_moa_

Trådstartare
Nu när det har varit en del trådar om hur man tränar hästen osv. tänkte jag lägga in en tråd om muskler.
Jag har funderat på vilka muskler som hästen jobbar med i vilken övning. Ska lägga upp ett schema om hur jag ska jobba min häst nu. Vill köra varannandagsprincipen. Alltså inte jobba samma muskler två dagar i rad.

Vilka muskler jobbar hästen med om man
Tölttränar?
Travtränar?
Rider dressyr? (öppna, skänkelvikning, bakdels-framdelsvändningar osv)
Klättring?
Hoppning?

och andra träningssätt ni kan komma på-

Mycket tacksam för svar:bow:

Sv: Muskler

Jag brukar träna min hästs muskler genom klättring upp och ner för backar och lite longering så att han kan bygga lite mer muskler.:)

Varannadagsprincipen på häst är just varandagsträning. Du kan inte seperera muskelgrupper så om vi människor kan eftersom hästen i alla övningar går på 4 ben, har en tyngd på ryggen och huvudet fixerat efter ryttarens behag.
En människa kan ju ena dagen träan tyngdlyftning med avseende på ryggen, magen en annan dag etc.
Vill man tvungen träna hästen varje dag men ändå tänka varannadagsmässigt så kan du rida en dag, simam en annan dag, rida nästa, löshoppa nästa.
Resultatet blir förståss inte så bra om man gör så...

Djurjouren skrev:
Varannadagsprincipen på häst är just varandagsträning. Du kan inte seperera muskelgrupper så om vi människor kan eftersom hästen i alla övningar går på 4 ben, har en tyngd på ryggen och huvudet fixerat efter ryttarens behag.
En människa kan ju ena dagen träan tyngdlyftning med avseende på ryggen, magen en annan dag etc.
Vill man tvungen träna hästen varje dag men ändå tänka varannadagsmässigt så kan du rida en dag, simam en annan dag, rida nästa, löshoppa nästa.
Resultatet blir förståss inte så bra om man gör så...

Jo, det är ju sant att den går på alla 4 och belastar ryggen. Så man ska alltså träna en dag och vila helt en annan dag? Eller kan man tömköra en dag och rida nästa? Eller blir det inte heller bra?

Man kan rida en dag och tömköra nästa. Då blir bägge passen nerbrytande pass. Har du en dags vila emellan blir de upppbyggande.

Djurjouren skrev:
Man kan rida en dag och tömköra nästa. Då blir bägge passen nerbrytande pass. Har du en dags vila emellan blir de upppbyggande.

Okej, då fattar jag:)
Tack för dit svar!

Jaha...men hur blir det då om man gör nåt med hästen VARJE dag, bryter man ner den då? Är det bästa att låta hästen vila HELT varannan dag? Det tycker jag låter mycket...Jag rider ioförsig inte så hårt, men jag vill ju inte förstöra min häst! Någon som kan förklara? :) Tack!

_moa_ skrev:
Nu när det har varit en del trådar om hur man tränar hästen osv. tänkte jag lägga in en tråd om muskler.
Jag har funderat på vilka muskler som hästen jobbar med i vilken övning. Ska lägga upp ett schema om hur jag ska jobba min häst nu. Vill köra varannandagsprincipen. Alltså inte jobba samma muskler två dagar i rad.

Vilka muskler jobbar hästen med om man
Tölttränar?
Travtränar?
Rider dressyr? (öppna, skänkelvikning, bakdels-framdelsvändningar osv)
Klättring?
Hoppning?

och andra träningssätt ni kan komma på-

Mycket tacksam för svar:bow:

Hur och vilka muskler som tränas i de ovan nämnda kategorierna, beror naturligtvis vad du lägger i begreppen, och hur du tränar. Att träna tölt kan man ju tex göra på tusen olika sätt, allt från tölt i högt tempo utan samling (om det nu är träning, det är dock ett faktum att många rids så) till kort samlat tempo där hästen bär sig korrekt med en lång överlinje. I töltträningenkan du ju träna öppna, sluta, voltarbete etc. Så det beror helt på hur du tränar i de olika momenten, vilka muskler som används. Alla samlande övningar som öppna, sluta, böjd rakt fram, halva steg-piaff, korta-länga, är effektiva för muskelbyggning om de utförs på rätt sätt. Hästen ska alltid ridas/tränas med lång överlinje där de inte knäcker av någonstans (som de tex gör då man kallar att "de går på tygeln"). gå in på www.ridkonst.nu, det är en bra sida som förklarar hur man kan träan upp hästens bärighet och muskler på ett bra sätt. Skänkelvikning är en tämligen meningslös övning (med undantag från när man lär hästen att flytta sig undan för skänkeln som unghäst) eftersom hästen trampar förbi sin tyngdpunkt o därför inte är samlande. Om hästen jobbar i rätt form så använder de de flesta musklerna i kroppen. Självklart är klättring och ridning i lite jobbigare terräng suveränt för muskelbyggning oxå!
lyckatill!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka