Muskeluppbyggande övningar

Z

zoowie

För alla hästens delar (Tex. Nacke "lår" m.m.)

Skriv , Skriv , Skriv alla övningar ni har !

Och glöm inte att skriva vilken kroppsdel som blir tränad!
:bump: :banana:

Sv: Muskeluppbyggande övningar

zoowie skrev:
För alla hästens delar (Tex. Nacke "lår" m.m.)

Skriv , Skriv , Skriv alla övningar ni har !

Och glöm inte att skriva vilken kroppsdel som blir tränad!
:bump: :banana:
klättring i uppförsbackar, stärker blandannat ryggen och bakbens musklerna:idea:

Bra !!

Öka takten nu alla !!

Många har tittat men inte skrivit !!!

Vi på Bukefalos kan väll mera om sånt här !!??

SKRIIIV

Sluta stärker bakbenen, mest ytter bak, och framför allt förvänd (alltså högersluta i vänster varv bygger vänster bak). Slutan kommer åt musklerna snett bakifrån. Korrekt utförd sluta stretchar också ryggmusklerna bakom sadeln och hjälper i viss mån till att stärka dem.

Öppna stärker bakbenet "från andra hållet", snett framifrån. I öppna är det inner bak som tränas mest. Öppna stretchar även ryggmusklerna i sadelläget samt bog och hals, framför allt förvänd.

Galoppmusklerna tränas mest precis i fattningsögonblicket. En balanserad galoppfattning är styrketräning på hög nivå! Gäller dock att hästen inte faller fram på bogarna eller kör upp huvudet i fattningen, då blir det mer slitage än träning.

Klättra upp och ner för backar i skritt tränar rumpa, rygg och bakben. Den allra effektivaste träningen får man faktiskt av att rygga uppför backar! Tänk på att inte trava i uppförsbackar, det är onaturligt för hästen och sliter på höfterna.

Cavaletti, speciellt lite högre cavaletti (ca 15-30 cm) tränar rygg, mage, rumpa och benmuskler. Dock krävs det att man gör det ganska intensivt, tre bommar på spåret ger knappt nån effekt...

Simning tränar ben, bogar, lår och mage mycket bra! DOCK tränas inte ryggen i simningen då hästen håller huvudet högt och sänker ryggen! Men simning är en utmärkt komplettering till annan träning. Det är skonsamt för hästen och den kan inte hamna på bogarna.

Trava i knähögt vatten, i form, får hästen att träna sin rygg, rumpa, med mera. Lite liknande effekt som cavalettin, dock är detta väldigt slitsamt för en otränad häst, så man får göra det i små doser. Men det ger läckra benlyft :D

Gå i snövallar/på stubbåkrar har samma effekt som cavalletti. Hästen får dessutom fundera lite på stubbåkern så den inte snubblar.

Varierad form är bland det viktigaste för att bygga nån enda muskel alls. En häst som bara har huvudet på ett ställe sträcker inte ut ryggen och kan inte bygga nåt...

Finns en massa mer, men kommer inte på just för stunden... Det viktigaste är alltid att hästen är mjuk, samarbetsvillig och inte stretar emot i övningarna! Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Varierat arbete bygger muskler och stärker muskler mer än något annat "punkt tränings" arbete gör. Det förutsätter att hästen jobbar i en ändamålsenlig form i det varierade arbetet, bär upp sig, arbetar balanserat och orkar bära upp ryttaren via sin bakdel snarare än sin framdel.

det är inte så svårt eller komplicerat att bygga muskler, det komplicerade ligger i att ryttaren måste ha kunskap nog för att känna av huruvida hästen arbetar i en ändamålsenlig form under de rörelser den ombedes utföra. Har ryttaren koll på detta så byggs muskler....

Jag t'nker faktiskt inte på vad jag gör för att bygga muskler på min häst, jag rider som vanligt. (och med det menar jag ridturer i skogen, i varierande underlag som tex. sand, snö, backar, kullar, snår, tätskog, stubbåkrar mm.)
Musklerna kommer som ett brev på posten med rätt ridning, vila, rätt foder, och skötsel o vård såklart! :)

Något att tänka på, rid hästen inte i statisk form. Gör en övning vilken som helst men låt hästen varva ner i mellan lång och låg, samla ihop den och gör övningen igen.
På detta sätt hinner både kroppen och knoppen med, eventuella spänningar släpper bättre om hästen och ryttaren slappnar av.

Och efter tränings passet glöm inte att strecha både dig och hästen!

Bra !

Nu börjar det likna nåsom got !

Ska vi ta upp ett ämne nu då !?

Vad finns det för bra övningar som stärker aa , va ska man kalla det ? "Bog partiet" ??

Skriv , Skriv åh SKRIIIIV :bump: :banana:

bog partiet, nu ska vi se.
enligt en gammal man som jag har ridit för, så kan man göra något som kallas bog förflyttning.
rid i skritt eller trav i höger varv in på diagonalen känn att hästen bjuder fram mot x. vid x ställ till höger, trampa till höger och flytta bogen med vänster skänkel vid sadelgjorden och gör sedan lika dant i vänstervarv.
Denna övning är väldigt lösgörande och perfekt att använda som uppvärmning. Det har funkat kanon på mina hästar.

Okey!

Ska prova de på 5 åringen :)

Okey , nu ska vi se , hur tränar man bakpartiet på hästen då?

Skriv nu!

Bakpartiet.. Hmm det enda jag kan komma på nu är klättring (både uppför o nerför, stanna i nerförsbacke och sedan backa upp är bra! Annars sliter det ganska mycket på frambenen att klättre neråt)
Galoppfattning, ja övergångar helt enkelt.
Ryggning och direkt fram, man ser då i igångsättningen fram hur ryggen höjs och hur bakdelen jobbar. :d (Särskilt vid tömkörning, detta är ett tips från min Eq)
Cavaletti

hmm skriver mer när jag tänkt färdigt.. ;)

Vilken bra tråd! Då kanske den är någon vänlig själ som skulle vilja tala om för mig hur jag arbetar muskelerna vid manken (dom vid sidan av manken alltså..där det lätt går inåt på hästar.. ) på ett effektivt sätt, det är ett treårigt sto.. Så inga för avanserade saker.. (:

Jag har väl inget speciellt tips för just de musklerna. Jag tycker de kommer av sig själva med varierad ridning/tömkörning och förutsatt att SADELN passar och inte är för liten. På en unghäst som ska sätta muskler är det bästa att ha en sadel som är aningens för bred (självklart ska den sitta bra) för att hästen ska kunna ha en chans att bredda sig.

På en treåring är det allsidig träning för att få jämn muskel byggnad som gäller, inget annat. allsidig träning bygger muskler även vid manken. det viktigaste är att ha en sadel som passar. På unghästen i träning/under uppbyggnad innebär det en sadel som inte är exakt utan gärna lite bredare, som tillåter musklerna att utvecklas under sadeln/vid bogbladen. man kan använda en bra padd (tex Mattes som är anatomiskt korrekt) att padda ut med under uppbyggnaden, när hästen musklar till sig tas padden bort.

varierat är alltså receptet. en 3 åring ska byggas MYCKET försiktigt genom väl avvägd träning med mycket vilo perioder. Den har ännu inte rygg muskulaturen fullt byggd för att bära upp ryttaren, tills den har det avstår man från agressivare hårdare tränings metoder precis som du redan uppfattat.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar