A

Ardnas

Drar verkligen en muskel ihop sig automatiskt vid tryck?Har länge fått höra att det ÄR så, men varken mina eller några försökspersoners muskler drar ihop sig vid tryck... Har testat lite olika sätt att trycka på, på olika muskler, men seriöst, inget händer... Måste alltid få testa allt själv, och nu blev jag fundersam...

Nei, jeg tror ikke det. Det kommer nok mer an på hvordan du trykker. Ved vedvarende 'mykt' trykk tror jeg ikke det skjer noen sammentrekning, men ved små 'støt', som fra en 'gummihammer' (tykklegg, 'strekt' muskulatur) - så påvirker man nervesenterne som igjen får underliggende muskulatur til å trekke seg sammen. Samme som ved touchering med pisk. Legger man pisken inntil - ingen reaksjon, men om man 'tapper' lett, så får man et mye bedre svar. Forsøk og se om du får det til fra bakken først. Lykke til!

P.S. Unnskyld Norsken, men det er vanskelig for meg å skrive på Svensk. :o

Håller med dig, och är en av anledningarna till att jag ställer mig tveksam till "barockfenomenet". Dessutom - om du på verkar med sittbenen och de motsvarande ryggmusklerna drar ihop sig, så får du en sänkning av ryggen, inte alls vad du vill ha.
Däremot kan sneda bukmuskeln dras ihop och en som går från bäckenet - där talar man om en muskelring. Dadde har skällt på Bosse Tibblin massor angående detta, om magmuskler deltar i samling eller ej. - Offentligt!!! Heuschman bekräftade dock på Balkenshols Strömsholmsseminarier att bukmuskulaturen deltar - men på ett dynamiskt sätt. Spänner och slappnar av i rörelsens takt.
Att rida väl handlar mycket om att lära hästen att svara på ett korrekt sätt på våra små hjälper. Det kan vara himla svårt att se vad som är hönan resp ägget. Överste Carde uttryckte sig som att vi skulle sträva mot att bli kentaurer - att bli ett med hästen - inte att tänka så mycket en hand hit ett sittben dit. Ja, ja..... men vägen dit är lång och slingrig. Jag kan nog tänka mig att kolla av att mina sittben ligger lika lite då och då! :)/T_B

Antar att du undrar pga att man på denna sida påstår att för att få en böjning så ska man sitta på innersittben så att den msuklen då drar ihop sig?
Om så är fallet så är min teori att eftersom man här på barrcken "böjer" en häst genom att vika dens hals så får man en reaktion hos hästen att vrida bålen åt "insidan". Ryttaren kasar då utåt. Jag tror att man med innersittben ska försöka motarbeta denna bålvridning (som är en naturlig reaktion hos hästen när man böjjer dens hals).
Om man bara böjjer hästen bakifrån istället så slipper man dessa följdsjukdommar.
Men som sagt, bara en gissning.

Jag resonerar i så fall tvärtom i böjningen. När hästen kortar sin insida/drar ihop musklerna, väljer jag att sitta på just de musklerna för att ge yttersidan möjlighet att sträcka sig med bibehållen avslappning. Jag sätter mig alltså inte på muskeln för att få den att dra ihop sig. Å andra sidan sitter jag alltid så rakt över hästen jag kan, betoningen är att sitta lite mer på ena sittbenet, inte att kasa över helt på den sidan.
Att bara böja halsen ger ju ingen böjning i kroppen, jag hoppas att ingen sitter och förböjer enbart halsen med flit (även om man kan undra när man ser vissa ekipage).

Bra fråga!

Jag upplever mer att det handlar om reflexer. Om du tex trycker lite lätt, alternativ nyper lite, i bringan på hästen så kan man ju få den att backa (rygga) utan större problem. Liknande är det ju när man går till doktorn och de knackar till vid knäet och underbenet svingar till eller om man sticker in fingret i sidan på någon som är kittlig :D

Jag sitter i stort sett bara på mitt högra sittben... :o och jag kan tala om att min pojke iaf är väldigt mycket högerställd precis hela tiden... :crazy: :o :( så något ligger det nog i det...

Och för att vara tydlig måste jag väl säga att jag inte gör detta med flit, och att jag jobbar på saken ;)

Håller med dig!

Jag sitter inte på det inre sittbenet (eller ja sitter och sitter, men "tänker" mer åt det hållet) för att den ska dra ihop sig. Jag sitter där för att den har dragit ihop sig.

Sen håller jag med true_blue angående bukmuskulaturen...den kan man få att dra ihop sig automatiskt, men de flesta andra muskler kan vara svåra.

Vissa ställen på bakdelen tycker jag att man kan få att dra ihop sig vid touchering (snabb tryck), men det märker man ju också själv om man petar till dem lite över t.ex. låret.

Sen har de givetvis reflexer på andra håll som kan få muskulatur att dra ihop sig vid tryck, men kanske inte sånt tryck vi utövar på häst ryggen.

Titta när en equiterapeut eller liknand "klämmer" runt så ska man få se på muskler som reagerar. :eek:
Trodde aldrig att man kunde "omforma" en häst så även om det bara var några sekunder för att kolla reaktionen.

Men det är rätt stor skillnad på en equiterapeuts behandling och ett sittben inbakat i fläsk (åtm i min rumpa...) som har en vojlock och en stor, relativt stum sadel emellan.
Nu ska vi se om jag förstått din sits rätt? I en böjning "åker" du ner på den böjda sidan? Vad händer då med ytterbog på hästen?

Muskler drar inte ihop sig av tryck. Anledningen till att muskler dras ihop pga reflex är för att de utsätts för en snabb förlängning ( tex vid slag på senan, knäreflex hos doktorn) och som försvar drar sig då muskeln ihop för att inte översträckas.
För mig låter det inte alls rimligt att mitt sittben skulle kunna skapa en sådan reflex. det är nog andra omständigheter som skapar sammandragning isåfall.

Det vore ju hemskt om våra muskler skulle hålla på att dra ihop sig så fort vi tryckte på dem... :)

/sjukgymnast

Sv: Muskler..

Jag har testat på min hund, att ta henne på vänster sida av bålen, hon drar då ihop musklerna.
Samma gäller många av de hästar jag provat på. Jag tror inte på att testa på sig själv eftersom man då liksom vet att trycket ska komma och man kan omedvetet motverka detta. Snurrigt kanske men hoppas ni förstår hur jag menar.

När min lillebror låg på neurointensiven efter en bilolycka som gav en hjärnskada som gjorde att böjmuskulaturen i armen och sträckmuskulaturen i benet hela tiden fick signaler att dra ihop sig, så fick vi stränga order att INTE massera de spända musklerna, eftersom det skulle skicka en retning till hjärnan att reflexmässigt signalera till musklerna att dra ihop sig.
Så jag tror att det stämmer! Neurologer har antagligen ganska bra koll på spelet mellan hjärna, nervbanor och muskulatur...

Om jag provar på mig själv så funkar det faktiskt också, även om det inte blir lika tydlig respons i alla muskler. Biceps drar till exempel ihop sig mer och distinktare än triceps. Ju mer avslappnad man är desto större reaktion, medan redan befintlig anspänning i muskeln helt kan omintetgöra reflexen.

"...så fick vi stränga order att INTE massera de spända musklerna..."

Just det där är ngt som jag funderat över. Spänning!
Om man trycker på en spänd muskel så drar den automatiskt ihop sig (iallafall mina), men en avslappnad muskel reagerar inte alls/betydligt mindre. Detta borde då betyda att om man lyckas arbeta sin häst med avslppnad (rygg)muskulatur så kommer man förlora denna reflex och då kommer det där med "inlärd" respons in?! (tänker då runt detta med böjning för sittbenet)

"hoppar in"

Fast egentligen ska väl hästen inte böjas pga sittbenet, utan därför att ryttarens viktförskjutning signalerar riktningsändring och det naturliga sättet för (den avslappnade) hästen är att böja sig för att efterkomma det? Och då gäller det dessutom för ryttaren att sitta på insidan för att inte drabbas av följderna av centrifugalkraften :D

Tänker mig att hästen böjs med utgångspunkt från inner bak, inte "runt" ryttarens sitsben vilket för mig betyder en häst i framvikt.

Nu vet jag inte hur din lillebrors skada såg ut och omständigheterna men om man får en hjärnskada, dvs att centrala nervsystemet inte funkar som det ska, så kan man få spasticitet, dvs musklerna går igång och spänns pga att de hämmande systemen från centrala nervssytemet inte längre går in och stoppar. Spasticiteten triggas av tex översträckning av muskelspolen och jag gissar att det var därför ni inte skulle massera, för att inte trigga igång reflexmässig spänning i muskeln. (den signalen går dock inte till hjärnan eftersom kontakten är bruten utan det sker på ryggmärgsnivå....)

Sjukgymnaster har också rätt bra koll på neurologi, faktiskt ;)

Kommer man åt att muskelspolen får en förlängning så skickar den en signal om att motverka detta och det sker en reflex (återigen, knäreflexen är ett exempel, där får man en aktivering av muskelspolen genom att slå på senan). Jag ifrågasätter dock om man verkligen kan trycka till så att det blir så... Trycker jag på mig eller patienter så sker ingen sammandragning, förutom pga andra anledningar iså fall.

Får fundera lite på vad det kan bero på eftersom det tydligen sker på en del människor och djur trots allt?

-hoppar in-

Som jag har förstått det drar inte en sas frisk muskel ihop sig vid tryck.

Muskler med minnen, eftr trauman, skador, slaggproduktansamlingar, Ja allt som påverkar en muskel, alltså en muskel som bär ett "negativt" minne eller en muskel som här och nu är skadad reagerar med en reflex, för att skydda sig.

Intilliggande muskler kan smitta av sig det obalanserade tillståndet till närliggande muskulatur som då "retas" och också nyttjar reflexen.

Neurologiskt kan du lura muskeln att slappna av och bli av med reflexen genom diverse behandlingar, man lurar nervystemet att tro att nu är muskeln frisk, då beter sig muskeln som om den vore frisk och ett nytt minne börjar användas, och muskeln repareras snabbare.

I ridning tror jag att det är nödvändigt att ha förståelse för detta med minnen, för att kunna komma någonstans och för att ersätta alla gamla rörelsemönster hos både häst och ryttare. Vissa här vet jag vet detta redan... ;)

Sådana här reflexer ska inte blandas med våra reflexpunkter (De som tex: läkarna använder) det är inte samma saker.

Vill sen tillägga till ovan, att det finns skadad vävnad, muskulatur där nervystemet är så påverkat att signalerna inte går fram, här fungerar inte dessa reflexer och här är det lätt att bli lurad, man trycker och inget händer, fast att man vet att det finns en skada, då gäller det att vara mkt, mkt försiktig.

Sv: Re: Muskler..

Nej jag sa inte att det var samma sak jag sa bara att det var intressant att se hur hon kunde omforma hästens kropp bara genom att trycka.

Åker ned? Hur fasiken lyckas man med att åka ned om man sitter "mer" på en muskel som drar ihop sig = blir tjockare. På min häst blir i alla fall innersida något lite högre när böjningen infinner sig på ett bra sätt.
Sen som sagt så sitter jag inte mer på inner på det sättet. Utan "tänker" mer att jag sitter något mer på inner = jag sitter mitt över hästen med sitsen något lite mer åt inner (sittbenet).

Det med ytterbogen fick jag en väldigt intressant upplevlse om när jag var hos Jegra och red Rajen! Jag satt upp och red och fick lite väl lite yttertygel (båda tyglarna hängde, men inner var för kort...eller ja ytter för lång). Det tog Jegra en sekund att se det och kommentera det. Så jag korrigerade och kortade yttertygel lite samt höll handen mitt över halsen på hästen och vips så kom ytterbogen "in" och slutade att åka ut. Den upplevelsen lever jag fortfarande mycket på och har experimenterat mycket med min häst.

Har dock upptäckt att hon har "svårare" än t.ex. Rajen att skjuta ut den = jag måste göra mer fel, vilket i sig är dåligt eftersom jag inte lär mig lika fort. Dock red jag Evis Stella och jisses!! Snacka om full fokus på sitsen annars var det kört. Den hästen är ju överrörlig till tusen. En sån häst skulle man ha haft bara för att få träna sin egna sits...Ami är för bra på att kompensera en eftersom hon blivit riden som hon har innan så skiter hon fullkomligt i när man säger till henne att gå på ett sätt som känns knepigt.

Men förhoppningsvis kommer det mer och mer att hon faktiskt lyssnar till det man säger och inte bara skiter i det för ibland vill man ju faktisk att hon ska göra något hon inte gjort tidigare.

Oj det blev långt och snurrigt, men jag hoppas att det blev rätt i alla fall. Kändes lätt att misstolka det då det var svårt att beskriva.

Sv: Re: Muskler..

Men barockfenomenet består väl inte i att man påstår att genom att lägga ett tryck på inre ryggmuskeln får man en börning och samling av hästen!
Om inte hästen först är eftergiven i nacken och har höjt ryggen får man väl ingen reaktion och böjning utan en sänkt rygg. Alla delar måste väl vara på plats för att få en riktig reaktion på de här sk. reflexmässiga hjälperna.
Det är väl den "smarta" uppdelningen av alla saker som samverkar och analysen av vad som brister som gör att barockfenomenet gör sådan skillnad hon många hästar.

Jag tycker att det talar för sig självt då jag kan sitta upp på min travhäst som inte kan några som helst hjälper och är riden någon vecka, han ger efter för stångens verkan och höjer ryggen, jag sitter på inner sida och han böjer sig jättefint. Sedan är det bara att fila vidare på öppnan och slutan då han förstår att gå undan för tryck :rofl:

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 105
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar