Sv: musli?

Bara en fråga till er som fodrar med musli.. Jag har själv ingen erfarenhet av det, men jag har hört att det är bättre med pelleterat foder eftersom man inte kan vara säker på att dom får i sig det dom behöver i muslin.
Jag vet ju själv hur min morgon-musli ser ut, det lätta är i toppen och det tunga i botten :)..
 
Sv: musli?

Jag fodrar med Egermans musli som perfekt kompleterar havren, behöver inte ge någon stor giva och hästen gillar det, helt perfekt!

Mikaela: Meningen är väl att hästen ska äta upp allt i krubban :rofl:
Jag tycker att musli är ett bättre alternativ för magen. Har hört om hästar som fått foderstrupsförstoppning av "vanliga" pellets. Blöter man dem så blir det som blöt cement/gägga. Har även hört om att man obducerat hästar efter kolik och funnit att denna pelletsgegga setat som en propp i magen. Så jag tror att musli är säkrare, och jag har märkt att häster uppskattar det mer.
 
Sv: musli?

Ja exakt jag bytte från krafft´s pelletrerade foder till musli eftersom jag också har hört att dom kan få foderstrupsförstoppning. Jag tycker att musli är säkrare och mycket bättre. Och dessutom verkar min häst gilla det bättre.
 
Sv: musli?

Jag fodrar mina med ett tyskt muslifoder st hippolyt. Ett toppen foder. Svindyrt men ges bara i små mängder ca 100g/100kg häst. Speciellt framtaget på endast naturlig väg och innehåller alla vitaminer och mineraler en häst behöver. Allt balanserat för att hästen ska tillgodogöra sig allt i fodret. Innehåller inget kemiskt, endast naturliga råvaror. Varmluft torkat för att inte gå miste om mineralerna och vitaminerna.

Hästarna älskar det! Luktar pepparmint av myntan :d

Använde D&H innan och tyckte det var bra, men det här slår allt med hästlängder! Behöver inte ge några tillskott, kan komplettras med svarthavre eller korn om hästen behöver mer energi men mina är jätte pigga och orkar hur mycket som helst på bara muslin (fälttävlanshästar) Runda och fina med bra muskelmassa och glänser jätte fint. Tyckte dom glänste fint innan men glänser ännu mer nu. :bump:
 
Sv: musli?

Gjorde det förut men insåg att det inte var värt att betala 9kr/kg för.

Funkar lika bra med havre tycker jag :D
 
Sv: musli?

*knapplån*

Fodrar med D & H Build Up till mitt halvblod. Tycker det är super. Ponnyn fån Hippo Müsli. Tycker det funkar bra också. Båda hästarna har gått/går även på fibergi som är en typ av müsli också.

Jag var väldigt skeptisk till müsli när det började bli väldigt populärt för något år sen, men mest för att de som gav tyckte det var så bra, det var ju bara att utfodra hästen enligt säcken och så var det klart. Det var ju ett så komplett foder som passar alla hästar.:rofl: Just det där passar alla hästar, var det som gjorde att jag tog avstånd, men när man börja forska mer i djungeln bland müsli så hittar man en del bra sorter, vissa kunde man dock lika gärna ge havre istället.
 
Sv: musli?

Jag tycker att Müslifoder är kanon. Jag fodrar alla hästar i stallet med Dodson & Horrell. Risken för foderstrupsförstoppning minskar markant när man ger müsli och det finns ett alternativ för alla hästar. Samt D&H är fritt från genmanipulationerade grödor samt garanterat fritt från förbjudna substanser, vilket ger en viss trygghet när man tävlar. Jag rekomenderar det starkt. Alla unga som gamla mår bra av deras sortiment. Till det ger jag betfor, alger och sommartid loppfrön och vitlök. Och naturligtvis vitaminer.

Prova, ni kommer aldrig vilja ha något annat foder....
 
Sv: musli?

Min tjej käkar Eggersmann Classix Mix Müsli!:love:

Hon kan inte käka det minst havre för då blir hon tokig, är dessutom svårfödd och innan jag tog över henne så käkade hon bara hö,massor med lusern- samt betfor = lite bukig.

Har dragit ner på lusernen och fodrar nu med 1,5 kilo müsli per dag, hon käkar två säckar á 160 kr/st per månad.:d

Nu är hon i perfekt hull och humör! :love:
 
Sv: musli?

Knapplån
Ger vår hingst Eggersmanns Örtmusli då han är kräsen och svår att hålla hullet på under betäckningssäsongen. Örtmuslin gillar han skarpt.
 
Sv: musli?

Mitt sto får Red Mills med örter.

Hon går jätte bra på det och så får hon i sig vitlök och örter från fodret.
 
Sv: musli?

Hestekarft använder vi här, fast i små och mycket små mängder. Vårat grovfoder har väldigt bra värden, så därför behövs inte så mycket kraftfoder. Pållarna får bara precis så att man får i sig mineraler som behövs.
 
Sv: musli?

Hm....köpte en häst för ett tag sedan och ville såklart följa hennes foderstat hemma hos mig. Hon käkade Hestekraft vilket jag aldrig hört talas om och tänkte "säkert jättedyrt". Jag mailade KRAFToch frågade dem om de visste vad Hestekraft var för något. KRAFT förkastade Hestekraft fullständigt:( ...jag fick en hel utsago om VAD det innehöll och INTE innehöll. Det ska tydligen vara majs i Hestekraft??....Det gjorde ingen nytta i en häst mage tydligen + en massa andra "mystiska" substanser.
OM...nu detta var ett försäljningstrick att locka mig att köpa KRAFTs "mycket" bättre musli så lyckades dom...för jag köpte KRAFT efter det.
 
Sv: musli?

Hestekraft innehåller popcorn, alltså tillagad majs.:d
Kanske är krafft sura när många veterinära kliniker har gått över till Hestekraft.:angel:
 
Sv: musli?

Tycker muslin fungerar perfekt, Mustangs musli är samma mängd som Krafts musli, vet inte riktigt vad säckarna väger kanske 20 kg. Mustangs är ca 50 kr billigare och tycker jag minst lika bra om inte bättre. Ser mycket "gott" ut och hästarna älskar det...
Gick över till musli när min häst fick luftvägsproblem, verkade funka bättre faktiskt. Hon åt inte pelletsen av det andra fodret också Krafts foder... Verkade som om det klumpade ihop sig och låg som en smörja kvar i hinken, nu när hon får musli äter hon upp allt, klumpar inte ihop sig. Varför vet jag inte men muslin funkar kanon! Skulle köpa Mustangs, har gjort det vid några tillfällen, men finns ju som sagt inte där jag bor och då blir det granngårdens sortiment..
 
Sv: musli?

hej! jag fodrar med musli! Jag gör det för att musli är ( ialla fall mitt)
helt fritt från havre! och min D-ponny går jätte bra på det!!
 
Sv: musli?

oj det låter som ett bra foder du har hittat.. :)
Vart köper du det någonstanns?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
880
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp