Muskeluppbyggnad

P

PytteLiten

Min gamle häst har börjat tappa av både ryggmuskler och musklerna vid manken. Detta helt enkelt pga att han rör sej för lite. För lite motion av mej och pga vädret rör han sej för lite i hagen.
Jag tänker på att nu när han börjar närma sig 20 år så är det väl egentligen ännu viktigare med bra muskler. För det tar väl längre tid att bygga upp ju äldre en häst blir???
Sadlarna har blivit lite för vida senaste veckorna, men jag tänkte padda upp dem så länge.
Söker lite tips på enklare övingar som gör mycke för ryggmusklerna och speciellt de vid manken som man kan ägna sej åt när de inte går att jobba så hårt. Dvs vid dåligt underlag.
Och sen gärna lite tips på lite tuffare övningar sen när vädret blir bättre.
Hoppas på svar!:)

Sv: Muskeluppbyggnad

Brodda hästen om det är dåligt väder så att den har bra fäste. Då kan du också rida och träna nästintill som vanligt förutom de allra värsta dagarna. Man kan i alla fall inte skylla på att det är halt om man har en fullbroddad häst ;) . Sedan är det bra att brodda så att hästen inte går ute och spänner sig i onödan pga. att den kan gå omkull och fläka sig.

Se till så att du har en god foderstat i synnerhet när du har en lite äldre häst. Det är viktigt att han får i sig bra foder som han kan bygga upp muskler av :) . Se till och kolla över hans tänder också om du inte redan har gjort det, det kan vara bra att se över dem åtminstone en gång om året och ännu oftare om hästen har särskilda
behov. Räkna gärna en foderstat så att du kan få lite riktlinjer att gå efter, för detta krävs ett analyserat grovfoder.

Det är viktigt att sadeln passar med, om sadeln blivit för vid kan du använda dig av en fårskinnspad med en ordentlig kanal, t.ex. Mattes
är jättebra.

Försök röra på hästen nästintill varje dag, i synnerhet om han inte rör sig särsklit mycket i hagen. Det är bra för äldre hästar att röra på sig så att dom inte blir stela osv. Det är svårt att komma med konkreta tips eftersom vi inte vet vad det är för häst du har eller i vilken utbildningsståndpunkt hästen befinner sig. Men skritta alltid fram ordentligt, det är extra viktigt med äldre hästar (och skritta av ordentligt med givetvis). Rid så att han blir mjuk och smidig, dvs. lösgörande. Det finns flera sätt man kan lösgöra en häst på. Du kan även varva med tömköra, gå och klättra vid hand osv. På sommaren kan du simma med honom i fall ni har en sjö eller en strand att tillgå :idea: .

Om du rider på ett bra sätt, varierar med lite tömkörning och klättring
kanske 5-6 dagar i veckan och om hästen får ett fullgott foder osv. så borde den hålla sig musklad och fin i kroppen.

Tack för alla tipsen! :)
Hästen är ett halvblod som är utbildad LA/LA, tävlar dock inte längre. Han är av typen som är byggd i "uppförsbacke". Jag har tur o har analyserade kanonvärden på både hö o silage så bra foderstat finnes.
Halkan är inga problem, med 6 broddar i varje hov så existerar inte halkan. Felet är att innan de frös på för så regnade de konstant i flera dagar så överallt e de mer el mindre knöggligt + att vi bara har ca 2-3 cm snö så vi har helt slopat galopperna efter vi gick omkull i början av januari. Hästen snubblade. Vi blev nog båda lite fega för ojämnheterna av de. Fösökte salta o harva upp ridbanan men den blev nästan värre. :( Mycke skritt och lite lugnare trav håller vi oss till nu.

Usch vad tråkigt att ni gick omkull, förstår att det är bökigt när det är så knöggligt ute. :( Men håll er till skritt och trav :) , det räcker gott. Oftast kan man ju fin-lira på alla smådetaljer när man ändå bara tar det lite lugnare. Om jag vore du skulle jag göra en liten veckoplanering, varva med ridning, tömkörning och även klättring (vid hand) om ni har bra backar med ok underlag. Det behöver just inte vara särsklid intensiv ridning, mer att hästen hålls i gång, blir mjuk och smidig osv.

Men t.ex.

Måndag - Dressyr
Tisdag - Tömkörning
Onsdag - Vila
Torsdag - Dressyr
Fredag - Klättring
Lördag - Tömkörning
Söndag - Dressyr

Det är bättre att du sätter lite riktlinjer och planerar åt dig själv så att du bestämmer att du försöker följa din planering ordentligt. Det är bättre att du tar ut så att hästen får röra på sig 15-20 min en att du låter den stå inne helt och vila, även om du har tidbrist. Det är ju inte speciellt mycket tid extra i alla fall. Bättre att du lägger ner tid
på att Arbeta hästen och bestämmer dig för att pyssla om den under
vilodagen.

Få hästen mjuk och smidig, rid det ni kan göra i skritt och trav om ni inte kan galoppera. Ta hänsyn till vädrets makter. Rid övergångar,
t.ex. skritt-trav, halt-trav osv. Rid fram och bakdelsvändningar, skolor, skänkelvikningar och -flytta undan , osv. Pulsa i snön om ni har mycket snö.

När väderleken är bättre kan du ju variera med markarbete och enkla hopp-pass också. Finns många bra markarbetsövningar man kan rida i lösgörande syfte. Lägg ner tyngd på att hästen just är lösgjord, mjuk och smidig, att den bär sig och jobbar genom hela kroppen osv. dvs . in en ändamålsenlig form.

Kanske kan du också stretcha din gamling så han håller sig mjuk och smidig.

Hej! Jag har en ponny som nu är 19 år och jag tycker att hon börjar bli liiite svankig i ryggen och har tappat liite runt manken. Jag har provat att cykla med henne när vädret tilllåter på lite mjukare ridvägar så hon kan trava, och det går jättebra. hon kan då muskla sig lite utan tunga mig på ryggen som hon också måste bära upp! Och hon tycker det är jätteroligt!:crazy: Sen så hoppas jag att du har koll på grovfodret för det låter lite som proteinbrist men det är ju säkert som du säger att din häst inte rört på sig så mycket. Sen brukar jag träna myclet skänkelvikningar och öppna och sluta på lite långa tyglar så att hon får arbeta upp bogarna själv. Det fungarar också bra! Hoppas det ordnar sig!:)

Om hästen börjar tappa muskler så räcker det inte med att öka träningen, man måste också se över fodret. En äldre häst kan komma att behöva långt mycket mer proteiner mot tidigare, och även Mj. Så se först över foderstaten och gör nödvändiga justeringar, och därefter kan man öka träningen när musklerna börjar ta sig igen.

Jag hade en äldre häst som brukade tappa mycket efter sommar betet, trots att vi stöd fodrade honom. Vi gav honom lite olja och då satte han lite bättre muskler.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 558
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 804
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka