Muskelkramper i rygg och kors

Glimfeather

Trådstartare
Det handar om min medryttarhäst som fått "muskelkramper" i rygg och kors och "tappar" frambenen så hon nästan ramlar. Detta har hänt två gånger efter ridning. Ingen hälta, ingen feber, och det släpper vid rörelse.

Hästen är ett 7-årigt pintosto som aldrig varit sjuk innan, förutom en hovbensinflammation i vintras. Hon går på bete dygnet runt sedan april, får inget tillskottsfoder och är något överviktig. Rids varje dag i princip.

Och innan någon frågar: Veterinären är inkopplad

Jag tar den långa versionen:
I början av Juni var vi iväg på dressyrträning. 40 minuter mest skritt, lite trav och galopp dit, 45 minuter ganska hård träning, och 40 minuter lugnt hem, lite lugn trav, men allra mest skritt.

Hästen är i bra form, både muskelmässigt och konditionsmässigt. Så detta var inget jätteanstängande för henne, men såklart var hon svett och lite mör, men ändå pigg och glad.

Precis när vi kom in i stallet och jag ställt henne i stallgången började hon bete sig konstigt så jag tog ut henne ute för jag trodde hon ville kissa. Det såg ut som hon försökte, men det kom inget. Ägaren kom ut och vi ställde in henne i boxen där hon blev väldigt orolig och jag fick med nöd och näppe av sadeln.

Hon var väldigt spänd och darrade i ryggen och över korset och "tappade" frambenen så hon nästan ramlade. Hon verkade må bättre när hon rörde sig så vi gick lite på stallplan och då släppte "kramperna" och hon fick kissat lite. Men så fort vi stannade började det igen.

Vi ringde veterinären såklart, men detta var en söndagkväll så vi fick inte tag på den vanliga och distriktaren var iväg på ett annat fall långt från oss. Men vi fick i alla fall order om att ställa in henne med täcken på och så skulle vi höras senare.

Hästen blev som vanligt på kanske 20 minuter, men fick stå inne över natten på vår vanliga veterinärs inrådan. Hon kom dagen efter och tog ett blodprov för att se om det var korsförlamning, vilket det visade sig att det inte var. Veterinären sa: En gång är ingen gång, händer det igen så får vi börja utreda.

Frid och fröjd.

Fram till igår. Jag var ute på en knapp 2-timmarsrunda, en lugn tur och hästen är som sagt i bra form och var pigg och glad hema vägen.

Men när jag ställde henne i gången började hon bli orolig så jag släppte in henne i böxen och tog av sadeln och hon visade på samma sak igen. Jag ringde ägaren som kom ut och vi tog en promenad men henne och hon slappnade av och var som vanligt. Tills vi stannade. Denna gången var det inte lika kraftigt och det gick över på 5-10 minuter.

Veterinären är som sagt inkopplad. Men tills vi fått klarhet i vad detta kan vara: Någon som varit med om detta och vad visade det sig bero på?
 
Senast ändrad:
Sv: Muskelkramper i rygg och kors

Googlade lite och kom av en händelse in på en sida om sjukdomen Hypp. Är det möjligt att det kan vara det? Hon är ju en korsningshäst och kan mycket väl ha quarter bakom sig. På pappas pappas sida är det mest hannoveranare och sedan kan man följa stammen hur långt som helst. Pappas mor kan man bara följa ett par generationer.

Mammans sida vet jag inte så mycket om, eller ingenting snarare, förutom mammas namn. Kan höra med ägaren om mammas far och mor-morfar.
 
Sv: Muskelkramper i rygg och kors

Sitter du kl 4 på morgonen och googlar sjukdomar din stackare.. :(
Jag har aldrig hört talas om nåt liknande innan (förutom korsförlamning som det ju inte var) Så berätta gärna vad veterinären har sagt! Har hon ställt diagnos? Typ av Prover?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 232
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 263
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp