ekedal

Trådstartare
Vad rekommenderar ni för foder till en äldre häst som inte längre gillar sin lucern? Vad finns det för musli som innehåller en hög kvot protein? Själv har jag inte koll alls på muslifodren.

Sv: Musli

Hmm, äter hästen stor del lusern? Äter den annat grovfoder också? (tänkte på om det är en gammal häst som kanske har svårt att tugga)

Man kan ju inte riktigt jämföra lusern med MUSLI (eller annat kraftfoder) eftersom lusern är grovfoder och musli ärkraftfoder. Iaf inte om det handlar om större mängder...

Men visst finns det olika slags pellets och musli med liknande värden. Är det uträknat att hästen behöver just lusern i sin foderstat? (för att annat grovfoder har lågt med protein?)

Kolla upp Dynavenas produkter. Jag är helnöjd. Min får en variant som heter MIXT, den har hög proteinhalt.
www.dynavena.nu

Hestekraft?

Kg/foder
Mega Joul 12,70225
FE 0,92 GRAM
Smältbart råprotein 134,00
Lysin 5,60
Råfett 5,20
Kalsium 12,40
Fosfor 7,00
Natrium 3,40
Magnesium 2,20
Järn 246,00 mg
Cu 69,49 mg
Mn 104,98 mg
Zn 113,19 mg
Se 0,67 mg
Co 0,10 mg
J 0,44 mg

Innehåll:
Majs 23,34 %
Solrosfrö 14,00 %
Melass sockerbeta 16,80 %
Luzern 9,33 %
Popcorn 9,33 %
Vetekli 9,33 %
Soyabönor rostade 9,33 %
Linfrö 1,90 %
Sojaolie 1,90 %
Dikaliumsfosfat 1,40 %
Kalciumkarbonat 1,40 %
Fodersalt 0,70 %
Torrjäst 0,60 %
Vitamin Basis 0,40 %
Örter 0,14 %
Propionsyre 0,10 %

En sak ang Hestekraft. Dangro är ett av få foderföretag som faktiskt justerar analyssiffrorna på säcken utefter analysvärdet på råvarorna. Jag har 13.7 MJ och 135 gr SRP på den Hestekraft som ligger i fodertunnan nu =)

Det är inte min egen häst det handlar om. Hästen ifråga har fått kraffts lucern och det är inte den bästa lucernen, men hästen har efter tandproblem (åtgärdade på klinik, men ev ändå inte helt bra) tappat apptiten och behöver troligen få något helt annat foder för att få ätglädjen tillbaka. Problemen har gjort att hästen fallit ur.

KL

Krafft har ju precis lanserat en ny musli med högt protein innehåll för tex fölston och unghästar. Krafft grön musli.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka