Muskler och fett

H

Helan

Lite funderingar om mat, muskler och fett: Har en välgödd häst lättare att sätta muskler?
Om man ger mycket energirik (sockerrik?) mat, lagras det om till fett som hos människan?
Om en häst är mager, är det viktigast att ge mer energirik mat eller proteinrik mat? Eller står det i %-förhållande till varandra?
En mager häst som ska fodras upp och både få mer hull OCH kunna muskla sig, vilka typer av foder är viktigast?
Utgår från endast underhållsutfodring, dvs häst som ej är i arbete.

Om hästen sen rids och inte får tillräckligt med protein och/eller energi, vad bryts ner först? Fett eller muskler?

Sv: Muskler och fett

Lite funderingar om mat, muskler och fett: Har en välgödd häst lättare att sätta muskler?
Om man ger mycket energirik (sockerrik?) mat, lagras det om till fett som hos människan?
Om en häst är mager, är det viktigast att ge mer energirik mat eller proteinrik mat? Eller står det i %-förhållande till varandra?
En mager häst som ska fodras upp och både få mer hull OCH kunna muskla sig, vilka typer av foder är viktigast?
Utgår från endast underhållsutfodring, dvs häst som ej är i arbete.

Om hästen sen rids och inte får tillräckligt med protein och/eller energi, vad bryts ner först? Fett eller muskler?

Jag kan nog inte svara på alla dina frågor men gör ett försök.
Det bör handla om att ge rätta mängder energi och proteiner efter hästens behov och samtidigt i balans. Sedan måste den ha tillräckligt med energi för att bygga muskler av proteinet och tillräckligt med proteiner för att ta hand om fettet.
Om du ger en häst tillräckligt med proteiner och energi så tror inte jag att den har svårare att sätta muskler än en välgödd häst, kanske snarare lite lättare.
Allt energiöverskott lagras antagligen som fett när kolhydratreserverna är fyllda.
Den sista frågan:
Om den får för lite proteiner är det säkert musklerna som bryts ner, fettet lär den inte ha ngn nytta av. Om den får för lite energi antar jag att det är fettet som försvinner först.

Skulle inte tro att en välgödd häst har lättare att sätta muskler, snarare tvärtom. Kanske pga arbetet endast resulterar i förbränning ej uppbyggning, men det är en gissnnig. Hur lätt den har att sätta muskler beror nog mest på nulägets näringsintag (främst protenintag).

Kolhydrater/socker lagras i glukogenlager hos hästen. Det är till för snabba explosiva arbeten såsom ett flyktdjur behöver, till skillnad mot människan.

Om en häst är mager är det framförallt energi den behöver. Det är det grundläggande behovet och proteinbehovet står i förhållande till det.

Det absolut viktigaste fodret för en häst som ska bygga upp sig är grovfodret! Ett grovfoder av bra kvalitet och bra näringsvärde med en lagom balans mellan energi och protein. Ofta behövs det inget mer, framförallt inte till en häst på underhållsbehov.

Skulle också tro att det är fettet som bryts ner först om fodret innehåller för lite energi. Innehåller det för lite protein är det musklerna som försvinner först. Är det dåligt med både energi och protein tappar hästen både hull och muskler.

.
Kolhydrater/socker lagras i glukogenlager hos hästen. Det är till för snabba explosiva arbeten såsom ett flyktdjur behöver, till skillnad mot människan.

Det är endast en del av det totala intaget av kolhydrater (socker, stärkelse och fibrer med bla cellulosa) som lagras på detta sätt. Jag antar att det är en mindre ganska begränsad del, beroende på hur mkt den äter. Resten blir ett energiöverskott som lagras som fett.

Men har för mej, att om hästar får för lite energi så gör de om proteinet till energi istället, så proteinbrist kan egentligen vara energibrist i vissa fall. De måste ju ha energi för att överleva...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 759
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
643
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 284
Senast: Djurvän
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 388
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025