Musklad och omusklad islandshäst

Pathmaker

Trådstartare
Hej!

Kan ni vara så söta att lägga upp lite bilder så jag kan få se några exempel på hur omusklade och musklade islandshästar ser ut, alltså det jag vill se är den konkreta skillnaden mellan dem. Min islandshäst är rätt omusklad bak tycker jag än så länge, så hade varit bra om jag fick se bilder på hur det ska se ut och inte.. Om ni förstår haha! :o

Tack på förhand.

Sv: Musklad och omusklad islandshäst

Här har vi en stycke omusklad och fet islandshäst:D

Bilder31juli2010020.jpg

Och här har vi en välmusklad islandshäst

bilder025.jpg

Samma häst fast en tagen på sommaren en på vintern

Men brukar baken på dem slutta ändå fast dem är musklade? :O

Vet inte hur jag ska förklara det men.. Det ser ut lite som din häst gör, det sluttar liksom från korset ner mot svansen. Kan det se ut så ändå? Det kanske beror på hur hästen är byggd?

Bilderna är dock också tagna i en lite missvisande vinkel tycker jag.
De är tagna snett framifrån, då tycker jag att det är svårt att få en korrekt uppfattning.

Ok. Det är så svårt när jag inte har någon annan häst i stallet för tillfället just nu, så jag kan inte jämföra honom med något heller :/ Skitsvårt det här! Man stirrar sig ju blind.

Vad stirrar du dig blind på?
Antingen är han omusklad eller välmusklad. Din ridning skall ju ändå gå ut på samma sak: Att muskla hästen korrekt. Och efter ett tag med korrekt ridning så får han muskler även om han inte har några nu.
Förstår du vad jag menar? Om hästne är fint musklad eller inte har ju inget att göra med hur du ska träna: Du ska ju ALLTID träna efter att få hästen korrekt musklad!

Vet inte vad du ritkigt titttar på, Jorunn min häst har inte ett utmärkande sluttande kort så vet faktiskt inte vad du menar..
Hästar ser ju så ut att från korset ner till svansen går det just ner finns ingen häst där svansen är högre än korset.
Då har du en missbildning på den hästen isåfall.

Här är hon också fet och umusklad fast å andra sidan är hon här under inridning=)

Jorunn7okt08035.jpg

Här har du en ytterligare bild på en fet häst, så här feta bör man inte ha en ponny för då är risken för fång väldigt stor och inte bara fång man sliter onödigt på lederna i benen.
Men såhär fet vart hon varje sommar när hon gick på bete dygnet runt nuförtiden går hon inte på bete utan kommer få gå på bete 1 vecka här och där bara allt för att försöka hålla hullet och musklerna vid liv. Drömmen vore en hage med klippt gräs.

Festochhstarna108.jpg

Här är en bild på en välmusklad rumpa på en häst

576221_10150993976713998_684793997_12927865_479069619_n.jpg

Och ska man köpa en häst så bara för att den är lite överviktig och omusklad så ska man ju inte dra öronen åt sig och inte åka och titta på den om den i övrigt är bra.

Men i övrigt tycker jag denna tråd kan bli grymt intressant, vore verkligen kul att se före och efter bilder påhästar.. före som smällfeta och omusklade och efter som välmusklade och slimmade!

Skulle kunna bidra med vår Snótt.
Såhär såg hon ut sommaren 2004 när vi köpte henne:

33084982.jpg

Våren 2011:

33084984.jpg

Bjuder på ett par skrittbilder också:

Hösten 2004:

33084988.jpg

Våren 2011:

33084987.jpg

Hon har aldrig direkt varit slimmad, men tycker att man ändå ser en skillnad. ;)
Tyvärr har hon inte varit i gång ordentligt på snart ett år p.g.a. benproblem... :(

Tycker vår gamle Kjarni på den här tiden var välmusklad.
kjatrav.jpg

Här, som 23 år, var han inte lika välmusklad, men kanske inte omusklad heller för sin ålder.
IMG_0815-600x879.jpg

Allmän fråga....

En del här har bildbeskrivning "tjock och omusklad".
Hur vet ni att hästen inte är musklad under fettet?

Sa jag något om träning? Jag tränar min häst på korrekt sätt :p Men det jag stirrar mig blind på.. Kan uttrycka mig såhär istället, jag märker inte skillnaderna så fort :) Ungefär som när man skaffade hund, jag märkte inte att han växte någonting förän han en dag plötsligt var vuxen!

Men jag kanske borde ta bilder på min häst och föra lite dokumentation på hur han ändrar sig. Kan det vara en bra ide? :)

Tack för alla bilder, nu är jag en aning mer vägledd :)

Bilder är kanon!! Jag tar regelbundet bilder på min, uppställt från sidan så man inte får några konstiga vinklar.

Började ta korten när jag började banta förra hästen, som gick ner från 450kg till 320. Jättekul att se hur de utvecklas, jag såg även stor skillnad på muskler efterhand. Väldigt nyttigt att se utvecklingen.

Nu fortsätter jag både uppställt och när jag rider brukar jag filma för att se framstegen. Jag har också jättesvårt för att se förändringar som kommer gradvid så jag behöver kunna jämföra med före och efterbilder/filmer. Hur kul som helst!! Väldigt peppande!! :D

Allmän fråga....

En del här har bildbeskrivning "tjock och omusklad".
Hur vet ni att hästen inte är musklad under fettet?

Det är rätt lätt att veta.. om man inte rider den hårt och tränar regelbundet är det inga muskler helt enkelt.
Samma sak som vi människor.. tränar man som en galning och kör tunga vikter inne på gymmet så har du muskler under fettet, men ligger du i soffan och moffar i dig chips och godis är det inge muskler som gömmer sig under fettet;)

På de bilder jag har visat på min häst så de bilder hon är fet är hon fet eftersom hon knappt rids och rids hon så har de varit lugnt och fint.

Och få har ju hästar som de rider upp till vältränade och har samtidigt hästen väldigt fet.

Så att en häst är fet som en gris och supervältränade muskler under är nog så sällsynt så jag kan nog nääääästan säga att det är omöjligt=)

Bra! Då sätter jag igång med det då! Alltså bilderna och kanske en dagbok så kan jag skriva ner vad jag märker i ridning etc. :) Har kollat runt lite på gamla trådar där det står hur man ska träna hästen rätt också för att få muskler, rider mycket offroad redan lite upp och ner och hej och hå i olika tempo ;) men måste fråga, cavaletti! Ska man rida i "form" över där eller ska man låta hästen lunka på i olika tempon? :)

Ska säga såhär, jag kan ha fel nu, men min är mest lik bilden ifrån 2004 :p som sagt kan ha fel, men det är lättast att se där också eftersom din häst har sommarpäls, men de är så min häst ser ut, ungefär. Inte lika mycket muskler vid bogbladen och ner om man säger så :p

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 026
Senast: corzette
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI