Muskla upp - Bara havre?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag kan börja med att säga att jag inte kan någonting om hästfoder, vad de behöver och sådär.

Min medryttarpålle har kvar sina travarmuskler, och vi håller på att muskla om honom till ridhäst. Hästen i fråga får ingen pellets, utan bara havrekross (Edit: Eller är det kanske kornkross? :crazy: ). Finns det verkligen nåt protein i det att bygga muskler av? Eller proteinet finns i höet kanske?

Blir lite orolig över att han inte får i sig allt han behöver, men eftersom jag är helt lost när det gäller hästfoder, så har jag ingen aning...
 
Senast ändrad:
Sv: Muskla upp - Bara havre?

För att bygga muskler behöver hästen rätt sammansättning protein....Visst finns det i hö, men du behöver ju få in en mer sammansatt mängd...Kornkross brukar inte täcka...
Vetekli är ett utmärkt tillskott, det är protein rikt och även bra ur fler synvinklar...Jag ger mina havre+kli+ miner å tycker hästarna blir glansiga fina å bygger muskler fint.. :bow:
 
Sv: Muskla upp - Bara havre?

för att veta om protein behovet är täckt får man först o främst göra analys på grovfodret och se vad de innehåller och sen ev. komplettera det med kraftfoder om värderna i höet inte räcker.
En häst ska ha en kvot på minst 6 i sin färdiga foderstat. (energi/protein = kvot)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 390
Senast: mackan
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp