Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Då jag har en halt häst hemma med vad jag tror är en ordentlig sträckning i bogmuskulaturen undrar jag hur man på bästa sätt tar hand om en muskelsträckning. Finns det något sätt att påskynda tillfrisknandet och finns det saker man absolut bör undvika? Tacksam för alla tips!
Jag promenerade Battis för hand i skritt på raka spår (han haltade inte alls i skritt förstås) och masserade med arnikaliniment. Lärorna är dock olika, vissa säger att man absolut inte skall massera om hästen har en sträckning/skada i muskeln, jag masserar om inte hästen visar tecken på smärta eller ogillande.
Med lång erfarenhet så säger jag så här:
-Arnica!! Båda liniment och piller.
-E.T. med laser och nålar
-Ut och promenera, är hästen väldigt halt, eller springer mkt i hagen, så är boxvila kombinerat med kontrollerat rörelse det bästa. Är den lugn i hagen kan den få gå ut.
Tack för tipsen! Vet ej om jag har någon som kör med laser i trakterna men jag skall höra mig för lite. Vet du vart man får tag på arnikapiller någonstans?
ok, det var ju bra att veta, det där med massagen.. Fast det har nog massören koll på (får man ju hoppas i alla fall). Men då skall jag bara gå på med liniment fram till på fredag. Tackar!
Man skall inte massera i akut skede. När det sedan börjar läka så är massage jättebra (hrmm...och billigare än 700:- ) Ibland är det dock svårt att avgöra vad som är akut, eller inte. I allmänhet kan man säga att det skall inte vara varmt & svullet eller alltför ömt.
Mvh/Marie
Jag betalar visserligen gärna 700kr (vitt då förstås med kvitto) för den behandling som görs. Tar ju oftast mer än en timma och ger långvarig och omgående effekt. Häftigt!
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.