musklar sig inte...

L

lordsimson

Hej !
jag behöver lite hjälp av er alla här!
Det är så att min lilla polle sätter inte muskler så som hon borde hon rids varierat med vilodagar och runt medelhårt ( tävlas och tränas regenbundet). Är med denna foderstat i bra hull och pigg. Är en d-ponny arab.
hon får :
10 kg hösilage
0,3 kg betfor
1 kg salsa hot mix
0,5 kg lusern ( som ska ökas upp till nästan ett kilo)

Höets värden:
torrsubstans 54%
MJ 5,4
Smrp 32
kalcium 3,2
fosfor 1,2
magnesium 0,7

Jättetacksam för all hjälp:bow: :bow:
MVH Lord simson
 
Sv: musklar sig inte...

Vad är det för väden på detta salsafoder?

Det hö har en kvot på 5,9 lite i underkant, men helt ok! Jag skulle tagit bort betforen och ökat lusernet till ca 1 kg. Då får du, utan salsafodret, en kvot på 6,4 (om jag har räknat rätt). Är hästen svårfödd eller normalfödd?
 
Sv: musklar sig inte...

salsa hot mix :
mj 12,2
smrp 85
kalcium 8,8
fosfor 4,9
magnesium 3
selen 0,4

Hon är normalfödd.
 
Sv: musklar sig inte...

kanske kan du prova att ge nån typ av olja,,,vetegroddolja är bra, rikligt på E-vitamin, men ganska dyrt!
 
Sv: musklar sig inte...

Om man rider varannan dag under en period och ger e-vitamin i maten så ska du nog se resultat fort.
 
Sv: musklar sig inte...

Ditt hö är ju inte dåligt men ligger lite under vad ett mycket bra hö värde som ska ligga på:
MJ 8
g smb rp 40
g ca 3
g P 2
Så lucern är ju ett jätte bra grovfoder tillskott!
Annars vet jag att en del hästar som har haft svårt att muskla på sig kan bli väldigt fina av att man ger lite soja som tillskott, men det är väldigt rikt på protein så man ska bör vara försiktig så det inte blir för mycket sen tror jag att en del hästar kan vara lite känsliga för just soja så det är jätte noga med hur mycket man ger och att man är försiktig i början. Sen är det drygt och inte alls speciellt dyrt.
Men du ser ju hur hon verkar när du höjer lucern givan också, det tar ju lite tid för dom att vänja sig och innan det får effekt på kroppen.
Hoppas din pålle lägger på sig en massa snygga, fina muskler!
 
Sv: musklar sig inte...

Min häst har en uträknad foderstat. i februari började jag ge han mustangs e-vitamin. nu är sadeln för smal. och jag har inte ridit särskilt hårt. prova ge e-vitamin. de funkade super på min! så nu rider jag med barbackagjort tills jag har råd att köpa en ny sadel=) men heldre en välmusklad häst än en sadel som passa, gillade inte sadeln i alla fall så de gör inget=)
 
Sv: musklar sig inte...

Tackar alla för deras svar!:banana:
ska nog testa att ge pollen e-vitamin.
MVH Lordsimson
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp