Mushanar - en och en?

Q

Queen

Jag läste på någon musuppfödares hemsida att honorna säljs två och två medan hanarna kan säljas en och en eftersom de kan börja bråka om de är tillsammans med andra hanar.
Så ska man ha EN mus så skulle man skaffa en hane.
Kan/bör man verkligen hålla möss en och en?
Jag har hört att åtminstone råttor abslout inte ska hållas en och en men möss verkar det tydligen gå bra med...
Hur är det egentligen?

Sv: Mushanar - en och en?

Så här står det på SVEMUS hemsida: www.svemus.org

Det är ganska vanligt att en mushane inte kommer överens med andra mushanar, vilket betyder att den i så fall får bo ensam. Trots detta är möss flockdjur.

Tänk på att möss luktar, i synnerhet hanar. Rent av riktigt mycket i min mening...

Gerbiler luktar ingenting, och hanarna går mycket bra ihop två och två eller tre och tre. Lite större är dom, men jättejättesöta och goa lukt *sniffsniff* luktar bara gott!

Håller med - gerbiler är underbara :love:
Har dock inte kvar några själv, men skulle inte tveka att skaffa det igen. Har haft möss, och skulle aldrig skaffa det igen. Men många gillar ju möss, så det är väl en smaksak - som allt annat...

Okej!
Nu blev jag ju liten sugen på gerbil ju :d
Hur skiljer sig dom från råttor/möss?
Blir de äldre, är de tamare o.s.v?

Queen skrev:
Okej!
Nu blev jag ju liten sugen på gerbil ju :d
Hur skiljer sig dom från råttor/möss?
Blir de äldre, är de tamare o.s.v?

Mina har aldrig blivit äldre än 2½ år, men de kan bli både 4 och 5 år. Det är en förhållandevis "frisk" gnagarart, ingen av mina åtta honor som jag haft under åren, har fått några allvarliga sjukdomar, knappt ens förkylningar.
Gosiga och rara har de varit, men inte fullt så kärvänliga som råttor. De är för aktiva och nyfikna för att sitta still och bli klappade nån längre stund. Men absolut inte otama, utan lugna och lättfångade (särskilt de här sista som kommer från en seriös uppfödare).

Rekommenderas! Allergi"vänliga" är de också, jag tål dem utmärkt, däremot inte tamråttor eller marsvin nuförtiden.

:love:

Lejonflickan skrev:
Mina har aldrig blivit äldre än 2½ år, men de kan bli både 4 och 5 år.

Min hona (var två från börja) blev 6 år :banana: :banana: :banana: :banana: ( Snacka bra skötsel va????)

rattalskare skrev:
Min hona (var två från börja) blev 6 år :banana: :banana: :banana: :banana: ( Snacka bra skötsel va????)

Ja mina har väl sprungit sej till döds då, eftersom de kutar lösa timtals om dagen.

Lejonflickan skrev:
Ja mina har väl sprungit sej till döds då, eftersom de kutar lösa timtals om dagen.

Nej det tror jag inte jag eller rättare sagt min Gerbil hade väl bara turen att ha ett lång och friskt liv! men den senaste veckan (när hon levde) hade hon en *liten* knöl under bröstkorgen sedan växte och växte den rådfrågade veterinär och h*n sade att så länge hon sprang omkring och åt drack och *levde livet* så skulle hon få leva.... Hittade henne död på en lördags kväll i pausen av Titanic på Tv4........ :(

Heja rådisar med långt liv! Eller varför inte evigt som Mr Jingles (i "Den Gröna Milen")..

Lejonflickan skrev:
Heja rådisar med långt liv! Eller varför inte evigt som Mr Jingles (i "Den Gröna Milen")..

Just precis! Heja heja :bump:

Lejonflickan skrev:

Det var väl en mus, ingen råtta ;)

Är det förästen någon som vet något om den :D

Det skulle vara kul och veta lite om "stjärnan" :banana:

Den var ju jätte - duktig på att rulla sytråd, kan de göra så i verkligehet, är det så pass smarta att man kan lära dom sånnt :eek:

Just det tricket tror jag inte var dataanimerat, så det kan dom nog!

Lejonflickan skrev:
Just det tricket tror jag inte var dataanimerat, så det kan dom nog!

Coolt :)

Fan, vad jag ska lära min mus konster asså :D

Ska skaffa circus hemma :rofl:

Haha jag och min kompis hade cirkus när vi var små... Jag fick vara en clown som skulle få en tårta (eller ja, det var en kudde då... :angel: ), la den på golvet och blåste ut ljusen, men så ramlade jag på den.
Kompisen skulle ta sig hamster på en låda, hålla fram en pinne som den bet fast i och dra runt den :P
Och så bjöd vi på isglass. Hemmagjort då av gamla glasspinnar och vatten i frysen, hände att man tog lite saft... Fick några åskådare men när vi skulle ta 5 kr/person i inträde ville ingen komma längre :P

gul_zebra skrev:
Haha jag och min kompis hade cirkus när vi var små... Jag fick vara en clown som skulle få en tårta (eller ja, det var en kudde då... :angel: ), la den på golvet och blåste ut ljusen, men så ramlade jag på den.
Kompisen skulle ta sig hamster på en låda, hålla fram en pinne som den bet fast i och dra runt den :P
Och så bjöd vi på isglass. Hemmagjort då av gamla glasspinnar och vatten i frysen, hände att man tog lite saft... Fick några åskådare men när vi skulle ta 5 kr/person i inträde ville ingen komma längre :P

Ha ha, kul.

Men Gerbiler verkar mysiga, möss med och råttor för den delen...
Svårt om man skulle tvingas att välja, he he

Inte läst vad de andra skrivit. Jag skaffade två hanmöss som var syskon om jag int eminns fel men de började slåss iaf så jag fick ha dem i varsin bur. Sen så luktar de mycket också så att du vet.

Gerbils har jag haft, de var nog roligare, hade dom ofta lösa i hela mitt stora rum men de var inte så skygag så det funkade bra. Däremot satt de ju aldrig still så mina var iaf svåra att hålla i men som sagt, det var mysigt att ha dom springandes på govlet när jag satt med min läxor. Eller ja golvet, de klättrade upp i sängen med och kilade runt under överkastet ;)
Dessutom luktade de inte alls, hade toa-lätt som strö till dom och de tog upp lukten som blev.

Jag har vanligt kutterspån till mina gerbiler, men de gör sina behov antingen i sandbadet (bytas lite oftare) eller på hyllan, där man kan torka av det varje kväll. Det luktar aldrig från deras bur...
Toalätt är egentligen inte särskilt bra till gerbiler då de har ett väldigt utpräglat gräv-behov, och toalätt är kass att gräva i.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
198
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: Görel
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: Daimstruten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama