Muslifoder

B

boanders

Vad är fördelen med muslifoder jämfört med pellets eller helt spannmål?

Sv: Muslifoder

Om jag svarar för mig och min häst. Så är det lättare för äldre hästar att tillgodogöra sig krossfoder och müslifoder.

I tidigare stall, har helhavre serverats inom stallhyran och jag har tillskottsutfodrat med viss mängd müslifoder. Men det är först nu, när min dam varit utlånad i snart ett halvår och i stort sett enbart fått krossfoder, korn, havre och müsli som hon har hållit vikten även nu under vintermånaderna och satt fina muskler, genom mkt hagvistelse, tömkörning, promenader och longering.

Sv: Muslifoder

Jag har hört från två källor (vetrinär + hippolog) att müsli innehåller onödigt stora mängder stärkelse och att müslin fastnar i tänderna på hästarna.

Det står i en broschyr från Kraft att "spannmålen har ångkokats under lång tid, vilket gör energin i fodret extra lätt tillgänglig" men det betyder inte att det är mer tillgängligt än pelleterat med lägre stärkelseinnehav. Om jag förstår det rätt är för mycket stärkelse inte bra för hästens tarmar och Krafft har försökt att göra all stärkelse bättre genom ångkokning.

Sen kan det vara så att det är lättare att tugga müsli vilket kanske kan behövas till hästar med redan dåliga tänder.

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar