Sv: Muskler..
-hoppar in-
Som jag har förstått det drar inte en sas frisk muskel ihop sig vid tryck.
Muskler med minnen, eftr trauman, skador, slaggproduktansamlingar, Ja allt som påverkar en muskel, alltså en muskel som bär ett "negativt" minne eller en muskel som här och nu är skadad reagerar med en reflex, för att skydda sig.
Intilliggande muskler kan smitta av sig det obalanserade tillståndet till närliggande muskulatur som då "retas" och också nyttjar reflexen.
Neurologiskt kan du lura muskeln att slappna av och bli av med reflexen genom diverse behandlingar, man lurar nervystemet att tro att nu är muskeln frisk, då beter sig muskeln som om den vore frisk och ett nytt minne börjar användas, och muskeln repareras snabbare.
I ridning tror jag att det är nödvändigt att ha förståelse för detta med minnen, för att kunna komma någonstans och för att ersätta alla gamla rörelsemönster hos både häst och ryttare. Vissa här vet jag vet detta redan...
Sådana här reflexer ska inte blandas med våra reflexpunkter (De som tex: läkarna använder) det är inte samma saker.
Vill sen tillägga till ovan, att det finns skadad vävnad, muskulatur där nervystemet är så påverkat att signalerna inte går fram, här fungerar inte dessa reflexer och här är det lätt att bli lurad, man trycker och inget händer, fast att man vet att det finns en skada, då gäller det att vara mkt, mkt försiktig.