muskel bristning

H

_hekla_

;) :smirk: hej min häst har fått en muskel bristning i bakbenet är det någon som vet något smart tips som kan påskynda läkningen?? tacksam för svar :P :smirk:

Sv: muskel bristning

Massage och stetching, dock inte i det akuta skedet utan under läketiden. Leta upp en dipl massör som hjälper dig. Massera ej själv utan du låtit en massör visat.
Sen bör den delen av muskeln ej ansträngas, men beror också på hur stor bristningen är.

Sv: muskel bristning

Muskelbristningar läker ofta fort och bra. Det är viktigt att röra på hästen under läkningen för att det ska läka på rätt sätt. Men inte belasta så mycket att skadan blir värre. Om bristningen är lite större kan det behövas antiinflammatorisk medicin, har du pratat med någon veterinär? I så fall har du säkert också fått ett lämpligt rehab-schema att följa. Annars, skritta hästen så att det inte blir bindvävsärr i muskeln och lägg upp en plan för igångsättningen ihop med din massör. Muskelfibrerna nybildas på tre veckor, men HÄSTEN kan bli bra både fortare och mera långsamt, det beror på vilken muskel det är och hur mycket som är av.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
725
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 346
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd