Mush till valp

fejt

Trådstartare
Jag vill ge min valp Mush Vaisto Puppy. Enligt enligt utfodrningstabellen ska hon ha 3 bollar. Jag kan läsa men det känns så lite. Hon slukar en sån boll på max tio sekunder och jämfört med tre dl uppblött torrfoder är det ju ingenting känns det som. Input?

Jag vill ge min valp Mush Vaisto Puppy. Enligt enligt utfodrningstabellen ska hon ha 3 bollar. Jag kan läsa men det känns så lite. Hon slukar en sån boll på max tio sekunder och jämfört med tre dl uppblött torrfoder är det ju ingenting känns det som. Input?

Hur stor är hon? Hur stor kommer hon bli? Ras? Ålder?

Precis som @linnsan sa: Hur stor är hon? Hur stor kommer hon bli? Ras? Ålder?
Men sedan att hunden äter upp maten fort är inget du behöver vara orolig över, det är fullt normalt, min ena hund äter också sina mushbollar på fem röda. :)

Om jag inte bryter upp och geggar runt 250 g blocken med Mush så försvinner ett sådant i en tugga. Så du kan ju prova att smeta runt bollarna lite i skålen om du vill få ner takten. :)

Vad är den förväntade vuxenvikten? Börja med 2 % av den om dagen och avrunda åt det håll som känns bäst (bollarna väger 25g).
Man märker ganska snabbt om hunden lägger på sig eller blir för smal och då justerar man mängden efter det istället. Alla är individer och vissa behöver mer eller mindre än andra :)

Känns det som väldigt lite mat och hon inte blir nöjd kan du gojsa ihop det med lite grönsaker som utfyllnad!

Vad är den förväntade vuxenvikten? Börja med 2 % av den om dagen och avrunda åt det håll som känns bäst (bollarna väger 25g).
Man märker ganska snabbt om hunden lägger på sig eller blir för smal och då justerar man mängden efter det istället. Alla är individer och vissa behöver mer eller mindre än andra :)

Känns det som väldigt lite mat och hon inte blir nöjd kan du gojsa ihop det med lite grönsaker som utfyllnad!

Aha! Två procent av vuxenvikten. Jag trodde nuvarande vikt. Då ska hon ha mellan 150 och 300 gram. Inte 60 gram som jag trodde.
Hennes vuxenvikt är mellan fyra och åtta kilo. Förmodligen 6-7.
Visst har jag fattat rätt då?

Aha! Två procent av vuxenvikten. Jag trodde nuvarande vikt. Då ska hon ha mellan 150 och 300 gram. Inte 60 gram som jag trodde.
Viss skillnad ja :D 2-3 % av förväntad vuxenvikt brukar bli bra. Ebrah åt dock mer än så ;) Jag väntade mig att hon skulle väga 20kg och hon borde alltså ätit ca 400g per dag. När hon var 3-4 månader åt hon ca 1kg per dag, utan att vara tjock. Sedan när hon inte växte lika fort så åt hon självmant mindre. Samma hull på henne genom hela uppväxten fram tills hon närmade sig ca 1 års ålder. Hon fick så mycket mat hon ville ha fram tills hon var lite mer än 1 år gammal, sedan blev hon lite väl rund :p

Jag får det till 140-210g om jag räknar 2-3 % på 7 kg och jag skulle i så fall börja med 6-7 bollar. Men det baserar jag på att jag utöver maten gav torrfodret min valp fick med från uppfödaren som godis. Ska hon bara äta mat och inget extra kan du nog börja med 8 bollar.
Sen ska det som sagt anpassas efter individen, det här är ju bara utgångspunkten som "oftast fungerar".

Senast ändrad:
Jag får det till 140-210g om jag räknar 2-3 % på 7 kg och jag skulle i så fall börja med 6-7 bollar. Men det baserar jag på att jag utöver maten gav torrfodret han fick med från uppfödaren som godis. Ska hon bara äta mat och inget extra kan du nog börja med 8 bollar.
Sen ska det som sagt anpassas efter individen, det här är ju bara utgångspunkten som "oftast fungerar".
Det är tur att det finns andra hjärnor när ens egen inte funkar...:D
Jag börjar med 8 så får jag se hur det blir. H
Tack för hjälpen:up::)

Det är tur att det finns andra hjärnor när ens egen inte funkar...:D
Jag börjar med 8 så får jag se hur det blir. H
Tack för hjälpen:up::)
Jag var också jätteförvirrad över Vaiston till valpen så jag vet hur det känns!
Men han och brorsorna är rätt lika (men min vovve är förstås bättre på alla sätt :angel:) så det ser ju ut att ha gått bra ändå. :laugh:

Oj, det glömde jag. Hon är en dvärgschnauzer, 12 veckor och väger ca tre kg (ska vägas på fredag).
@linnsan
@Wenniz

Grattis på tremånadersdagen hälsar brorsan (som vägde 3,6 kg hos veterinären idag) :-). Jag har också Mush vaisto och VoH köttbullar i frysen men har inte testat ännu. Har också fått rådet att dosera så att det motsvarar 2% av vuxenvikten.

Tittar man i stamtavlan så borde din valp väga strax över 7 kg som vuxen. Skulle tippa på typ 7,2-7,5 kg :)

Grattis på tremånadersdagen hälsar brorsan (som vägde 3,6 kg hos veterinären idag) :-). Jag har också Mush vaisto och VoH köttbullar i frysen men har inte testat ännu. Har också fått rådet att dosera så att det motsvarar 2% av vuxenvikten.
Tack! Hälsa tillbaka :heart Det ska bli spännande att se vad Aska väger.

Om den kommer väga runt 7 kg som vuxen, så ge den runt 6 bollar per dag - 150 gram. öka eller minska efter hand du om du märker det behövs :)

Det beror helt på hur stor hon blir. Men din valps föräldrar och morföräldrar verkar ligga på ca 34 cm i mankhöjd så sannolikheten är stor att din tik kommer göra det också. Vet du hur hög hon var vid 7 veckors ålder? Det brukar ge bra information om hur hög hon kommer bli till sist.
Mina två tikar är båda åt det mindre hållet - en strax över 30 cm och en 31-31,5 cm och de väger 6,5 kg och 6,8 kg när de är i bäst hull :)
Tikar som är större brukar mer ligga på 7 kg och uppåt. Hanarna oftast mellan 8-9 kg,

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 844
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 814
Hundhälsa Min drygt 6 månaders valp har alltid varit enormt kräsen och ratat sitt foder. När vi gick från torrfoder till råfoder (Vom puppy)...
Svar
4
· Visningar
994
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 411
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka