Musbebisar.

_husmusen_

Trådstartare
Jag köpte för lite mer än en månad sedan två möss. Jag skulle ha två st av samma kön, valde ut mina djur i djuraffären och var så nöjd så. Några dagar efter när de hade slagit sig till ro lyfte jag upp dem och undersökte så att de mådde bra, då ser jag att jag hade fått en hona och en hane. Det gjorde inte mig så mycket de verkar iaf trivas ihop.

Jag har sett att honan har blivit rund om magen och idag tyckte jag att hon gått ner igen och bestämde mig för att titta in i huset till dem, och där låg det två små sprattlande nakna bebisar :love:

Nu är frågan ska jag sälja dem tillbaka till djuraffären (jag litar på de som har affären det är alltid rent och snyggt och de har en bra djurhållning) eller ska jag sälja dem själv? Jag vet ju inte om jag hinner bli av med dem innan de blir könsmogna om jag säljer dem själv (plus att jag bara har en bur).
Sambon tycker inte om iden att de kan gå till ormmat men mig stör det inte nämnvärt.

Bilder kommer senare när de vuxit till sig lite.

Sv: Musbebisar.

Jag skulle ge dom till djuraffären. Din hona kan redan vara parad av hanen igen så det gäller att vara snabb.

Ge tillbaka till affären, köp en honkompis till honan och en egen bur till hanen. För fler ungar är ingen rekomendation att skaffa. Även i rena och trevliga djuraffärer kan djuren vara släkt med varandra (inavlade/inavladeungar).

Det är nog ganska svårt att sälja musungar själv. Har lyckats några gånger men enklast är att återlämna dem. Speciellt svårt är det om föräldrarna härstammar från djuraffärer eftersom djuraffärsdjur ofta har sämre gener. Och deras djur lätt utvecklar cancer och sådant. Men lycka till med småttingarna

Dessa kommer från en uppfödare, jag vet dock inte alls vad denne avlar på, vet bara att de inte är uppfödda hos grossist eller i djuraffären.

Men de är ännu hårlösa, när får de hår? och hur bråttom är det att ta dem från mamman och pappan? De blir könsmogna runt 6-8 veckor har jag för mig, kan man ta dem från föräldrarna redan vid 4 veckor?

http://mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=8266e325-b88f-4d6d-8f7e-d34cf1829e2f

Att affären är bra (vilket den knappast är när de säljer fel kön sådär...) betyder inte att ungarna får bra hem om du ger de till affären dock.

Har en djuraffär här tex som är skitbra. Trots det har jag fått hem väldigt misskötta djur som folk köpt på den affären. Affären kan liksom inte kontrollera så djuren de säljer får ett bra liv.

För övrigt, om du lämnar ungarna till affären, hur vet du då att inte samma sak händer med honan/honorna om det är någon hona i kullen? Det är ingen höjdare för en musbebis att bli mamma.

Sist men inte minst, sära på hanen och honan fort som satan och skaffa en ny hona som sällskap. Eller behåll en unge som sällskap om det blir någon hona i kullen ;)

Svaret jag fick när jag påpekade att jag fått två olika var att den anställde som hanterar mössen (han jag pratade med är pälsdjurallergiker och hanterar inte djuren) inte hade kollat igenom buren och att den inte skulle ha satts ut redan. Sen borde kanske jag kollat mössen med innan jag köpte dem, jag antog ju att de var av samma kön.

Men borde inte hanen ha sällskap med, eller det går inte att skaffa en ny hane till honom?

Alternativen är att antingen ha honom ensam, prova med en annan hane (vilket med största sannorlikhet bara slutar med slagsmål på liv och död typ) eller ha honom med honan vilket enbart leder till en jävla massa bebisar och två väldigt trötta och utslitna föräldrar - både hanen och honan, men mest honan, som även lär dö i förtid av att få kullar hela tiden.

Hanen behöver inte sällskap så det går alldeles utmärkt att ha honom ensam.

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070
Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men...
2
Svar
37
· Visningar
4 956
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30