Muskelstärkande övningar för ryggen på hästen

L

Lindegaard

Jag har ett varmblod som har börjat tappa alla muskler i ryggen, så nu undrar jag om det är någon som vet några bra övningar som bygger upp muskelaturen i ryggen.
 
Sv: Öningar

Om du arbetar hästen korrekt, alltså får ner den på tygeln så bär hästen naturligt upp ryggen och stärker muskulaturen. hur går han när du rider? högt med huvudet? ryggen sänkt? att göra markarbete kan också fungera men ta först reda på om han arbetar korrekt eller om han kanske har något problem med just ryggen.
 
Sv: Öningar

Jag är ingen expert men eftersom ingen nämnt det ännu så vill jag bara påpeka att det kanske har med fodret att göra. Brist på något kanske?
 
Sv: Muskelstärkande övningar för ryggen på hästen

Hej Lindegaard!

En orsak till att hästen tappar muskler kan vara proteinbrist. Det är inte bara rätt träning som bygger muskler för utan rätt foder finns det inget att bygga av. Kanske har det höet du ger i år lägre proteininnehåll än förra årets hö?

Gör en foderanalys av ditt hö! Kvoten mellan protein och energi ska vara 5-6 för att underhålla befintliga musklar på en vuxen häst och minst 6 för att bygga muskler.

För att bygga upp överlinjen är skritta i skog och mark det absolut bästa. Lång tygel, över stock och sten, uppför och nedför backar, svänga runt träd, etc. På det här viset får hästen både lyfta på benen och böja sig i kroppen på ett avslappnat vis. När hästen går med huvudet lågt för att se vart den går höjs ryggen automatiskt. Promenera gärna med hästen varannan eller var tredje dag så att ryggmusklerna får jobba utan belastning ibland.

Lycka till!
 
Sv: Muskelstärkande övningar för ryggen på hästen

Jag har ett varmblod som har börjat tappa alla muskler i ryggen, så nu undrar jag om det är någon som vet några bra övningar som bygger upp muskelaturen i ryggen.
Se först till att din sadel har en rejält bred kanal. En smal sadel förhindrar blodcirkulationen som i sin tur gör att muskler förtvinar. Skritter på lång tygel en, två, tre, fyra timmar kommer att bygga ryggmusklerna. Rid varannan eller var tredje dag. Det är vilopauserna mellan jobben som bygger musklerna, precis som hos människan . Så kliv av ridplanen, glöm att " rida i form", ge dej ut i skogen, bra för hästens kropp o själ!
 
Sv: Muskelstärkande övningar för ryggen på hästen

Tack för alla tips. De kommer nog till nytta :smirk:
 
Sv: Muskelstärkande övningar för ryggen på hästen

Klättra är en något som bygger bra muskler i ryggen! Öpnna, sluta och galoppfattningar =)
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp