Muskelbyggartråd

Elisha

Trådstartare
Muskler

Har ni några bra tips hur man bygger mer muskler på hästen? (Förutom klättring & hoppa studs.) Min häst har iof rätt bra med muskler, men vill att hon ska få ännu mer så hon blir ännu "starkare" i dressyren.:p :love:

Jag tänkte skapa en tråd där man kan dela med sig av övningar som får ens häst att till slut bli en riktig muskelknutte. Och då syftar jag inte på att hästen ska gå rätt, utan mer sådant som klättring och liknande. Ange även intensitet, hur ofta med mera med mera. Allt ni kan komma på! :banana:

Sv: Muskelbyggartråd

En till två timmars skritturer i skog och mark, 2-3 dagar i veckan

Tjugo-tjugofem minuters klättring i "lätt backe" 1-2 dagar i veckan, lämplig uppvärmning till dressyrjobb.

Lösgörande arbete, 30-40 minuter, 5-6 dagar i veckan, dvs formgivande arbete både på bana och i skogen.

Samlande arbete, 30-40 minuter, 2-3 dagar i veckan.

Det har fungerat bra för mig, som har en ryggmärgsskada och för min 22-åriga halvblodsdam i lätt arbete. Vi har fått mkt beröm för kondition, hull och muskulatur, av instruktörer, grannar, vänner, veterinärer och hovslagare som varit på besök.

Mvh

IngelaH

Ett problem som jag antar att de flesta har- som inte bor i närheten av en skog är hur man skall göra om man inte kan skritta i skog ett par dagar i veckan. Räcker det med att bara skritta, och hur ska man annars göra?

Det har jag aldrig ens tänkt på, att klättra innan ett dressyrpass. :idea:

Vintertid skrittar jag i stort sett bara, ja... och då är det gärdesvägar, asfalt, grusvägar och vad jag kommer över... Hittar jag en gammal träda med lagom snö, där jag mindes hur trädan såg ut beträffande hål och ojämnheter, så skrittar jag gärna där också givetvis med markägarens tillåtelse.

Vad kan man göra om man inte har några backar och hästen inte kan gå i rätt form??

Rida i djup snö i skritt och trav, rida på stranden, då blir det både lite klättring och så får dom jobba med benen för att gå i sanden, kommer kanske med några mer tips längre fram.

Svarta_Bringan skrev:
Vad kan man göra om man inte har några backar och hästen inte kan gå i rätt form??

Jag tar mig friheten att citera mig själv, från en annan tråd här på fritidsridning, Arbeta med bakbenen. I det fallet gällde det visserligen ridtravare, men jag har använt den varianten även vid inridning av arabhingst och tillridning av fd galoppör och igångsättning av gamla halvblodshästar som jag snubblat över. :smirk:

Jag jagade sköthästar under större delen av min uppväxt, förutom att jag hängde på ridskolan. Det visade sig dock inte vara någon enkel sak att hitta sköthästar. Handikappryttare och dressyrnörd, som jag var vågade jag mig inte på fd galoppörer, fd travare och unghästar. Det fick helt bli, så att jag hängde med kompisar och på nåder fick klappa, borsta och rida en stund om jag var snäll... Och så fanns det en hästhandlare av den gamla stammen mittemot farmor och farfar, där man kunde få borsta, mocka och rida en sväng.

Med åren hittade jag ett par ridtravare, som jag började lägga ner energi på. Ägare och de som kände hästarna sa, att de var heta, svårridna och att man skulle ha det bettet och de inspänningstyglarna och den utrustningen. Visst... jag började i den ände de sa, men upptäckte snart att hästarna var heta, springiga och ovilliga till jobb. Jag fick helt enkelt inse, att det var att börja om från början.

Jag tog bort graman och skarpa bett. Jag red enbart på vanligt tränsbett. I skogen hade jag martingal, främst för min egen säkerhets skull. I paddock, red jag utan. Tyvärr kunde det hända att ägaren plockade in någon kompis, som tog en galopprunda i skogen när hon kände för det, med graman, eller pelhamstång utan delta, varpå hästarna var helt okontaktbara under 14 dagar sen. Och då kunde det hända att jag använde en löst spänd halsförlängare, för att få hästarna att gå ner i varv ett par dagar.

Jag började med att skritta, skritta, skritta... uppsuttet ute i skogen 3-4 dagar i veckan. Rakt ut bland träd, buskar och stenar. Vi snirklade oss runt både här och där, klev i olka mossor och lavar. Hästarna fick börja tänka, titta sig för och lyfta fötterna. När jag inte skrittade uppsuttet, longerade jag i hagen, eller paddocken, med och utan bommar i skritt och trav, med lätt inspänning för att låta hästen känna var den arbetade rätt med ryggen.

I skogen skrittade jag nog i ungefär 3 månader. Men med tiden började jag jobba lite lätt uppsuttet i paddocken också. I skritt, med halter och igångsättningar, snirkla runt koner och hinderstöd, samt "balansera" mellan bommar och skritta över bommar. När hästarna började vila mer på steget och lyssna på min inverkan, började jag lägga till travigångsättningar och avsaktningar, alltså inga långa travpass under ryttare utan bara övergångar.

När gas, broms och lättare svängövningar fungerade i skritt och trav, började jag ställa högre krav med att lägga till ett par steg i skänkelvikning till och från spåret och började även att nosa på framdelsvändningar.

När jag hade kommit så här långt i arbetet, så orkade hästarna balansera både sig själva och mig i trevlig form och då kunde jag även börja lägga in korta galoppfattningar. Bara fattningar och avsaktningar.

Med tiden fungerade hästarna väldigt trevligt både ute i skogen i alla gångartre och på banan. Arbetskamraten till hästägaren, insåg att det inte var så enkelt att bara busrida, utan att man ibland även behövde tänka på HUR man red. Hon var faktiskt till och med, med och hoppade en av ridtravarna, som jag lade ner hela min själ i på två clearrounder och gick nolla i bägge klasserna. Hon erkände själv att det hade hästen inte gjort innan jag utbildat den.

Jag lurade upp en kompis, som var granne med hästägaren som ridit en av travarna förut på hästen jag var mest nöjd med och de som såg henne rida, undrade vad jag hade gjort med hästen.

Jag svarade bara, "Det jag gör med alla hästar jag träffar, oavsett ras och bakgrund. Jag använder mig av min häst- och ridglädje."

Man får inte ha BRÅTTOM, det är det främsta rådet jag vill ge. Låt det ta tid, lär känna hästen och framför allt variera arbetet och ha roligt!

Många av de övningarna som nämns i texten ovan är exempel på lösgörande övningar och lösgörande övningar är en av grundpelarna, för att få hästen på tygeln.

Lycka till och glöm inte att ha roligt med din häst.

Mvh

IngelaH

IngelaH skrev:
Jag tar mig friheten att citera mig själv, från en annan tråd här på fritidsridning, Arbeta med bakbenen. I det fallet gällde det visserligen ridtravare, men jag har använt den varianten även vid inridning av arabhingst och tillridning av fd galoppör och igångsättning av gamla halvblodshästar som jag snubblat över. :smirk:

Många av de övningarna som nämns i texten ovan är exempel på lösgörande övningar och lösgörande övningar är en av grundpelarna, för att få hästen på tygeln.

Lycka till och glöm inte att ha roligt med din häst.

Mvh

IngelaH

Måste bara passa på att säga det IngelaH; jag beundrar dig för du förklarar allting så bra, just i detta inlägget var det inte någon förklaring direkt, men i många av dina andra inlägg lägger du upp allting så att man förstår :love:

FridaW skrev:
Måste bara passa på att säga det IngelaH; jag beundrar dig för du förklarar allting så bra, just i detta inlägget var det inte någon förklaring direkt, men i många av dina andra inlägg lägger du upp allting så att man förstår :love:

:o Tack, vad snällt sagt.

Jo, jag börjar komma i vårstämning igen och längtar upp på hästryggen på allvar efter en tung och deppig vinter. Då letar jag fram gammal skåpmat, från gamla riddagböcker och småskräp och krafs, från kurser och clinics... Bo Tibblin, Lussan, Kyra, som fotfolk och blandade barock-och centrerade instruktörer, samt att inte förglömma, alla år på ridskolan. Där jag fortfarande hänger på läktaren och deltar i en och annan extra dressyrgrupp när jag har pengar över.

Bra ridövningar för att stärka hästen

Jag har nyligen köpt en häst på 5 år som är ganska omusklad - änsålänge :bump:
Jag behöver massa tips på ridövningar som är nyttiga och bra för att stärka hästen, särskilt bakdelen som är lite muskelfattig.

Klättra kommer jag att göra mycket, det är ju toppen, och rida över cavaletti bommar också. Men mer? Vad finns det för bra övningar som man kan göra så att hästen blir välmusklad och fin? :d

(( Fel forum kanske, har ingen aning om var jag ska lägga den här tråden :p ))

Sv: Bra ridövningar för att stärka hästen

Som du själv säger.. Klättra och cavaletti.. Men även studs, tempoväxlingar, ut i skogen och kliv över rötter och stenar så hästen måste lyfta på benen..
Ut o cantra innan dom plöjer sönder åkrarna.
Rid i rund och låg form i början för att stärka..

Lycka till!

Sv: Bra ridövningar för att stärka hästen

_Mimmii_ skrev:
Jag har nyligen köpt en häst på 5 år som är ganska omusklad - änsålänge :bump:
Jag behöver massa tips på ridövningar som är nyttiga och bra för att stärka hästen, särskilt bakdelen som är lite muskelfattig.

Klättra kommer jag att göra mycket, det är ju toppen, och rida över cavaletti bommar också. Men mer? Vad finns det för bra övningar som man kan göra så att hästen blir välmusklad och fin? :d

(( Fel forum kanske, har ingen aning om var jag ska lägga den här tråden :p ))

Det finns redan hur många trådar som helst ang. detta så kolla dej omkring lite i forumet så lär du få ganska många bra svar.

Svarta_Bringan skrev:

Träna dressyr och så småningom få hästen att arbeta i rätt form

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Cattis_E
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka