förstås att er allergiker klarar av att ha katten i omgivningen!

Det är farligt att förmänskliga våra husdjur. De är och förblir andra arter, med egna värderingar och behov.
Om jag vore katt skulle jag t ex med största sannolikhet föredra ett fritt uteliv framför att vara innekatt i någon lägenhet...

Lycka till med musjagandet! ;)
/Yzter
 
Sv: Musskrämmare

Vart kan man köpa dessa musskrämmare????
 
Sv: Musskrämmare

Köpte min på Granngården, Coop har den oxå.

Jag har en i sadel/foderkammaren o där är det lika mkt möss som innan. La ut pellets som fanns på Coop, från Gardena, de äter o dör av det inom 2 dagar står det på burken.

Har en hemma o den fungerar utmärkt....undrar om det är fel på den ute i sadel/foderkammarn? Kontakten har ett lock, som ligger lite över mus-skrämmaren. Ska ta bort det o se om det blir bättre.

Har fyra katter, en senil på 20 år som bor hemma o tre till som bor i stallet. De kommer dock inte in o sadel/foderkammaren för den låses utifrån.
 
Sv: Musskrämmare

Balderum skrev:
Köpte min på Granngården, Coop har den oxå.

Jag har en i sadel/foderkammaren o där är det lika mkt möss som innan. La ut pellets som fanns på Coop, från Gardena, de äter o dör av det inom 2 dagar står det på burken.

Har en hemma o den fungerar utmärkt....undrar om det är fel på den ute i sadel/foderkammarn? Kontakten har ett lock, som ligger lite över mus-skrämmaren. Ska ta bort det o se om det blir bättre.

Har fyra katter, en senil på 20 år som bor hemma o tre till som bor i stallet. De kommer dock inte in o sadel/foderkammaren för den låses utifrån.

Lägg aldrig ut pellets (gift) om du har katter (om du inte är trött på katterna alltså...) iom att de inte dör direkt av dessa men blir slöa så är dessa möss som ätit av dem extra lätta för katterna att fånga och giftet är inte precis bra för katterna. En kompis katt blev först rejält sjuk med stora bölder sedan dog den just av att ha ätit möss som ätit gift. Detta är tyvärr vanligt enligt hennes veterinär.
 
Sv: Musskrämmare

Lugnt, katterna kommer inte in i sadel/foderkammaren. O de är inte särskilt intresserade av den här torra pelletsen heller, har ju burkmat o torrfoder, vatten o mjölk (bortskämda ena :-) )

Dock står det på burken att pelletsen är helt ofarlig för djur o människa enligt texten Gardena skrivit. Det är visst något nytt, inte sett förut.

Hade musfällor uppe i kallvindan i huset o när de kyldes ner tidigt i höstas tog den tre möss, vilket jag inte kollat. Lite tidigt för möss, liksom. När jag såg en mus i fällan tog jag tag i den o guuuu där krylla av likmaskar. Gissa vem som mådde pyton o alltså åkte o köpte musskrika o pellets!!
 
Sv: Musskrämmare

Jula köpte jag min, finns nog lite överallt just nu. Verkar vara mkt möss i år, råttfällor/gift är slut överallt.

Häromdagen hade en tom drunknat i hingstarnas vattenkar...
 
Sv: Musskrämmare

Ett halvår senare...:angel:

Hur gick det med musfällorna, märktes det någon skillnad med apparaten som för oljud???

Köpte själv en idag, tyckte det var värt ett försök!!!

Någon som har något att rapportera?;)
 
Sv: Musskrämmare

annabella skrev:
Ett halvår senare...:angel:

Hur gick det med musfällorna, märktes det någon skillnad med apparaten som för oljud???

Köpte själv en idag, tyckte det var värt ett försök!!!

Någon som har något att rapportera?;)

Min funkade jättebra! Fick en av min faster, som då var pytteliten, helvit och lät "mjau mjau". Den blev större och jätteintresserad av sitt ute-jobb. Hade tänkt den skulle dubbel-arbeta och varva ute-jobbet med jobbet som "soffprydnad" men dens intresse ligger mera på att utrota musstammen i närområdet. Den funkade så jättebra så jag införskaffade en till i vintras! En helsvart som även den visar ett stort intresse för att utrota alla möss. Oljud tycker jag inte dom har.... :D
 
Sv: Musskrämmare

Den har faktiskt fungerat över förväntan!

Såg en enda mus under hela vintern i stallet (och inga spår efter dem heller) - betydligt trevligare än det var förut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 623
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jeg må nok kjøpe en varmbalje for det isolerte vannet jeg har fungerer ikke de dagene jeg ikke er i stallen. Så lurer på erfarenheter...
Svar
14
· Visningar
1 219
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
417
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Dom vill para sin huskatt
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp