Musch Barf färskfoder

Sv: Musch Barf färskfoder

Jag har bara gett ett av deras köttmål en gång, som variation till det andra köttet min hund ändå får. Jag kommer dock inte köpa det igen utan hålla mig till att köpa malet kött från Emmzo om jag ska ha sådant.

Det viktigaste att komma ihåg med Musch är att deras foder inte är vitaminiserat osv som ett vanligt färskfoder. För att hunden ska få i sig allt den behöver så måste man växla mellan de olika sorterna. De olika korvarna var och en för sig blir alltså inte ett helfoder, utan det är först när man kombinerar dem som de blir det.

Själv tycker jag att det är smidigare att ge ett vanligt färskfoder och blanda ut det med köttiga ben, rent kött osv. Men jag hade utan minsta tvekan hellre gett Musch än torrfoder.

http://www.musch.se/produkter/musch-barf-produkter

Jag hade inte hört talas om det här tidigare tills nyligen då en bekant talade sig varm om detta. Någon som provat detta, har någon åsikt - negativ/positiv?

Jag har nyss kört det en månad ca.
Fick prova en gratismånad;)

Positivt
* fin päls
* mindre avföring
* hon ÄLSKAR det

Negativt
* hon blev konstant hungrig (kunde inte öka på mängden heller, då hade hon ökat i vikt)
* hon reagerade med klåda av fodret.. (sannolikt är det gris hon reagerar på och både köttmål och mål med kött och ben är baserat på gris)

Min äter så gott som bara Musch, eftersom det är lätt att få tag i här. Hon äter också köttiga ben och olika inälvsblandningar. De har ju många olika sorters korvar. Vissa är färdiga måltider, och andra olika inälvsblandningar, hjärta, maletkött med och utan ben o.s.v. Som någon sa ovan får man ju hålla koll på vad hunden äter, man ska alltså blanda olika korvar och vara rätt noggrann.

Jag varierar med en annan produkt också, beroende på vad som är tillgängligt för stunden. Ger också tillskott beroende på vad hon äter.

Vi har gillat maten, vi har väll hållit på i lite mer än ett år nu. Pälsen är glansig, magen funkar fint, hunden är inte hungrig, den bygger muskler, orkar, har ingen tandsten, fiser inte o.s.v.

Gav Murremix ett tag. De har vitaminerade portioner, men var svårare att få tag på. Ger ibland Maukas produkter också, de är ganska direkt jämförbara med Musch (kanske t.o.m exakt samma produkt.)

Precis som om man gav helt otillagade ben och kött (som Vallis gör) får man räkna efter och se så att hunden får i sig vad den ska. Jag gör färdiga portioner så det blir lättare att hålla koll. Sen får man justera enligt hull och kondition, motion o.s.v.

Det bästa med Musch och de andra produkterna är att de för mig är lokalproducerat. Köttet kommer alltså från mina hemtrakter.

Ni som ger Musch hur ser er veckoschema? jag ser att de flesta återförsäljare har "bara" måltider och det skulle man nog behöva tillsätta kalk eller nåt?

Nu har jag inte läst jättenoga på innehållet på alla deras produkter, men varför skulle man behöva tillsätta något? Måltiderna är väl ändå "kompletta" med kött och ben, och så får man såklart ge inälvor då och då utöver det.

Tack! Då var det just alla de sorter som en butik INTE hade. men en till i min lilla Eslöv ska börja med musch och de ska ha 13 (!!) sorter! :)

När det gäller kyckling så är det ju dock väldigt lätt (och mycket billigare) att köpa rena kycklingvingar i mataffär. Då kan man få 1kg för ca 20kr. Tar inte jättemycket plats i frysen heller. Sedan går det utmärkt att ha tex 3 olika köttsorter att variera mellan. Själv ger jag kyckling, nöt, lamm och vilt + inälvor. Blandar så att det blir ungefär lika mycket av alla olika köttslag och sedan mellan 5-10% inälvor av olika slag.

Det som Musch säljer, som jag inte ger, är alltså tex nöt och kalkon. Ren vom ger jag inte heller regelbundet och istället för att ge ren fisk så får hon fiskolja. Sedan har ju Musch börjat med älg och ren. Hur bra som helst :)

Jag vågar inte riktigt satsa på BARF helt där jag själv ska fixa måltider. jag blir rädd att det blir obalans och kyckling hela tiden..

Jag vågar inte riktigt satsa på BARF helt där jag själv ska fixa måltider. jag blir rädd att det blir obalans och kyckling hela tiden..

Jag tänkte mer att om man följer tex schemat som Musch har, och det står "kyckling med ben", ja då kan man ge kycklingvingar istället för att köpa något från Musch :)

KL

Har testat det, hunden älskar det men är också konstant hungrig och dessutom blev han hård i magen.

Skuggan_

De får ben då och då - rätt så sällan - men bajsar gult och jättehård :(

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 504
Senast: Destiny_D
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 024
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 564
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka