Muskla upp ponny

T

Travanti

Bästa sättet att få en liten shettis att sätta muskler, då jag är förstor för att rida och har inte skaffat något att köra med..
Och jag vill ju gärna ha lite muskler på han innan jag spänner för..
 
Sv: Muskla upp ponny

Du har inte möjlighet, nu så här i sommarlovstider, att hitta en liten "sommar-ryttare" till din shettis? Det behöver ju inte vara någon så ridkunnig, du kan ju gå med ut på tur och leda i grimskaft... Annars kan ju en lagom tung säck spännas fast i sadeln eller selen och så kan ni gå en sväng med den. Öka tyngden vart efter bara, ta det lite varligt i början...

Tömkörning är ju bra träning inför inkörningen också, men det gör du säkert redan. Undvik för mycket longering, det sliter ganska ordentligt om du gör det för ofta.

Annars tycker jag du och din pålle ska ge er ut i skog och mark och klättra, gå i snår och över sten. Allt för att lyfta på fötterna och träna ryggen. Sen är ju sand och vatten bra, tungt och nyttigt att gå i. Ta det lugnt i början bara.

Din egen kondis får ett lyft på köpet, tänk vad sommarfin du ska bli! (Ännu finare än i dag alltså, inget elakt ment :o :D )
 
Sv: Muskla upp ponny

Tack för tipsen! Ska ut å leta någon liten tjej som vill ställa upp.
Han är redan inkörd,fast han har stått ett litet tag. Och så har det bara varit småtjejer som kört..Så han behöver lite mer muskler för att klara stora mig:crazy:
 
Sv: Muskla upp ponny

Ut och gå och klättra så mycke du kan.
Så kommer både du och ponnyn att se ut som muskelknippen snart. :D

Har du en häst att rida på så träna upp ponnyn att gå med som handhäst.

Sätt upp övningar (har du ingen ridbana så i en plan hage eller så) där ponnyn får kliva över bommar, backa mellan bommar mm

Lycka till.
 
Sv: Muskla upp ponny

Travanti skrev:
Och så har det bara varit småtjejer som kört..Så han behöver lite mer muskler för att klara stora mig:crazy:

Om du har tänkt att ha honom som körhäst så leta snarast upp en lätt rockard ( förutsatt att du har möjlighet just nu förstås :smirk: ) och skritta honom i den. Öka till riktigt långa skrittpass och lägg sen in korta travpass när du märker att han är sugen på att öka. Låt honom visa när han är trött, ofta orkar de mkt mer än man tror. Man kan ju alltid kliva av i uppförsbackarna...

Jag körde in båda mina små shettisar själv ( 85 + 93 cm ) och det var aldrig några problem med min vikt, trots att jag är lång, 175cm och väger därefter. Däremot lät jag dem dra en tom flakvagn med mig brevid i början eftersom fyrhjulingen är så mkt tyngre i sig än vad rockarden är.

Så, ut på mysiga körturer tycker jag.
 
Sv: Muskla upp ponny

buschiq skrev:
Om du har tänkt att ha honom som körhäst så leta snarast upp en lätt rockard ( förutsatt att du har möjlighet just nu förstås :smirk: ) och skritta honom i den. Öka till riktigt långa skrittpass och lägg sen in korta travpass när du märker att han är sugen på att öka. Låt honom visa när han är trött, ofta orkar de mkt mer än man tror. Man kan ju alltid kliva av i uppförsbackarna...

Jag körde in båda mina små shettisar själv ( 85 + 93 cm ) och det var aldrig några problem med min vikt, trots att jag är lång, 175cm och väger därefter. Däremot lät jag dem dra en tom flakvagn med mig brevid i början eftersom fyrhjulingen är så mkt tyngre i sig än vad rockarden är.

Så, ut på mysiga körturer tycker jag.

herregud.. shettisar kan dra ton..
 
Sv: Muskla upp ponny

Ut och spring med han! Kanske raska promenader i skogen i början och sen jogging.
 
Sv: Muskla upp ponny

Jag brukar möta en granne i skogen, som antingen är ute och tömkör sin minishettis, när de är ute och går med hunden eller är ute och cyklar med shettisen när hon är ensam. Minishettisen ser lycklig ut med bägge sätten. Hon körs även emellanåt, då hon är i kondition om än ganska "klotrund" just nu... :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 241
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp