Muslifoder

Sv: Muslifoder

Innan jag bytte tillbaka till Krafft Groov 125 som jag tycker ger bättre hull och har bättre kvot hade jag Krafft müsli Grön som ingår i samma Avelserie som Grooven :) Min polla tyckte den var god och var fin på den med men det var som sagt kvoten och mängden som styrde :) *Behöver ge så mycket mer müsli för att komma upp i samma volym*

Hur tänkte du då? Blir lite nyfiken.

Grön müslin har väl smbr 135 och 11 Mj medan Grooven har 125 smbr och 10 Mj. Kvoten blir väl så gott som likadan.

Varför vill man ge samma volym av kraftfoder? Det bästa vore väl så liten mängd som möjligt?

Mvh

Tora

Jag använder Eggersmann Kräuter Müsli, bra då min häst har blivit riktigt bra i magen av det och även lugnare.

Min häst äter Granngårdens "havrefria" müsli. Det ser fräscht och gott ut, och damen ifråga verkar tycka detsamma :d Sedan så känner jag att det verkar ha en lugnande effekt på mitt heta sto. Prisvärt tycker jag också att det är.

Det får mina också :) Dom verkar gilla det!

Min häst äter Granngårdens "havrefria" müsli. Det ser fräscht och gott ut, och damen ifråga verkar tycka detsamma :d Sedan så känner jag att det verkar ha en lugnande effekt på mitt heta sto. Prisvärt tycker jag också att det är.

'höjer handen' jag med ... mina små liv älskar den. mitt älsta sto står på det och fri tillgång på hösilage funkar underbart!:banana:

Senast ändrad:

är det ngn som använder müsli där man själv tillsätter havre??

*kl*
Jag ger min vallack Spillers senior conditioning/weight gain.
Är super nöjd med den muslin och kommer aldrig byta.

japp jag använder Gain out course balanser (stavning?)
detta får hästarna som är i träning 50/50 får dom
½kg havre ½kg gain. Passar bra till värdena på hösilaget, och dom behöver inte äta så mycket.

Unghästen och gamlingen får young stock mix, gamlingen har blivit jätte fin i hullet efter bytte till detta.

Jag använder SALSA bas och SALSA extra mix och är mycket nöjd. Provade lite olika fodermedel på fölet. Salsa extra mix är det enda han äter upp och dessutom det som fungerar bäst innehållsmässigt. Ger också samma foder till hans gamla mamma som han fortfarande diar och som är dräktig igen. Ett 20-årigt welshsto äter bas och 1-åringen också.

Min får Spillers instant energy mix+ krossad havre Har haft det i 2mån funkar super:) Äntligen kom den lilla extra energin jag letat efter!!!

Ponnyn får Spillers Happy Hoof:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 528
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 149
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka