Müsli ???

A

Athina

Satt idag och studerade foderkammaren i stallet...

Då började jag fundera på Müsli, som ganska många i stallet ger sina hästar...
Funderade på om det kunde vara något för hästen?

Och vilken müsli skall man välja? Det finns ju olika sorter, säkert fler än dem jag känner till, vilka är; Hippo, Kraft och Fas3 (dem blå gula påsarna, vet inte vad de heter egentligen)

För och nackdelar med att ge Müsli? Varför ge Müsli i stället för.. ja vad det nu kan vara???
 
Sv: Müsli ???

Omöjligt att svara på eftersom allt man pytsar i krubban beror ju på vilket grovfoder man har.

Det är vanligt att modenycker följer med in till foderkammaren.

Innan du börjar fundera på vad du ska inhandla, så skulle jag råda dig att först kolla grovfodrets innehåll och därefter fråga dom andra, vilket motiv dom har för att ge muslifoder..

AM
 
Sv: Müsli ???

först och främst, behöver hästen müsli?
den müsli jag gav tidigare var mest energi. men jag vet inte hur det skiljer sig mellan olika fabrikat.

som Nafayette skrev, ta en titt på grovfoderanalysen och ta sedan en titt (känn mm) på hästen och fundera om den behöver något tillskott.

/ida:)
 
Sv: Müsli ???

Tycker egentligen inte om müsli, upplever det som extremt mögelkänsligt. Nu ger vi vår häst det trots detta, då han har flyttat en del och jag inte velat plocka bort en av de ingredienser han haft med sig från sin förra ägare (relativt nyinköpt).

Men vi kommer att fasa ut müslin så snart vi finner lämpligt, väldigt dyrt om man ser till vad den ger (MJ/smrp osv). För mig finns bättre alternativ, vi har ett välbalanserat hö och en krävande häst så lusern kommer förmodligen att ge honom vad han behöver, eventuellt tillsammans med en skvätt olja.
 
Sv: Müsli ???

Jo visst skall jag kolla på analysen... Jag skall skicka iväg ett prov här nu igen, då jag tror att dem bytt "hö nisse" i stallet.

Men jag tänkte liksom mera.. Att om jag har grovfodersanalysen.. så finns det ju ändå många alternativ på "kost"...
Det var liksom i dem trådarna jag ville dra i.. varför välja müsli, när det finns annat att föda hästen med...?
 
Sv: Müsli ???

Fördelen som jag ser det är att den varianten jag ger har hög smaklighet, vilket kan vara utslagsgivande om man har en kräsen häst. Annars ser jag ingen särskild fördel, jag väljer nog det fodermedel jag får ut mest av i förhållande till grovfodret, så jag kan ge minimalt.
 
Sv: Müsli ???

Krafft müsli kan du ge om du har proteinfattigt grovfoder. Annars är det väl mer som godis för hästen.
 
Sv: Müsli ???

Nja, om jag hade haft proteinfattigt hö hade jag nog satsat på lite högre kvot än 8, men smaken är ju som baken...
 
Sv: Müsli ???

Jag utfodrar inte med müsli för att det innehåller alldeles för mycket melass, som i sin tur ger röta i hovarna på min och många andra hästar. En del müsli innehåller inte mycket melass, men då istället dammar det.
 
Sv: Müsli ???

Lovisaleonora_ skrev:
Nja, om jag hade haft proteinfattigt hö hade jag nog satsat på lite högre kvot än 8, men smaken är ju som baken...


Måste bara fråga, vad är egentligen denna kvot som alla pratar om. Hur räknas den ut? (att den har att göra med grovfodrets näringsinnehåll har jag fattat, men inte riktigt hur... :o )

:confused:
 
Sv: Müsli ???

Har hört att pelleterat foder som innehåller bindemedel klibbar fast i tarmen hos hästen och kan orsaka magproblem. Har ingen erfarenhet om musli och mögelkänslighet, tycker dock att det är smakligt men dyrt.:crazy:
 
Sv: Müsli ???

Kvoten blir när du delar det smältbara råproteinet med energin(mj). Det kan du göra på höet, är den under 6 så får man välja ett kraftfoder med en högre kvot o sen kollar man hur det blir i den totala foderstaten.................
 
Sv: Müsli ???

min ena häst får kraffts müsli. egentligen va det först o främst för att hon inte åt sin havre ett tag (ganska kräsen dam o det va i samband med flytten). så kanske hon va lite "stressad" eller så i början, men jag köpte iallafall en säck müsli för att det är väldigt smakligt o sen har jag tyckt det funkat bra så jag har fortsatt.
just kraffts müsli ges med fördel tillsammans med havre och det passar mig o hästen bra, det är alltså inget "helfoder" utan du måste tillsätta ngt mer o mineraler.
hippo har oxå müsli, men där ingår alla mineraler o vitaminer.

müsli är ganska dyrt ja, men jag ger inte så mkt utan som sagt MEST för smaklighetens skull. men betfor brukar ju funka lika bra för den sakens skull.
 
Sv: Müsli ???

Hej!
Jag har bara bra erfarenheter av musli. Jag vill inte ge pelleterat foder då det, som pämmi nämnde, kan orsaka diverse problem inte minst foderstrupsförstockning...
Har inte hört att musli ska vara mer känsligt för mögel... det tror jag inte. Det finns ju muslisorter helt utan melass också om man inte vill ge det. Jag skulle rekomendera musli, min häst gillar det skarpt! Använder själv Eggermanns. Kraffts musli är också fin men dyr och har inga tillskott av vitaminer och mineraler...Hoppas du hittar ett musli du trivs med om du bestämmer dig för att prova!:rofl:
 
Sv: Müsli ???

PÄMMI skrev:
Har hört att pelleterat foder som innehåller bindemedel klibbar fast i tarmen hos hästen och kan orsaka magproblem. Har ingen erfarenhet om musli och mögelkänslighet, tycker dock att det är smakligt men dyrt.:crazy:
Pelleterat foder och müslifoder har oftast samma bindemedel = melass.
 
Sv: Müsli ???

Klibbar melasset el är jag felinformerad el kanske vissa pelletssorter binds ihop m "annat"?:confused: :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 757
Senast: Unhappy
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 452
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp