Muskelsträckning..

Inna

Trådstartare
Då jag har en halt häst hemma med vad jag tror är en ordentlig sträckning i bogmuskulaturen undrar jag hur man på bästa sätt tar hand om en muskelsträckning. Finns det något sätt att påskynda tillfrisknandet och finns det saker man absolut bör undvika? Tacksam för alla tips!

Har inte ni en eq.ter som kommer till er i stallet?

Jag tipsar annars gärna om "min" - som om det är akut brukar kunna komma hyfsat snabbt. Han hjälpte mig och Battis efter vår senaste fadäs. :D

Vad gäller övriga tips så är jag inte bra på det.

Jag promenerade Battis för hand i skritt på raka spår (han haltade inte alls i skritt förstås) och masserade med arnikaliniment. Lärorna är dock olika, vissa säger att man absolut inte skall massera om hästen har en sträckning/skada i muskeln, jag masserar om inte hästen visar tecken på smärta eller ogillande. :o

Det kommer en massör på fredag och den förste mars har vi tid för H på Åby. Fast en equiterapeut kan nog vara en idé. Vad kostar den du använder?

Med lång erfarenhet så säger jag så här:
-Arnica!! Båda liniment och piller.
-E.T. med laser och nålar
-Ut och promenera, är hästen väldigt halt, eller springer mkt i hagen, så är boxvila kombinerat med kontrollerat rörelse det bästa. Är den lugn i hagen kan den få gå ut.

Tack för tipsen! Vet ej om jag har någon som kör med laser i trakterna men jag skall höra mig för lite. Vet du vart man får tag på arnikapiller någonstans?

Apoteket brukar ha. :)

Ang. massage på muskelskador, så stämmer det att man ej ska m a s s e r a muskeln, man ska bara massera in linimentet. Helt ytlig massage alltså.

ok, det var ju bra att veta, det där med massagen.. Fast det har nog massören koll på (får man ju hoppas i alla fall). Men då skall jag bara gå på med liniment fram till på fredag. Tackar!

Man skall inte massera i akut skede. När det sedan börjar läka så är massage jättebra (hrmm...och billigare än 700:- :angel:) Ibland är det dock svårt att avgöra vad som är akut, eller inte. I allmänhet kan man säga att det skall inte vara varmt & svullet eller alltför ömt.
Mvh/Marie

Kom nu inte här och kom... ;)

Jag betalar visserligen gärna 700kr (vitt då förstås med kvitto) för den behandling som görs. Tar ju oftast mer än en timma och ger långvarig och omgående effekt. Häftigt! :bump:

Jo, du har rätt. Akupunktur är jättebra ibland! Tänker (fantiserar) bara på vad jag skulle tjäna om jag tog sådana priser :p

Måste också få påpeka att mina priser förstås också är vita, och att jag kan ge skrivna kvitton (ifall någon trodde något annat).

Mvh/Marie

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 198
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar