Müslifoder som är jämförbart med havre !

gylle

Trådstartare
Vilket müslifoder har ungefär samma värden som havre ? Har vissa misstankar om att en av hästarna inte "tål" för mkt havre. Behöver dock lite extra krut för att orka med jobbet, men blir väldigt "fjantig" så fort jag ökar havren. Havren passar bra in näringsmässigt till vårt hö och därför är jag på jakt efter något müslifoder med snarlikt näringsinnehåll. Att det innehåller havre är inga problem det verkar mer vara när havren överstiger 1 kg som fjantigheten kommer. Har tidigare haft en annan häst som var likadan så jag känner igen "symtomen". Pellets vill jag undvika i möjligaste mån.

Sv: Müslifoder som är jämförbart med havre !

Vet du vad det är för värden på havren du ger? För det kan ju skilja ganska mycket från havre till havre.

Hippo Musli Bas finns ju, men det skiljer sig i mineralvärden från havrens "standardvärden" i just mineraler.

Antar att den ligger ungefär på "standardvärde" då hästarna håller sig bra när man räknar med standardvärdena i foderstatsprogrammet. Synd att det skiljer i mineralerna har i år fått fullträff vad gäller hö kontra havre värdena så att jag har inte behövt komplettera några mineraler alls. Nu blir det ju nytt hö snart men jag behöver tyvärr lägga till mer foder (ny sort alltså) redan nu då orken inte riktigt räcker till på tävlingarna och det lär ju inte bli bättre när värmen kommer.

min kompis har en häst som inte tål havre och den får en muli som heter pasturemix och den funkar jätte bra.

Liknande trådar

Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·
Foder & Strö Edel H*ppos som joha*hansson säljer vad tycker ni om det? Köper Avel (inte i Uppsala, nån som vet vad det kostar där?) för 138 kr/25 kg...
Svar
4
· Visningar
906
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?