Jag håller på att lära mig rida på "riktigt" och har på bara en måndag lyckats rida upp min hästs manke till oanade höjder, underbart, men på vägen har det på grund av nuvarande sadel eller att det faktiskt fattats muskler hela tiden uppenbarat sig ett muskeltomt parti efter manke och bog. Jag ringde ut en av länets mest omtalade sadelutprovare och får föreslagit en sadel som har för trång kanal och som faller ner vid manken. Jag tror också att mankfriheten sidledes är för dålig. (Jag har tittat på Scleese's 9-punkts video). Nu har jag bokat tid hos en annan, denna gång en sadelmakare. Vad ska jag vara uppmärksam på vid besöket och vilket är det bästa sättet att lösa vår problematik?
Jag hittar också motstridiga råd angående koppjärnets anpassning. Vissa uppger att det ska följa muskelprofilen vid manken mätt 2-3 cm bakom bogbladet. Andra anser bogvinkeln. Vilka åsikter finns här på buke? På min häst är det stor skillnad på de två måtten just nu och jag inser att vi kan befinna oss i någon sorts moment 22.
Jag hittar också motstridiga råd angående koppjärnets anpassning. Vissa uppger att det ska följa muskelprofilen vid manken mätt 2-3 cm bakom bogbladet. Andra anser bogvinkeln. Vilka åsikter finns här på buke? På min häst är det stor skillnad på de två måtten just nu och jag inser att vi kan befinna oss i någon sorts moment 22.