Musli, vilken mängd?

B

Bergmutt

Skulle vilja veta den rekomenderade mängden på Mustangn Musli orginal, För liten stohäst på 6 år som går alla dagar i veckan ( en skrittdag) normal motion. Behöver man tillsätta mineraler på det? :) Eller hur mycket ger ni om ni fodrar med det? :grin:

Sv: Musli, vilken mängd?

Det borde vel stå på säcken? Om inte så behöver man veta en analys på höt för att kunna räkna ut en korrekt foderstat. Man måste även veta vad du anser är "Normalt" arbete. För mig är det ridning minst 6 dgr veckan, men 2 pass träning o paddock. Resten uteritter i bra tempo på minst en timme=)

Men jag orkar inte vänta tills jag åker till stallet nästa gång:p
Vi rider 7 dagar i veckan och en brukar bli skritta eller med lite trav. Nu när det är så hårt rider vi på fält och då är det jobba, hon har inga muskler och bara grundkondition. Blir svättig, vi bygger upp konditionen och ridturenerna kan vara från 1 timme till3 timmar;)

Vad har du för analys på höet? Hur mkt man ska ge beror på höet och inte vad som står på fodersäcken. Tillverkaren vill ju att man ska ge mkt så att man köper mer foder så att de tjänar på det:smirk: Skulle jag ge min häst rekomenderade mängden fodret som står på min säck skulle han allrså äta 6 kg hö o 3 kg krafftfoder, men då skulle min häst antagligen bli knollrig och explodera och få dålig mage, så han äter 10 kg hö och ett halvt kg kraftfoder uträknat och inpassat efter hästen och hans arbete(han tränas i både hoppning o dressyr, jobbar ca 4 dagar i veckan och resten av dagarna ut, ibland vila en dag men då han mår bäst av att röra sig varje dag så skrittas han på vilodagen. Han är liten häst på 152, 17 år)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar